واحد مرکزی خبر نوشت:

معاون رئیس جمهور آمریکا در مؤسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک (WINEP-Washington Institute for Near East Policy)  گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران مدت هاست تاثیر خود را در فراهم آوردن فشار موثر بر این کشور از دست داده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در سی امین سالروز تاسیس موسسه واشنگتن در جمع تحلیلگران این موسسه گفت: امشب می خواهم درباره ظرفیت معامله هسته ای با ایران صحبت کنم زیرا این موضوع مملو از سوالات بسیار، احتمالات بسیار و نگرانی های بسیار است.

همه ما می دانیم که یک ایران مسلح به سلاح هسته ای زمینه رقابت تسلیحاتی منطقه ای را فراهم می کند و ضربه ای عمده به منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای می زند؛ و بحرانی در آینده ایجاد می کند که می تواند به جنگ هسته ای منتهی شود.

از سویی سپری فراهم می کند که ایران قطعا در پس آن پنهان می شود و نایبانش می توانند بیش از پیش منطقه را بی ثبات کنند و اسرائیل را تهدید کنند.

بایدن به اشاره به اینکه اسرائیل کاملا حق دارد درباره ایران نگران باشد، افزود: به این علت است که پرزیدنت اوباما برای اولین بار تصمیم گرفت این موضوع را به سیاست روشن و اعلام شده آمریکا تبدیل کند -البته اغلب فراموش می شود- چنین سیاستی قبل از آنکه پرزیدنت اوباما آن را بیان کند، وجود نداشت، اینکه همه ابزارهای قدرت آمریکا برای جلوگیری -نه مهار- برای جلوگیری از شکل گیری یک ایران مسلح به سلاح هسته ای، استفاده خواهد شد.

او درباره چیزی اطمینان داد که قبلا وجود نداشت، اینکه ارتش ما ظرفیت و توانمندی آن را دارد که این ماموریت را در صورتی که لازم باشد، انجام دهد. زمانی که ما زمام کار را به دست گرفتیم، همچون شما، خطر را درک کردیم. اما ما در عین حال این را نیز دانستیم که هیچ رویکردی تا به امروز نتوانسته است کاری به جز نزدیک تر کردن ایران به سلاح هسته ای انجام دهد. هیچ رویکردی نتوانسته بود به این پیشروی ایران بپردازد.

در واقع زمانی که ما کارمان را شروع کردیم، آمریکا از حمایت بین المللی که ما برای برخورد با ایران لازم داشتیم، بهره مند نبود. اگر فرصت بود به نقل قول هایی اشاره می کردم که در سراسر دنیا درباره آمریکا -به درست یا غلط- وجود داشت؛ اینکه مشکل آمریکا بود نه ایران. این شرایط گزینه های ما و توانایی ما را برای شکل دادن به فشار بین المللی به میزان قابل توجهی محدود می کرد. قبل از اینکه ما رشته کار را به دست گیریم، آمریکا در خاورمیانه به عنوان طرفی که در انزوا قرار داشت، دیده می شدیم. در یک جمله، تقریبا همه جنبه های برنامه ایران، با شتاب به جلو پیش می رفت.

از این رو ما به راهبردی جدید روی آوردیم که دو هدف داشت. یک هدف این بود که جهان را در پشت رویکرد خود متحد کنیم و این موضوع را روشن سازیم که یک مسیر دیپلماتیک واقعی برای ایران وجود دارد؛ و دوم، کاری را انجام دهیم که افراد کمی به نتیجه بخش بودن آن باور داشتند، یعنی تحریم ها، تحریم های که می توانست آنها را پای میز مذاکره بیاورد.

و ما برای این دو کار فضای لازم را ایجاد کردیم. این کار در وهله اول به ما امکان داد نوع نگاه جهان را به این مشکل تغییر دهیم گرچه هنوز تحریم ها وجود نداشتند ما ناگزیر بودیم در این راه تلاش کنیم.

ما با نشان دادن این مسئله به دنیا که اگر آنها بخواهند مذاکره کنند، دست خود را به سوی شان دراز می کنیم، فضای متفاوتی را ایجاد کردیم که در آن توانستیم اقدام کنیم. ابراز تمایل ما برای دنبال کردن دیپلماسی با حسن نیت، به این معنا بود که درباره هر اقدامی که ممکن است در نهایت لازم باشد انجام دهیم تا از یک ایران مسلح به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم، ما قادر خواهیم بود اینکار را با حمایت بسیار بیشتری در سطح بین المللی انجام دهیم، حمایتی از طرف کل دنیا. ما اینکار را انجام دادیم.

دوم، ما فکر کردیم یک فرصت وجود دارد، که فقط با استفاده از تحریم هایی واقعا شدید فراهم می شود، تحریم هایی که ایران را وادارد اقداماتی معنادار برای رسیدگی به نگرانی های جهان درباره برنامه هسته ای اش انجام دهد.

بنابراین پس از آنکه ایران در ابتدا دستی را که رئیس جمهور دراز کرده بود، رد کرد، ما با همکاری با کنگره و طرف های بین المللی مان، نه تنها شدیدترین تحریم های وضع شده در تاریخ، بلکه گسترده ترین شان را شکل دادیم. اگر در این باره صادقانه برخورد کنیم، برخی از شما شگفت زده می شدید که نه تنها متحدان ما که روسیه و چین نیز به ما پیوستند و این امر شورای امنیت سازمان ملل را پشت تحریم های شدیدتری که این شورا آن را تصویب کرد، متحد ساخت.

در اینجا فقط قدرت های عمده پنج به علاوه یک موثر نبودند، بلکه کشورهای شدیدا نیازمند انرژی مانند هند، ژاپن و کره جنوبی نیز تاثیرگذار شدند. آنها نیز نقش خود را به خوبی ایفا کردند. این مسئله تحریم ها را چنین سنگین کرد.

ما این رویکرد را شش سال و نیم حفظ کردیم و خیلی زود این ایران بود -نه آمریکا- که منزوی شد. با گذشت زمان، انتخاب های ما شرایطی ایجاد کرد که دیپلماسی را امکان پذیر کرد.

در همین حال، تحریم ها در داخل ایران زمینه شکل گیری جو سیاسی را فراهم کرد و ایرانی ها را به سمت انتخاب رئیس جمهوری سوق داد که مبارزه انتخاباتی اش بر مبنای نیاز شکسته شدن انزوای بین المللی ایران بود.

در نهایت ایران شروع به مذاکره کرد و مذاکرات به توافق مقدماتی رسید. زمانی که اینکار انجام شد، افراد -برخی از بهترین دوستان من در منطقه- پیش بینی می کردند آسمان به زمین می افتد، ایران تقلب می کند و تحریم ها از دست می رود. اما این معامله و نیز تحریم ها برقرار ماند. در واقع بسیاری که در داخل آمریکا و در منطقه در آغاز این معامله مقدماتی را یک اشتباه تاریخی می دیدند، آن را یک گام مهم در متوقف کردن ایرانی که به سلاح هسته ای مسلح باشد، یافتند.

و اکنون ما یک فرصت تاریخی برای شکل دادن به یک راه حل مسالمت آمیز پایدار داریم. من می دانم که جک لو [وزیر خزانه داری آمریکا]، به طور مفصل مولفه های یک معامله بالقوه را دنبال کرد. بگذارید وارد همه جزئیات نشوم، اما بگویم همانطور که دیشب شنیدید، ما معامله ای را دنبال می کنیم که به شکل قابل راستی آزمایی، هر یک از مسیرهای ایران به سمت بمب را مسدود می کند؛ خواه این مسیر تلاش برای گریز هسته ای از طریق تاسیسات شناخته شده نطنز، فردو و اراک باشد، یا فرار مخفیانه هسته ای از طریق مراکز شناخته نشده.

معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه به نگرانی هایی پرداخت که گاه موشکافانه و گاه گمراه کننده درباره این معامله مطرح شده است.

وی در این خصوص به چهار نگرانی عمده اشاره کرد. بایدن گفت اگر آنچه روز میز قرار می گیرد الزامات رئیس جمهور را تامین نکند، معامله ای وجود نخواهد داشت و معامله ای که شکل می گیرد، بهترین امکانات را برای نظارت ممکن را درباره مسیر مخفی به سمت بمب فراهم می کند. ایران نه تنها ملزم خواهد بود اجازه دهد بی وقفه بر سایت های هسته ای اش که شما نام آنها را شنیده اید -یعنی نطنز، فردو و اراک- نظارت وجود داشته باشد و امکان به چالش کشیده شدن مکان های مشکوک وجود داشته باشد، بلکه هر بخش از زنجیره تامین هسته ای آنها زیر نظر خواهد بود. در 20 تا 25 سال آینده بازرسان به معادن اورانیوم و کارخانه های آسیاب اورانیوم، مراکز تولید سانتریفوژ، مراکز اسمبلی و انبار ایران دسترسی خواهند داشت و خرید همه تجهیزات حساس تحت نظر خواهد بود.

بایدن درباره احتمال تقلب ایران و برخی پیشنهادها برای افزایش تحریم های ایران گفت تحریم های بیشتر چنانچه برخی خواستار آن هستند، در نبود حمایت بین المللی و اگر پنج بعلاوه یک از آنها حمایت نکند، موجب از دست رفتن تحریم های فعلی خواههد شد و دسترسی فعلی ما به برنامه ایران را تضعیف خواهد کرد.

حتی اقدام نظامی نیز نوش داروی یک برنامه مخفی -اگر وجود داشته باشد- نیست، زیرا شما نمی توانید چیزی را که نمی دانید وجود دارد، هدف قرار دهید. ما یک چارچوب بسیار دقیق برای برخورد با هر گونه نقض تعهدات از طرف ایران داریم. اگر این چارچوب وجود نداشته باشد، معامله هم وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی اینکه آنها در صورت فریبکاری به دام بیفتند، بسیار بیشتر خواهد بود و ما فرصت بسیار بیشتری خواهیم داشت که به این امر با احیای تحریم ها -بدون نیاز به جلب نظر دیگر کشورها نظیر روسیه یا چین- یا برداشتن گام های دیگری که تبعیت آنها را تقویت کند، واکنش نشان دهیم. این موضوع در معامله نهایی مکتوب خواهد شد.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت اگر ایران پیگیری تسلیحات هسته ای را از سرگیرد، هیچ یک از گزینه های امروز در برخورد با این کشور از بین نخواهد رفت. در واقع این گزینه ها به شدت افزایش خواهند یافت زیرا ما اطلاعات بسیار بیشتری خواهیم داشت.


بایدن با اشاره به تغییراتی که ایران باید در باز طراحی راکتور اراک بدهد، گفت این اقدامات مسیر ایران در استفاده از پلوتونیوم برای ساخت بمب را برای همیشه می بندد. هیچ گزینه دیگری، نه تحریم های بیشتر، نه اقدام نظامی، چنین فرصتی را فراهم نمی کند.
وی گفت اگر طرف های ما، ما را به عنوان طرفی ببینند که از یک معامله منطقی برای رسیدن به مواضع یک جانبه و حداکثرخواهانه دور می شود، ما حمایت بین المللی را که رژیم تحریم هایمان به آن وابسته است، از دست خواهیم داد. زیرا تحریم های یک جانبه آمریکا از مدت ها پیش تاثیر خود را برای اینکه فشار کافی ایجاد کند، از دست داده است. این آن چیزی نیست که به شدت به ایران آسیب می زند.

با در نظر گرفتن همه آنچه گفته شد، کسانی که می گویند این معامله راه رسیدن ایران به بمب را هموار می کند، با کمال احترام، آن را درک نکرده اند. آنها در اشتباه هستند.

به خاطر داشته باشید من گفتم این مسیر از قبل هموار شده است. اگر آنها امروز از میز مذاکره دور شوند، ظرف دو تا سه ماه اورانیوم به شدت غنی شده کافی دارند که -اگر تصمیم بگیرند- تا هشت سلاح هسته ای را تولید کنند. همانطور که رئیس اطلاعات نظامی سابق اسرائیل درباره این چارچوب سیاسی نوشت:
«این چارچوب دستاوردهای مهمی را در خصوص به عقب بردن برنامه هسته ای ایران برای قدرت های بزرگ به همراه دارد و محدودیت های اساسی را بر توسعه آتی برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و نیز بازرسی بی سابقه ای را در خود دارد.»

بایدن درباره نگرانی ها از تاثیر این معامله در رفتار منطقه ای ایران، گفت این تصور وجود دارد که معامله هسته ای بین آمریکا و ایران، ایران را قادر می سازد در داخل خاورمیانه به برتری دست یابد. این یک معامله بزرگ بین آمریکا و ایران نیست که به همه اختلافات بین ما رسیدگی کند. این یک معامله هسته ای بین انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان، اتحادیه اروپا، آمریکا و ایران است؛ معامله ای که خطر جنگ هسته ای را کاهش می دهد و منطقه و جهان را امن تر می سازد.

این معامله ای برای تغییر همه رفتارهای ایران نیست. همه شما می دانید که در ایران یک نگرش وجود ندارد. بحث عمده ای در داخل ایران درباره آینده این کشور جریان دارد. برخی می خواهند از طریق نایبان شبه نظامی بر منطقه سلطه داشته باشند. برخی دیگر خواهان روابط عادی تر با جهان خارج هستند و بسیاری از این افراد زمینه ساز انتخاب روحانی شدند.

اما بحث داخلی ایران، بحث داخلی ایران است. این اصلی نیست که معامله بر مبنای آن بنا شده باشد. معامله محکم است و صرف نظر از نتایج بحث های داخلی ایران، لازم الاجرا است. البته این موضوع صحت دارد که ما به عنوان پیش شرط این معامله از ایران نخواستیم نایبانش را کنار بگذارد یا اسرائیل را به رسمیت بشناسد. ما از عربستان سعودی هم نمی خواهیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد. اما ما قویا باور داریم که ایران باید در نهایت این کارها را انجام دهد. اما این بخشی از معامله نیست.

وی در ادامه به نمونه های مشابه دیپلماسی آمریکا با شوروی سابق در دولت های کندی، نیکسون و ریگان اشاره کرد که در آنها معاملات مشخصی بدون در نظر گرفتن کل مسائل نگران کننده صورت گرفت امنیت را در جهان افزایش داد.

بایدن به اتفاقات اخیر در خصوص شناورهای ایرانی اشاره کرد و گفت البته درست ایران باید هر چه سریعتر برنامه خود را محدود کند. حتی اگر بیشتر این اقدامات برای تامین نیازهای فوری داخلی باشد، برخی یا همه این اقدامات ممکن است موجب شیطنت بیشتر در منطقه شود. اما اگر این اتفاق بیفتد،‌بدون واکنش نخواهد بود.

ما پیوسته سرگرم کار برای توسعه ابزارها و ظرفیت ها برای برخورد با اقدامات ایران که برهم زننده ثبات باشند، هستیم، همانطور که در نقاطی چون تنگه هرمز، هر روز نشان می دهیم.

ما سرگرم تحریم کردن شبکه های تروریستی ایران هستیم. ما سرگرم تقویت کردن طرف هایمان برای واکنش نشان دادن به بلندپروازیهای ایران هستیم. ما سرگرم تقویت موسسات ملی و ارتش ها هستیم تا آنها در کشورهایی نظیر عراق و لبنان، تحت کنترل شبه نظامیان قرار نگیرند، یا توان خود را از دست ندهند.

همانطور که ما این معامله به پیش می بریم، سرگرم تعمیق همکاری خود با اسرائیل و طرف های منطقه ای مان از جمله در خلیج فارس هستیم، که -همچون ما- نگران بلندپروازی های ایران در منطقه هستند.

در خصوص اسرائیل، همکاری امنیتی همچون همیشه قوی است. درست است که ما در برخی مسائل باهم اختلاف نظر داریم. اما همانطور که من در مراسم روز استقلال اسرائیل گفتم،‌ما یک خانواده هستیم.

بنابراین بگذارید به صراحت بگویم: هیچ رئیس جمهوری بیش از پرزیدنت باراک اوباما برای امنیت اسرائیل تلاش نکرده است. و قرار نیست تغییری در این امر وجود داشته باشد. موضوع فقط گنبد آهنین یا سطح بی سابقه کمک آمریکا یا تاکید مکرر رئیس جمهور به اینکه اسرائیل حق دارد علیه هر کشوری از خود دفاع کند، نیست. موضوع فقط جت های اف-35 نیست که اسرائیل را به تنها کشور منطقه تبدیل می کند که به پنجمین نسل هواپیماهای جنگی مجهز است، موضوع همان است که بی بی نتانیاهو گفت: «بی سابقه» است.

اما من از موضوع عمیق تری صحبت می کنم. ما از اسرائیل حمایت می کنیم. و همچنان به راههای کمک به اسرائیل برای دفاع از خود و ارسال پیام هایی صریح و تفسیر نشدنی ادامه می دهیم مبنی بر اینکه اگر شما امنیت اسرائیل را به چالش بگیرید، امنیت آمریکا را به چالش گرفته اید. همانطور که رئیس جمهور در بیت المقدس گفت، کسانی که به ایدئولوژی رد کردن حق موجودیت اسرائیل، چسبیده اند، واقعیت های انکار نشدنی مانند زمین زیر پا و آسمان بالای سر خود را انکار می کنند زیرا اسرائیل هیچ جا نمی رود. بنابراین مادامی که آمریکا وجود دارد، آنها تنها نخواهند بود.

ما با کشورهای حوزه خلیج فارس کار می کنیم تا توانمندی های دفاعی، دفاع موشکی و هوایی، محافظت از زیرساخت های اساسی و دفاع سایبری شان را توسعه دهیم. این هدف اصلی نشست پرزیدنت با رهبران خلیج فارس در کمپ دیوید بوده است.

به یاد داشته باشید سی و پنج هزار نیروی آمریکایی در منطقه خلیج فارس است تا تهاجم را مهار کند و از طرف های ما دفاع کند. با معامله یا بدون آن، آن نیروها باقی می مانند. تعهد ما به دفاع از آنها در برابر تهدید خارجی پابرجاست.

درباره ایران، رئیس جمهور از همه ابزارهای قدرت ملی ما برای بازداشتن این کشور از دستیابی به سلاح هسته ای استفاده می کند. من شنیده ام که برخی نسنجیده از اینکه چقدر حملات نظامی ساده خواهد بود، صحبت می کنند. اینکه «چرا ما خیلی ساده این کار را اکنون انجام نمی دهیم و کار را تمام نمی کنیم؟» این امر نه تنها به شکل باور نکردنی نسنجیده است، بلکه خطرناک است. هیچ چیز ساده و کوچک یا قابل پیش بینی درباره جنگ با ایران وجود ندارد. اگر اقتضا شود، این امر اتفاق خواهد افتاد.

این خطری است که ما ممکن است اگر ایران به سمت بمب پیش برود، ناگزیر باشیم به آن متوسل شویم. اما شما و ما باید آماده باشیم؛ حتی زمانی که حملات در مقایسه با بحثی که ما اکنون سرگرم آن هستیم، دستاوردی کمتر با هزینه ای بیشتر داشته باشند.
پس از یک دهه آموختن محدودیت های آنچه جنگ می تواند در خاورمیانه به دست آورد، ما به خودمان و به سربازانمان مدیون هستیم که همه آنچه را از طریق دیپلماسی امکان پذیر است، بررسی کنیم. اگر 12 سال گذشته هیچ تاثیر دیگری نداشته است، من امیدوارم در همه ما نسبت به ملت سازی، ذره ای تواضع ایجادکرده باشد. و ما می دانیم که عالی ترین ارتش در تاریخ بشر همیشه آماده است.
وی در پایان گفت هنوز معامله شکل نگرفته است و ایرانی ها ممکن است با جزئیات توافق موافقت نکنند. اگر آنها موافقت نکنند، معامله وجود نخواهد داشت. و این ایران خواهد بود که توافق را رد کرده است و تحریم ها -تحریم های بین المللی- برجا خواهند ماند و بیشتر از آن در راه خواهد بود.
بنابراین قضاوت خود را به زمانی موکول کنید که معامله نهایی شکل گرفته باشد. منتقد باشید، اما نه فقط از معامله، بلکه به ارزش و اعتبار خود انتقاد نیز فکر کنید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =