واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، پروفسور جاشوا لاندیس استاد علوم سیاسی دانشگاه اوکلاهما در گفتگو با این شبکه گفت: «شبه نظامیان مسلح در سوریه توانسته اند شهر ادلب را به کنترل خود دربیاورند. این مسئله برای رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه بسیار گران تمام شده است.

ظاهرا قدرت شبه نظامیان در سوریه بسیار بیشتر از گذشته شده است. آنها از ترکیه و عربستان سعودی پول و سلاح دریافت می کنند. ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، با ترکیه همسو شده است. او که قبلا از اخوان المسلمین و اسلامگرایان می ترسید دیگر چنین ترسی ندارد. او می خواهد به ایران ضربه بزند. اولویت جدید پادشاه عربستان سعودی همین مسئله است.

به همین علت است که عربستان سعودی به شبه نظامیان در سوریه سلاح و پول می دهد تا رژیم مورد حمایت ایران در سوریه ضعیف شود. رژیم بشار اسد و علوی های سوریه از مناطقی که اخیرا از دست داده اند بسیار ناراحت هستند زیرا این رویداد سبب شده است شبه نظامیان به شهر لاذقیه به شدت نزدیک شوند.

اگر آنها بتوانند کنترل این منطقه را در دست بگیرند می توانند شهرها و شهرکهای کوچک این منطقه را هدف گلوله باران خود قرار بدهند. وضع این مناطق بسیار شکننده است و رژیم سوریه می خواهد به مردم این کشور اطمینان خاطر بدهد که از آنها محافظت می کند. اما بسیاری بر این باورند که بشار اسد در مسیر سرازیری افتاده است.

اما باید توجه داشت که بشار اسد همچنان در سوریه قدرت بسیار زیادی دارد. شصت و پنج درصد مناطق سوریه هنوز تحت کنترل بشار اسد است. او از حمایت ایران نیز برخوردار است. وی اخیرا وزیر دفاع خودش را به ایران فرستاده است تا بتواند منابع مالی و تسلیحات جدید به دست بیاورد.

اما رژیم بشار اسد نگران است زیرا نمی داند حمایت ایران از این رژیم تا کجا خواهد بود. مشخص نیست حامیان بشار اسد تا کجا از او حمایت خواهند کرد. معلوم نیست آیا او نیروی نظامی لازم را برای ادامه جنگ خواهد داشت یا خیر. علوی ها و مسیحی ها و دیگر اقلیتهایی که از قدرت گرفتن اسلامگرایان تندرو در سوریه می ترسند، با رژیم بشار اسد همراهی چندانی ندارند.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اریا A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    حمایت از بشار و تقویت او توسط ایران لازم و واجب است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    تندرو چه شیعه و سنی محکوم به شکسته
    • محمد A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
      منظورت از تندروي شيعه رو ميشه توضيح بدي نكنه توي شيعه هم شبيه داعش هست ما خبر نداريم من جايي سراغ ندارم شيعه‌ علي بتواند كسي را ذبح كند و پدري را جلوي پدرش به جرم اينكه هم‌كيش ما نيست سر ببرد.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
      شیعه واقعی هیچگاه تندرو نمیشه اگر شیعه تند رو دیدید در شیعه بودنش شک کنید شیعه اعتدال است نه افراط ونه تفریط.
  • ایرانی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    96 46
    اقایون من اوایل از مخالفین سرسخت دخالت ایران در سوریه بودم.ولی اگه الان ایران دست از حمایت سوریه برداره و سوریه دست داعش بیوفته با اون همه تجهیزات در نتیجه داعش به راحتی میتونه ضربات سختی به عراق بزنه و اگه ما باز بیشتر به عراق کمک نکنیم عراق هم جز ممالک داعش میشه.تجهیزات عراق تجهیزات سوریه کمک های نامحدود کشورهای عربی به اونها دیگه حتما برای ایران هم نقشه میکشن.اونوقت کار ما نسبت به الان خیییییلی سخت تر میشه..تصور کنید رو همه ی اینها یه جمهوری خواه جنگ طلب رییس جمهور امریکا بشه....فاجعه میشه.درسته.پس الان باید ریشه داعشو ضعیف و ضعیف تر کرد
  • ali A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    60 5
    اخبار که گفت ارتش سوریه همینجوری داره پیش روی میکنه یعنی الکی بوده ؟
  • ali IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    44 13
    اگر ما در سوریه وعراق با داعش نجنگیم بزودی مجبور به جنگ در مرزهای ایران میشویم پس عقل سلیم حکم میکند مسیرمبارزه درست می باشد حتی اگه ما ازعراق وسوربه حمایت نمیکردیم باز هم داعش ول کن نبود
  • بهرام RO ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    28 7
    نظر من هم با نظر ردیف پنجم یعنی همان آقای ایرانی دقیقاً یکی هست ،ساده تر مثال بزنم ما باید بیرون از خانه وداخل کوچه حواسمون به خانه مان ایران باشه، اگر داخل خانه بنشینیم و درب را ببندیم، از همه طرف و از در و دیوار خانه بالا می آیند سوریه وعراق وکشورهای اطراف حکم همان کوچه را برایمان دارد ضمن آنکه باید مراقب باشیم در جنگ فرسایشی گرفتار نشویم
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    8 0
    ظلم هر کجا آباد باشد باید بمیرد حتی داخل وطن