همزمان با دهمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان، از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «آن بیست و سه نفر» رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، متن این تقریظ که عصر دیروز طی مراسمی با حضور سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، عزت‌الله ضرغامی نماینده مقام معظم رهبری در شورای مجازی، سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، پور‌ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از نویسندگان و جهادگران عرصه ادبیات جهاد و مقاومت و جمعی از پیشکسوتان عرصه‌ ایثار و شهادت در حسینیه‌ ثارالله شهر کرمان از آن رونمایی شد، به شرح زیر است:

 

«در روزهای پایانی 93 و آغازین 94 با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک میسایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم. 94/1/5»

کتاب «آن بیست‌ و‌ سه نفر» خاطرات خودنوشت آقای احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت 19 نوجوان کرمانی و 4 نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت درمی‌آیند.

نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه بیست‌ و‌ سه نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق را روایت کرده است.در اولین ساعات صبح روز جمعه دهم اردیبهشت ماه ۶۱، رزمندگان ایرانی پس از دو سه عملیات پیروزمندانه و غرور آفرین، عملیات دیگری را به نام بیت المقدس آغاز کردند.

عملیاتی که پس از ۲۳ روز پر از حادثه و التهاب، بالاخره به ثمر نشست و با خبر خوش «خرمشهر آزاد شد» کام مردم را شیرین کرد.

اما همه ماجرای «حماسه خرمشهر»، آن چیزی نیست که تا به حال شنیده ایم. در بطن و متن این ماجرا، وقایع و رخدادهای زیادی مغفول مانده که کمتر به آن ها پرداخته شده است. درست در همان روز جمعه عملیات، یک گردان از لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی «قاسم سلیمانی» در محاصره دشمن گرفتار شدند و نه راه پیش روی داشتند و نه عقب نشینی. ارتش عراق هم از فرصت استفاده کرد و حملات خود را بر روی این محور افزایش داد. در نتیجه تعدادی از نیروهای ایرانی توسط ارتش عراق به اسارت درآمدند.

از نیروهایی که اسیر شدند، ۲۳ نفر کسانی بودند که سن و سال کمتری داشتند و به اصطلاح ما، هنوز پشت لبشان سبز نشده بود؛ نوجوان هایی که ۱۵ تا ۱۷ سال بیشتر نداشتند. بی شک ماجرای اسارت این ۲۳ نفر آن قدر مهم و شنیدنی است که مرتضی سرهنگی آن را جزء ۱۰ واقعه مهم دوران دفاع مقدس قلمداد کرده است.

 

بخش هایی از این کتاب را اینجــــا بخوانید.

 

5760

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدالله احمدی A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    4 10
    مایه افتخار جنوب کرمان
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    حاج احمد یوسف زاده آزاده مردی که از جنگ برای خودش کیسه ای ندوخت