واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم کارین استروهکر نوشت:

هانس بلیکس مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد درباره احتمال انعقاد توافق نهایی میان ایران و قدرت های جهان محتاط است.

پس از گذشت بیش از یک دهه بن بست، سرانجام در ماراتن هشت روزه مذاکرات لوزان سوئیس، ایران و قدرت های جهان به چارچوب توافق اولیه ای دست یافتند که بر اساس آن فعالیت های هسته ای ایران دست کم به مدت یک دهه کاهش خواهد یافت.
این توافق راه را برای گفتگو بر سر توافق نهایی هموار خواهد کرد؛ توافقی که باید تا 30 ژوئن حاصل شود و از نگرانی های غرب درباره تلاش ایران در زمینه تولید بمب در ازای کاهش تحریم های فلج کننده اقتصادی علیه این کشور بکاهد.

هانس بلیکس که از سال 1981 تا 1997 میلادی ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت اعلام کرد هنوز اختلافات بسیاری وجود دارد که باید حل و فصل شود.

وی در مصاحبه ای در لندن افزود : « چنانچه حل و فصل اختلافات موفقیت آمیز باشد که ، من به شدت امیدوارم اما کاملا مطمئنم نیستم ، برای همه از جمله اسرائیل و کشورهای عربی مفید خواهد بود. برعکس، چنانچه اختلافات حل و فصل نشود خطری بزرگ متوجه همه خواهد بود. »

دیپلمات ها باید بر سر جزئیات مربوط به آینده برنامه تحقیق و توسعه اتمی ایران ، اینکه تهران چه نوع ذخایر اورانیومی را در چارچوب توافقنامه نهایی می تواند حفظ کند و نیز زمان بندی کاهش تحریم ها به توافق برسند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مراسم آغاز به کار کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار می‌کند.

دو طرف همچنین باید ماهیت دقیق رژیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی موسوم به پروتکل الحاقی را تعیین کنند. در چارچوب توافق اولیه ، ایران با افزایش دسترسی آژانس به تاسیسات این کشور به صورت اعلام شده و از پیش اعلام نشده موافقت کرده است.

بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیشتر سفر بازرسان را اعلام خواهد کرد اما این اقدام می تواند کمتر از دو ساعت قبل از سفر بازرسان انجام شود.

تندروها در آمریکا خواهان آن هستند که امکان دسترسی به تاسیسات هسته ای ایران در هر زمان و مکانی وجود داشته باشد.
هانس بلیکس اعلام کرد هیچ کشوری با بازرسی بازرسان در هر زمان و مکانی موافقت نخواهد کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =