واحد مرکزی خبر نوشت:

نویسنده برجسته انگلیسی و کارشناس امور خاورمیانه گمانه زنی کرد که پادشاه عربستان طی روزهای آینده وزارت گارد ملی را منحل خواهد کرد و آن را در زیر مجموعه وزارت دفاع قرار خواهد داد که پسرش مسئولیت آن را برعهده دارد.

 «دیوید هرست» در یادداشتی در نشریه «هافینگتن پست» در خصوص تغییر در دستگاه حاکم عربستان سعودی نوشت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به زودی وزارت گارد ملی را، که مسئولیت آن را شاهزاده متعب بن عبدالله برعهده دارد و همچنان در سمت خود باقی است، لغو خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «وطن»، هرست در این خصوص نوشت تغییرات اخیر روز چهارشنبه در حاکمیت عربستان نشان داد که سلمان بن عبدالعزیز همه مسئولان سابق را جز یک نفر، یعنی متعب بن عبدالله، برکنار کرد و به این ترتیب روند انتقال قدرت از یک نسل به نسل دیگر تکمیل شد.

به نوشته این روزنامه نگار، سلمان بن عبدالعزیز اکنون در این فکر است که وزارت گارد ملی را منحل کند، وزارتخانه ای که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی عربستان در روزهای آخر عمرش و با هدف نظارت بر گارد ملی آن را تاسیس کرد. اگر سلمان چنین اقدامی انجام دهد، گارد ملی را تحت نظارت وزارت دفاع که پسرش سلمان مسئولیت آن را برعهده دارد قرار خواهد داد.
وی در یادداشت خود درباره شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز -ولیعهد برکنار شده- نیز نوشته است که وی عامل ارتباط بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با عربستان بود. زمانی که عبدالفتاح السیسی پس از منتشر شدن سخنانش علیه عربستان درصدد عذرخواهی از عربستان بر آمد، سفیرش را نزد مقرن بن عبدالعزیز فرستاد و خود نیز تلفنی با او گفتگو کرد. به این ترتیب، پس از برکناری خالد التویجری، رئیس سابق دربار پادشاه، شاهزاده بندر بن سلطان، اکنون نیز مقرن بن عبدالعزیز آخرین متحد السیسی در داخل حاکمیت عربستان بود که برکنار شد.

این نویسنده انگلیسی درباره برکناری سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پیشین عربستان، نیز نوشت برکناری وی از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود زیرا وی پس از چهل سال چیزی برای خدمت نداشت.

گفتنی است در حکمی دیگر پسر پادشاه عربستان سعودی که جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور و رئیس دربار سعودی است دستور داد تا ساختار شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، تغییر کند.

شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان سعودی که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید آن را به ریاست پسرش تشکیل داد، دیدگاه محمد بن سلمان درباره تغییر ساختار آرامکو را تصویب کرد.
بر اساس دستور محمد بن سلمان شرکت آرامکو از وزارت نفت عربستان جدا می شود و به طور مستقیم زیر نظر دربار سلطنتی که خود محمد بن سلمان ریاست آن را برعهده دارد، قرار می گیرد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود همچنین دستور داد اداره دربار سلطنتی و دفتر ولیعهد ادغام شود.
سلمان همچنین در دو نامه به مقرن بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد برکنار شده و سعود الفیصل وزیر امور خارجه برکنار شده عربستان از عملکرد گذشته آنها تقدیر کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =