۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

رییس جمهوری که از مجموعه جهانی تخت جمشید فارس دیدن می کرد، گفت که پیام این اثر باستانی « ما می توانیم » است.


به گزارش ایرنا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به فارس در دیدار از این مجموعه جهانی اظهار داشت:این آثار تاریخی می خواهد به ما بگوید این ملت ، ملت بزرگی است که هرکار بزرگی را می تواند به خوبی انجام دهد.

وی افزود:پیام این آثار و نماد به ملت ایران ، پیام باور است و همه اینها نشان می دهد علم و فناروی و هنر از هزاران سال پیش در این سرزمین وجود داشته است.

رییس جمهوری ادامه داد:ملتی که ازچند هزار سال پیش دارای این قدرت فکری ، طراحی و دارای این همه فناروی سطح بالا بوده ، امروز هم می تواند به راحتی از همه مشکلات عبور کند.

دکتر روحانی بیان کرد:این که این سنگ های بزرگ با تناژهای بسیار سنگین از کوه های اطراف چگونه به این مکان آورده شده

نشان دهنده این است که ملت ما ملت بزرگی است و آنهایی که این آثار را آفریدند فرزندان این مرز و بوم بودند .

وی اظهار کرد:ما افتخار می کنیم به ملیت ایرانی به فرهنگ اسلام و امروز هویت ما باید هویت اسلامی و ایرانی باشد.

رییس جمهوری افزود:یکی از فوایدی که این آثار دارد، جذب گردشگر است و بنا به آمارهای موجود، تعداد گردشگران این اثر تاریخی در سال 92 دو برابر سال 91 بوده و در سال 93 دو برابر سال 92 و قاعدتا این رقم در سال 94 هم همین خواهد بود.

رییس جمهوری اضافه کرد:این آمار تصادعدی نشان می دهد این مکان تاریخی جاذبه بسیار بزرگی برای جذب گردشگر دارد اما مهمتر از جاذبه این آثار ، جاذبه مردم با محبت ، مهربان و فرهنگ دوست استان فارس و شیراز است.

دکتر روحانی ادامه داد:دولت نیز دو وظیفه دارد یکی صیانت و حفظ این آثار است و برای این مهم هرکاری که لازم باشد از جمله تخصیص بودجه انجام می دهد .

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد:وظیفه دیگر دولت ، تکمیل این آثار است زیرا بدون شک در کنار این آثار برج و بارو ها ، آثار شهرها و ورودی و خروجی های یادمان های اطراف این اثر تاریخی است که در خاک مدفون است و باید به تدریج آنها را تکمیل کنیم که آنها همه جاذبه های خاص خودش را دارد.

دکتر روحانی، به ضرورت ایجاد تسهیلات رفاهی لازم برای گردشگران در کتار این مجموعه تاریخی اشاره کرد و گفت:ایجاد هتل ، جاده های ارتباطی مناسب ، وجود راه آهن با سرعت بیشتر و رستوران از جمله این تسهیلات است.

وی افزود:در نظر داریم همه تسهیلات لازم را برای صنعت گردشگری استان فارس و به ویژه شیراز فراهم کنیم و هم اینک 15 تا 16 تاسیسات رفاهی و اقامتی از جمله هتل های سه ستاره تا پنج ستاره در کنار این مجموعه تاریخی در حال تکمیل شدن است و دولت هم 140 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است و این روند را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری بیان داشت:گردشگران با سفر به استان فارس هم مردم خوب این استان را می بینند و همه آثار برجا مانده از تمدن گذشته این سرزمین را مشاهده می کنند.

دکتر روحانی افزود:همه باید بدانند آرامگاه های سعدی و حافظ که زبان فارسی را به حد اعلا و به اوج رساندند کجاست و در چه سرزمینی این اشعار جاودانه را سرودند.

رییس جمهوری و هیات همراه پس از عبور از پله های ورودی تخت جمشید و دروازه ملل از کاخ آپادانا ، مجموعه 100 ستون و موزه تحخت جمشید بازدید کردند.

دکتر روحانی همچنین در باره نگهداری و مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید پرسش هایی را مطرح کرد و یکی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی هم گزارشی از ویژه های تخت جمشد و آثار حکاکی شده بر روی دیوارها و ستون ها بیان کرد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    26 2
    روحانی متشکریم
  • مهدی CA ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    32 3
    واقعاً خوشحال شدم که ایشون از تخت جمشید دیدن کردند. انشالاه این نماد برای ملت ایران همواره استوار باشد.
  • كوروش كوير A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    11 50
    تخت جمشيد بنايي ناتمام است ساخته معماران وكارگران مزد بگير يوناني كه تقليدي از اثار اشوري ويوناني است هزينه ساختش از غارت مصر وبابل ويونان تامين شده است