ایرنا نوشت:

وزارت امور خارجه عراق چهارشنبه شب به طرح ارائه شده به کنگره آمریکا مبنی بر 'همکاری و تعامل با سنی ها و کردها در عراق به عنوان دو کشور' واکنش نشان داد و آن را مردود دانست.
در بیانیه منتشر شده که در رسانه های عراقی بازتاب گسترده ای داشت، عنوان شده که 'این طرح نافی حاکمیت عراق است و استقلال این کشور را نشانه گرفته است.

وزارت امور خارجه عراق با بیان اینکه 'هدف این طرح به طور واضح و روشن، وحدت ملت عراق است'، تاکید کرد،'هرگونه کمک و همکاری به طور انحصاری باید از مجاری دولت مرکزی صورت گیرد'.

همچنین به طرف امریکایی توصیه شده که حمایت در جنگ علیه تروریسم نیز باید در چارچوب روابط بین الملل و احترام متقابل همراه باشد.

این بیانیه عنوان کرده که عراق، خواستار ادامه طرح ساخت رابطه همکاری استراتژیکی با آمریکاست، اما طرح ارائه شده در ساخت بنای این رابطه اثر بد بجا خواهد گذاشت.

این طرح که از سوی کارشناسان و خبرگان عراقی، تلاشی برای تجزیه و تقسیم عراق توصیف شده، اولین بار سه شنبه شب از سوی خانم حنان الفتلاوی نماینده پارلمان عراق به رسانه ها کشیده شد.

وی در بیانیه ای به همین منظور به شدت به طرح تجزیه آمریکایی حمله کرد و از دولت عراق خواست اگر کنگره آمریکا از این حرکت دست برندارد، سفیر این کشور را اخراج کرده و سفارت خانه آمریکا را در بغداد تعطیل کند.

این طرح که روز چهارشنبه برای رای گیری به کنگره ارائه شده به کمک ها و حمایت های مستقیم از سنی ها و کردها در عراق به عنوان دو کشور اشاره دارد.

اما سفارت آمریکا در قبال این طرح چه موضعی گرفت؟ این سفارتخانه در بیانیه ای در روز چهارشنبه این طرح کنگره را غیر قابل استناد دانست و آن را بازتاب دهنده نظرات و سیاست های دولت آمریکا ندانست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 4
    یعنی زورگویی تو روز روشن
  • رضا IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 4
    اگرداعش،النصره،والقاعده یا دیگرگروههای تروریستی به وجودامده همگی طبق نقشه امریکابرای انجام این هدف یعنی تجزیه عراق وسوریه یا یمن بوده اما به خاطر اینکه وجهه بین المللی خودراحفظ نمایدازطریق کشورهایی که پول خوبی دارندوسیاست بلد نبوده وشعورتجزیه وتحلیل راندارندوارد شده وگرنه چه دلیلی دارد که سوریه با دولت قانونی خودش یایمن با انقلاب مردمی خودش را مورد حمله توسط این کشورها قرار دهد ویااینکه قصد تجزیه عراق رابنمایند مگر تو امریکاچه کاره ای که چنین تصمیمی رابگیری؟؟؟ متأسفانه بدبختی ما اینه که با اختلاف پراکنی شیعه وسنی ملتهای مسلمان منطقه را برای چپاول آنها به جان هم انداخته وبدون هیچ دلیل منطقی به کشتار هم مشغولند.مسیحیان راببینید که با وجودمذاهب مختلف زندگی سالمی دارند چرا؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    8 3
    این طرح خوبی است وقتی گروهای مختلف به این اندازه از شعورسیاسی نرسیده اند که دائما با ترورو بمبگذاری شاهد کشتار و انتقام های کور از مردم یی گناه هستیم بهتر است که کشور های مستقل یا ایالات خودگردان یا در بهترین مورد امارات متحده با قوانین داخلی مجزا ویا ایالات متحده تحت فدرال تشکیل دهند
  • هاجر A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 2
    هیچوقت آمریکا به هیچکس کمک بلاعوض نکرده ونمیکنه...هرجااگه یه دلار خرج بکنه در برابرش مطمعنابیشتر از 1000دلار باید بدست بیاره..خیلی ک...