عزل و نصب های یکباره و بی سابقه در عربستان شگفتی ناظران سیاسی را با خود به همراه داشت.

کامران کرمی 

عزل و نصب های گسترده در عربستان سعودی را می توان ادامه تغییرات در ساختار سیاسی قدرت در خاندان آل سعود دانست که از زمان روی کارآمدن ملک سلمان ششمین پادشاه آل سعود کلید خورده است. تغییراتی شتابان که مجری آن محمد بن سلمان، وزیر دفاع و کارگردان جنگ یمن است که به واقع کودتایی نرم علیه منشور عبدالعزیز است. عزل مقرن بن عبدالعزیز برادر پادشاه و نزدیک به جناح ملک عبدالله را می توان شاه کلید این تغییرات در عرصه داخلی دانست. عزل مقرن از پست ولیعهدی از مدت ها قبل محتمل بود، چرا که او شرایط پادشاهی از جمله داشتن مادری سعودی را نداشت، نزدیک به جناح شمری ها یا ملک عبدالله بود و مهمتر از این دو مورد، سدی در راه ورود نخبگان نسل سوم به چرخه جانشینی بود. بنابراین لازم بود تا با برکناری او، این راه هموارتر از قبل شود.

اما شاید علت مهمتر برای برکناری مقرن را بتوان مخالفت با آغاز جنگ یمن عنوان کرد. مخالفتی که صبر محمد بن سلمان جوان و در کمین قدرت را لبریز کرد و در زمانی که ملک سلمان چندان تسلطی بر امور دیوان پادشاهی ندارد، حکم به برکناری او داد. در واقع عزل مقرن بن عبدالعزیز منجر به برچیده شدن طومار عبدالعزیز شد که در آن بر ضرورت انتقال قدرت به برادران پادشاه تاکید کرده بود. بنابراین در زمانی که ملک سلمان با بیماری و کهولت سن دست به گریبان است، می توان پادشاه و ولیعهد آینده عربستان را به ترتیب محمد بن نایف و محمد بن سلمان از نسل نوادگان عبدالعزیز دانست، در زمانی که هنوز 12 نفر از برادران پادشاه زنده هستند و برخی همچون احمد و عبدالرحمن مستحق این انتقال بودند.

تغییر مهمتر دیگری که کلید خورد، برکناری سعود الفیصل وزیرخارجه کهنه کار عربستان و انتصاب عادل الجبیر متعلق به جناح بازها است که این انتصاب را نیز می توان تغییر رویه سیاست خارجی عربستان تعبیر کرد که از چند ماه پیش عملا رونمایی شد و در جنگ یمن مورد بهره برداری قرار گرفت. عادل الجبیر شخصیتی نزدیک به محافل آمریکایی است و درصدد است شکافی که در سال های اخیر میان عربستان و آمریکا ایجاد شده است را پر کند و ضرورت های اتحاد استراتژیک دو کشور را گوشزد کند. در خصوص برکناری سعود الفیصل هم می توان گفت این تغییر با توجه به بیماری و کهولت سن و سلطه 40 ساله بن فیصل بر وزارت خارجه از مدت ها قبل محتمل بود. بویژه با تاسیس شورای سیاسی امنیتی به رهبری محمد بن نایف، عملا قدرت وزارت خارجه عربستان در ذیل این شورا قرار گرفته بود. کمتر تحلیلگری فکر می کرد که عادل الجبیر جوان و تشنه قدرت وزیر خارجه عربستان شود، بویژه که ترکی الفیصل و عبدالعزیز بن عبدالله معاون سعود الفیصل از گزینه های تصدی این پست بودند. بنابراین این عزل و نصب را می توان رونمایی از سیاست خارجی سعودی برای مصاف با تغییرات شتابان در محیط پیرامونی عربستان دانست که بر صراحت در تصمیم گیری برخلاف رویه محتاط و پشت پرده قبلی، عملگرایی رادیکال، تلاش برای دلجویی از آمریکا و ضرورت اتحاد استراتژیک و جبهه بندی جدید در مقابل ایران، تاکید دارد.

در یک جمع بندی می توان گفت که پرونده تغییرات در عربستان همچنان مفتوح است و شاهد موج تغییرات جدید هم خواهیم بود. از سوی دیگر، ملک سلمان یک پادشاه در گذار است و با چینش جدیدی که در پست های ولیعد و ولی ولیعهد صورت گرفته، عملا قدرت به نسل سوم واگذار گردیده که این در راستای جوان گرایی در سطوح رأس و میانی هرم قدرت در خاندان آل سعود و جلوگیری از جنگ قدرت صورت گرفته است که با خیال آسوده تری، تمرکز خود را بر مسائل و تغییرات شتابان منطقه بگذارند.

49308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    3 2
    پسران و دوم حکم شورای بیعت. در زمان انتخاب محمد بن نایف به جانشینی ولیعهد این اقدام از حمایت همه جناحههای حاکم برخوردار بود اما اکنون حتی جناح سدیری شامل فرزندان نایف و سلطان و فهد نیز می توانند وضعیت اینده را پیش بینی کنند حتی محمد بن نایف متوجه شده است که نقش محلل را بازی می کند و این روند منتهی به حذف او و سلطنت محمد بن سلمان خواهد شد. لذا اکنون پادشاه بیمار و فرزند خام و جوانش در میانه بحرانی بین المللی در یمن تصمیم مرگباری گرفته اند که با مقاومت همه جناحها حتی جناح سدیری روبرو خواهد شد. همه این کارها در شرایطی صورت گرفته که گارد ملی در دستان فرزند عبداله است و عزل قریب الوقوع او هم عن قریب صورت خواهد گرفت. جنگ قدرت در هیات حاکمه که با درایت ملک عبدالله و سایر فرزندان ابن سعود و
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    5 0
    تعویض سعودالفیصل خودش خواهان استعفابعداز40سال باتوجه به بیماریش وجایگزین کرد ن عادل الجبیر که ازخانواده شاهزادگان وآل سعود نیست وفرزند کشاورزساده ی بوده است .نشانه استراتژی روشن وقابل تامل حکومت عربستان هست .که پای غیرشاهزادگان هم به قدرت بازمیکند
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    28 6
    در گیری با ایران وخطر ریزش پادشاهی عربستان
  • بی نام RO ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    5 0
    بنظر من امریکا باید حواسش رو جمع کنه. اسراییل و عربستان به شدت در پی ایجاد شکاف در حکومت امریکا از طریق لابی من های خودشان هستند.