خباز: طرح استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی در انتخابات آینده مجلس خلاف قانون اساسی است

معاون تقنینی معاونت پارلمانی دولت گفت: در مشورتی که با اعضای شورای نگهبان داشتم٬ متوجه شدم امیدی به نهایی شدن مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان برای دوره بعد و تایید شورای نگهبان وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا خباز در مورد طرح استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات آینده افزود: این پیشنهاد مخالف بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است. در این بند آمده تبعیض ناروا ممنوع است و این طرح که به تصویب شورای اسلامی رسید٬ کاملا تبعیض نارواست لذا فکر می‌کنم این طرح مردود است.

خباز همچنین در ادامه افزود: حتی یک درصد هم امید ندارم شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید کند٬ چرا که این مصوبه مصداق بارز تبعیض نارواست.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی دولت در تشریح بیشتر اثرات نامطلوب طرح یادشده٬ افزود: اگر این تصمیم در مجلس هشتم گرفته می‌شد دوستانی که آن زمان بیرون از مجلس بودند و بعدا به مجلس وارد شدند٬ درباره این مصوبه چه قضاوتی می‌کردند و‌‌ همان قضاوت را الان کاندیداهایی که بیرون از مجلس قرار دارند٬ نسبت به نمایندگان فعلی دارند.

خباز با تاکید بر این سخن پیامبر اکرم (ص) درباره آنچه را که برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند٬ افزود: زمانی که طراحان محترم بیرون از مجلس بودند و سال انتخابات بود چه قضاوتی درباره چنین طرحی می‌کردند و طبیعتا قضاوت آن‌ها این مصوبه را نمی‌پسندید.

وی در ادامه تصریح کرد: نمایندگان با تصویب این طرح تاکید کردند که هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق اظهارنظر در مورد صلاحیت نمایندگان را ندارد و این در حالی است که در متن قانون آمده که برای اظهار نظر در مورد صلاحیت نمایندگان ۴ دستگاه ذی‌صلاح هستند.

وی در تشریح ۴ دستگاه ذی‌صلاح برای احراز صلاحیت نمایندگان تصریح کرد: اولین دستگاهی که در احراز صلاحیت نمایندگان می‌تواند دخیل باشد قوه قضاییه است٬ چرا که ممکن است فردی در ابتدای نمایندگی مشکلی نداشته باشد٬ اما در طول دوران نمایندگی از نظر قضایی مشکلاتی را داشته باشد که در احراز صلاحیت وی تاثیرگذار باشد و اگر چنین اتفاقی صورت پذیرد٬ چطور قوه قضاییه نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند.

وی همچنین وزارت اطلاعات را از دیگر مراجع ذی‌صلاح در احراز وظایف نمایندگی خواند و این سوال را مطرح کرد که «اگر از نظر این وزارتخانه فردی در طول نمایندگی دارای مشکلاتی باشد٬ چطور این وزارتخانه نمی‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند؟»

نماینده مردم در مجلس کاشمر و بردسکن در مجلس هشتم همچنین ثبت احوال را نیز دیگر مرجع ذیصلاح برای احراز صلاحیت نمایندگان خواند و یادآور شد: اگر اداره ثبت احوال در بررسی پیشینه نماینده‌ای به این نتیجه برسد که نماینده تابعیت غیر ایرانی داشته آیا می‌توان حق اظهار نظر برای ثبت احوال قائل نشد.

وی همچنین پلیس بین‌الملل را آخرین مرجع ذی‌صلاح چهارگانه در کنار شورای نگهبان برای احراز صلاحیت نمایندگان خواند و گفت: اگر نماینده‌ای به خارج از کشور سفر کرده باشد و در آن سوی مرز‌ها اتفاقی برای وی افتاده باشد که صلاحیت وی را برای نمایندگی زیر سوال ببرد٬ آیا می‌توان به پلیس بین‌الملل گفت که شما حق گزارش در این باره را ندارید؟ لذا به نظر می‌رسد این مصوبه‌ای منطقی نبوده و به همین دلیل تعداد زیادی نیز از نمایندگان با این طرح مخالف بودند٬ اما در ‌‌نهایت متاسفانه با آرای نمایندگان این طرح به تصویب رسید.

وی در پایان افزود: در مشورتی که در صحن علنی با اعضای شورای نگهبان داشتم٬ متوجه این موضوع شدم که امیدی به نهایی شدن این مصوبه و تایید شورای نگهبان در این باره وجود ندارد و به نظر من این مصوبه٬ هم وهن نمایندگان است٬ هم وهن مجلس شورای اسلامی.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    2 1
    باید در مجلس قانونی بگذرد که تغییرات قانون انتخابات در هر دوره از مجلس برای انتخابات پیش رو اجرایی نباشد. و برای انتخابات بعدی اجرایی شود. این باعث میشود که قانون گذاران دیگر نتوانند قانونی را به نفع خود از مجلس بگدرانند. هر چند مطمعنا شواری نگهبان جلوی اینگونه قانونها را خواهد گرقت ولی بلاخره وظعیت کنونی باعث میشود مقت مجلس به هزینه مردم بیجهت گرفته شود.