باهنر: استثنا کردن نمایندگان از نظارت شورای نگهبان تبعیض است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی استثنا کردن نمایندگان از نظارت شورای نگهبان را نوعی تبعیض دانست و خواستار رأی‌گیری نمایندگان به این اخطار شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

به گزارش خانه ملت،‌ نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 8 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات طرح دوفوریتی الحاق یک جزء به ماده 29 قانون انتخابات مجلس، نسبت به پیشنهاد پورابراهیمی درخصوص الحاق یک تبصره به ماده واحده این طرح اخطار داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه قرار باشد کسی کاندیدا شده و باید تایید صلاحیت شود، امری بدیهی است اما در این پیشنهاد نمایندگان تایید صلاحیت نمی‌شوند. از سوی دیگر فرماندهان ارشد نظام، نیروهای مسلح، مقام عالی نظام و مقامات اطلاعاتی کشور یا روسای دانشگاه‌ها که از شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم گرفته‌اند باید استعلام شوند، اما نمایندگان مجلس مستثنی شده‌اند.

وی یادآور شد: ما نباید به خاطر خود قانون بنویسیم و باید کاری کنیم تا مردم نسبت به مجلس قضاوت خوبی داشته باشند؛ این پیشنهاد با اصول دیگر قانون اساسی به ویژه اصول اختیارات شورای نگهبان مغایرت دارد.

در ادامه نایب‌رئیس مجلس این اخطار را وارد دانست و گفت: استثنا کردن نمایندگان از نظارت شورای نگهبان حتی برای مدتی مشخص، تبعیض بوده و خلاف قانون اساسی به شمار می‌رود.

گفتنی است محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن اخطار قاضی‌پور، آن را به رأی گذاشت اما نمایندگان با 87 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت در این پیشنهاد آمده است در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد، صلاحیت آنها برای نمایندگان مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا 15 روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نماید. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر درخصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

براساس تبصره این پیشنهاد؛ موارد مربوط به تخلفات افراد مذکور در زمان شروع تا انتهای تبلیغات که به تشخیص شورای نگهبان منجر به ابطال یا عدم احراز صلاحیت افراد مذکور می‌گردد از این قاعده مستثنی است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    1 1
    پس تمام چیزهایی که راجع به مجلسیان گفته می شد درست بود زیرا اگر تحقیق و تفحص شود کلی از اینها خارج خواهند شد 1 این چه مملکتی است