ایرنا نوشت:

یک نماینده پارلمان عراق سه شنبه شب از دولت متبوعش خواست با استفاده از قدرت دیپلماسی، رای گیری امروز(چهارشنبه) مجلس نمایندگان آمریکا برای قانون همکاری با مناطق سنی و پیشمرگان کرد در عراق «همچون دو کشور» را متوقف کند، درغیر این صورت سفارت آمریکا در بغداد تعطیل شود.

به گزارش ایرنا، خانم «حنان الفتلاوی» این رای گیری را منطبق با طرح جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا در سال 2013 دانست که براساس آن عراق به سه اقلیم سنی، کردی و شیعی جدا از هم تقسیم می شود.

وی افزود: این قانون با اراده و تصمیم آمریکایی ها و در میان سکوت عراقی ها در حال تصویب است.

به گزارش السومریه نیوز، این نماینده مردم عراق در بیانیه ای برای رسانه ها، دولت عراق را در قبال این حرکت آمریکایی ها خطاب قرار داد و پرسید: «کجاست دولت؟ کجاست وزارت خارجه ؟»

وی خواستار حرکت جدی دولت از طریق دیپلماتیک و نیز تحرک رسانه های عراقی برای متوقف کردن این طرح شد که وی آن را «مسخره و بیهوده» خوانده است.

الفتلاوی در عین حال به دولت عراق پیشنهاد کرد که در صورت عدم توقف این ماجرا، سفیر آمریکا را طرد و سفارت آن کشور را در عراق تعطیل کند.

وی این موضوع را مداخله علنی در امور داخلی عراق دانست و تصریح کرد: هیچ کشوری حتی آمریکا حق ندارد برای عراق بویژه «تقسیم» این کشور مداخله کرده و تصمیم بگیرد.

این اقدام آمریکایی ها در رسانه های عراقی که روز سه شنبه روی حضور حیدرالعبادی و فرماندهان نظامی این کشور از جمله وزیر دفاع در پارلمان متمرکز شده بودند، انعکاس چندانی نداشت.

العبادی روز سه شنبه به پارلمان عراق رفت و از فرماندهان در مقابل اعتراض و سئوال پیرامون حوادث روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در منطقه ناظم التقسیم و الثرثار در شمال الانبار و غرب صلاح الدین دفاع کرد.

منابع عراقی جمعه گذشته از قتل عام 140 نظامی عراقی از جمله فرماندهان لشکر اول، تیپ 38 از همین لشکر و نیز گردان 4 خبر دادند. این درحالی است که دولت و وزارت دفاع و ارتش عراق، این موضوع را رد کرده و گفته اند که تعداد کشته شدگان تنها 13 نفر بوده و این گزارش ها در چارچوب جنگ روانی بوده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =