انتخاب نوشت:


مجله فوربس با طرح این سوال به رمان پل اِردمن در سال 1979 با عنوان «برخورد 79» اشاره کرد که در آن از اقدام ایران برای به چنگ آوردن میدان های نفتی خاورمیانه با اتکا به ارتش کاملا مسلح خود به عنوان دست مایه داستان استفاده شده بود.

مجله فوربس نوشت : آیا ایران تلاش خواهد کرد کنترل میدان های نفتی عربستان را به دست بگیرد؟

به گزارش «انتخاب»، مجله فوربس با طرح این سوال به رمان پل اِردمن در سال 1979 با عنوان «برخورد 79» اشاره کرد که در آن از اقدام ایران برای به چنگ آوردن میدان های نفتی خاورمیانه با اتکا به ارتش کاملا مسلح خود به عنوان دست مایه داستان استفاده شده بود.

فوربس نوشت البته شاه 24 ماه بعد از انتشار این داستان از قدرت خلع شد و ایران مدت کمی پس از آن با جنگ خونین هشت ساله با عراق درگیر شد.

به زعم این مجله اگر اردمن زنده بود، می توانست نسخه جدیدی از داستان خود را که محتمل تر می نمود، منتشر کند.

فوربس می نویسد ایران اکنون ابزارهای لازم برای کنترل پیدا کردن بر میدان های نفتی عربستان سعودی، کویت و همه میادین نفتی عراق را که در آن شبه نظامیانش قوت می گیرند، در اختیار دارد. شبه نظامیان تحت کنترل می توانند تقریبا مانند نیروهای مسلح سبک جنگ جهانی دوم، اهداف ایران را تحقق بخشند.

در رمان تازه اردمن، نقش برجسته باید به ولادیمیر پوتین مرد قوی روسیه داده شود که اقتصادش به شدت از تحریم ها و قیمت پایین نفت صدمه دیده است. در این فضا، پوتین کاملا در کنار تهران قرار می گیرد، زیرا هر دو طرف ناگزیرند سرمایه های نفتی خود را گسترش دهند

این تصور چندان سخت نیست زیرا پوتین حتی در دنیای واقعی از عرضه سیستم های دفاع موشکی بسیار پیشرفته به ایران -که هنوز تحت تحریم است و حمله اسرائیل علیه برنامه تسلیحات هسته ای این کشور را مشکل تر می کند- فروگذار نمی کند.

با نگاهی به نقشه عربستان را بین عراق و یمن مشاهده می کنیم. عربستان اکثریت مسلمانانش سنی هستند و یک اقلیت شیعه دارد. در جنوب این کشور یمن واقع است. اوباما درباره یمن ادعا کرد این کشور یک داستان موفق در اقدامات علیه تروریسم است. اما اکنون حوثی ها در یمن برتری یافته اند.
 
سعودی ها به ناچار به حملات هوایی روی آورده اند تا مانع از این پیشروی شوند.

در شمال عربستان عراق قرار دارد که ایران در آن کنترل فزاینده ای را تجربه می کند.

آنچه نگرانی سعودی ها را می افزاید این است که بیشتر ثروت نفتی این کشور در ناحیه ای از این پادشاهی قرار دارد که اکثریت شیعه در آن ساکن است. حاکمان شیعه ایران احساس می کنند در این ناحیه نباید نگران نیروهای زمینی سعودی باشند.

از نگاه فوربس، برای هر نظریه پرداز نظامی درک اینکه ایران از حرکت گاز انبری در برابر عربستان سعودی استفاده می کند، دشوار نیست.

در زمانی که جهان بر مذاکرات هسته ای آمریکا/ایران تمرکز کرده است، ایران و پوتین به منابع نفتی تازه و در دسترس چشم دوخته اند. آنها باور دارند به رغم پیشروی هفته گذشته شناورهای نیروی دریایی آمریکا به سمت کاروان دریایی ایران، اوباما هیچ اقدام موثری انجام نخواهد داد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    47 86
    واسه من واقعا جای سواله که چه طور شما یک مقاله کاملا ضد ایرانی رو تو سایتتون منتشر میکنید؟؟؟؟؟ البته شما فقط گزیده هایی از اونو گذاشتین اما متن کامل مقاله کاملا توهین آمیز و ضد ایرانه. من واقعا متاسفم.
    • علیرضا A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
      9 1
      و من هم برای شما متاسفم که اینچنین طرفدار پروپاقرص سانسور خبری هستید
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    9 0
    خوب است از دیدگاهها و حتی حدس دشمنان در مورد خودمان ، از طریق ترجمه های متن فوق الذکر مطلع شویم
  • کارن A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    مزخرفه، فقط میخوان جو ایران فوبیا رو تو خاورمیانه افزایش بدن.ایرانیا تو تاریخ جدید ، حداقل تو یکی دو قرن اخیر هیچگاه متجاوز نبودن