رئیس شورای شهر تهران در آستانه 9 اردیبهشت روز شوراها، در نشست خبری خود اعلام کرد شهرداری تهران بین 5 هزار تا سقف 6 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار و مقروض است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی چمران با حضور در نشست خبری امروز خود، درباره مسایل جدیدی در بودجه شهرداری تهران، توضیح داد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به خبرآنلاین در خصوص میزان دقیق بدهی شهرداری تهران به بانکها گفت:در ارتباط با میزان بدهی به بانکها، اختلاف نظر وجود دارد، اختلاف از آن جایی پیش می آید که وقتی بانکها با شهرداری تفاهم می کنند، میزان سود وام را در سالهای مختلف، به صورت متفاوت اعلام می کنند و سودهای تمام دوره را منطبق با سود سال آخر حساب و اعلام می کنند. شهرداری معتقد است میزان سود باید بر اساس توافق سالانه باشد. لذا درباره بدهی اختلاف پیش می آید. نهایتا شهرداری تهران بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها دارد و البته همه اش نیز باید پرداخت شود و سررسید همه این بدهی در امسال نیست و باید در سالهای بعد پرداخت شود.

رئیس شورای شهر تهران درباره جزئیات دیگری از این بدهی گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانکها باید به صورت نقدی پرداخت شود و الباقی به صورت تهاتری قابل پرداخت است. 3 هزار و خورده ای از سررسید این بدهی در سال 94 است و الباقی در سالهای آینده پرداخت می شود.

جزئیات پرداخت میلیاردی به خیریه ها

چمران در پاسخ به سئوال دیگر خبرآنلاین درباره ماجرای پرداخت 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی به خیریه امام رضا(ع) که در بند 9 تبصره 23 قانون بودجه سال 94 شهرداری تهران آمده است نیز توضیح داد. او همچنین سخن برخی رسانه ها را نقد کرد که عنوان شده نزدیکان شهردار یا شورا در هیات امنای این خیریه حضور دارند. چمران در این باره گفت: این مسئله مربوط به سازمان خیریه ای است که برای ساختن بیمارستان مغز و اعصاب جناب آقای پروفسور سمیعی بیان شده. جمعی خیریه ای درست کرده اند به نام خیریه امام رضا0ع) و عده ای به عنوان کار خیر رفته اند و عضو هیات امنای این خیریه شده اند و بیش از 60-70 میلیارد تومان کمک از مردم جمع کردند. اگر خاطرتان باشد آنها در برج میلاد هم برنامه گذاشتند و آقای دکتر قالیباف هم سخنرانی کرد و حدود 90 میلیارد تومان مردم تهران تعهد دادند. این مسئله ربطی به افراد و اعضای شورای شهر ندارند، اگر هم باشند، عضو آن خیریه هستند و اگر در این خیریه حضور دارند ، برای پول جمع کردن برای مصارف خیریه است.

او همچنین درباره پرداخت 100 میلیون تومان به نشریه امان، گفت: یک تشکیلاتی کار فرهنگی می کند و کتاب چاپ می کند و ربطی به شهرداری ندارد و از این سازمانهای فرهنگی فراوان هستند که از شهرداری تهران کمک می گیرند.

شهرداری با ساخت و ساز در ارتفاعات به شدت برخورد می کند

در بخش دیگری از این نشست، چمران در تشریح اقدامات شهرداری در مبارزه با زمین خواری گفت: شهرداری در ارتباط با ثبت و ضبط زمین مسئولیتی ندارد که سند مالکیت صادر کند. در این زمینه دخالتی نمی توانیم بکنیم. ولی در ساخت و ساز در ارتفاعات بالاتر از 1800 متر و برخی جاها بالاتر از 2هزار متر محدوده مشخص شده، ما آمدیم مقداری از ساخت و سازها را در ارتفاعات اطراف تهران تا جایی که امکان داشتیم خارج از محدوده شهری گذاشتیم. اگر کسی بالاتر از آنها به کوه خواری و این مسایل بیفتد، شهرداری موظف است به شدت با این مسایل برخورد کند و یک سانتیمتر هم اجازه ساخت و ساز بالاتر از این محدوده ندهد. در منطقه 22، طراز ارتفاع تا حد 1400 متر است. شهرداری برای یک سانتیمتر هم اجازه نمی دهد که ساخت و ساز شود و تلاش ما نیز همین است. در منطقه 22 که بالاتر از این طراز ساخت و ساز کرده بودند، سخت ایستادیم و جلوش را گرفتیم. البته بالای 2000 متر هم دانشگاه آزاد در پونک ساخته است که قبلا انجام شده. شهرداری در مقابل این مسایل به شدت باید بایستد و تاکنون نیز ایستاده. حتی طرحی را دنبال می کنیم با سیستمهای دوربین به صورت آنلاین این مسایل را دنبال کنیم.

رئیس شورای شهر تهران درباره خیابان خواری در محله ازگل هم گفت این مسئله ارتباطی با حضور اعضای شورای شهر در این ساخت و سازها ندارند. اعضا آمده اند ساخت و ساز غیرمجاز را بگیرند نه این که در این مسایل حضور داشته باشند و چنین مسئله ای صحت ندارد.

گودهای غیراصولی را پر می کنیم

چمران درباره ریزش برخی گودبرداریها در تهران نیز توضیح داد و گفت: برخی گودها به صورت اصولی شروع می شود ولی به دلیل داشتن معارض یا نداشتن پول، کار می خوابد. یا عوامل طبیعی مانند جریانهای زیرزمینی آب باعث فروریزی گود می شود. مقداری از مشکلات نیز به خاطر طول کشیدن کار است. وقتی 2 سال یک گود می ماند و ساخت و ساز آن طول می کشد، باید بیایند و از سر این مسئله را "نیلینگ" (ایمن سازی) کنند. منتهی مالک نمی آید و این کار را انجام نمی دهد و این ایجاد خطر می کند. مثلا در شمال میدان آرژانتین 4 سال پیش شهرداری مجبور شد با فشار شورای شهر، این گود را پر کند. پیاده رو و ساختمانهای اطراف این گود در معرض خطر بود. صاحبش هم ول کرده بود و به خارج رفته بود. گفتیم شهرداری این گود را با اصول درست، پر کند. حتی گاهی شهرداری مجبور می شود با دیوار تکیه، پشتش را ببندد و اینها محاسبه باید بشود. متخحصصان و مشاوران باید این کار را کنند.

رئیس شورای شهر بدون نام بردن از بابک زنجانی به پروژه خیابان ایران زمین هم اشاره کرد و گفت: شهرداری اجبارا مجبور شده برای خیلی از گودها از جمله گود شهرک قدس این کار را کند. هزینه این تسطیح به میلیارد کشیده تا خرج آن گود کنند و گود را به سطح صفر برسانند.

مهدی چمران درباره سرنوشت مصلای تهران نیز گفت: درباره پروژه مصلی بزرگ تهران نمی تونم صحبت کنم. این مصلی هیات امنایی دارد و دولت بودجه گذاشته و مجری داشتند و کار را زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری انجام می دادند. همه هم منتظرند تا زمانی هم که تصمیم مکتوب اعلام شد تصمیم را اجرا می کنند.

او درباره خروج کارخانجات آلاینده از تهران نیز توضیح داد برخی از این مراکز مشکل مالی دارند و در صورت تعطیل شدن، برای کارگرانشان مشکل درست می شود و برای همین مهلت برای انتقال گرفته اند و برخی نیز دنبال کارهای خود هستند تا آلایندگی صنایع را کمتر کنند یا به خارج از تهران منتقل شوند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    1 0
    شهر را دارید با خرج های بیهوده ورشکست می کنید
  • علی A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    2 0
    یه تک پا تشریف ببرید از پارک جمشیدیه به ارتفاعات تهران بنگرید تا متوجه شدت این برخورد شهرداری بشوید فکر کنم آقای چمران راجع به یک شهر دیگری صحبت میکنند.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    3 0
    مجری و سازنده صاحب صلاحیت در ساخت و ساز شهری تهران کجا هستند۰۰۰۰ در تهران همه خانه میسازند جز مهندسان دارای پروانه