اسکلت زن ۷هزار ساله تهرانی چگونه حفظ می شود؟

یک متخصص نقشه برداری و فتوگرامتری به بیان روش حفظ اسکلت زن 7 هزارساله تهران که سال گذشته در حفاری های خیابان مولوی کشف شد، پرداخت.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری ضیاء دیلمی در نشست مستندنگاری اشیای تزیینات و بناهای تاریخی با استفاده از فناوری های نوین نقشه برداری گفت: 
امکان بهره مندی از داده ها برای رسیدن به نتیجه بدون تماس مستقيم در هر نقطه از جهان از مهمترين مزيتهای مستند نگاری برای اندازه‌گيري و آسیب شناسی اثر تاریخی است. استفاده از روشهای فتوگرامتري برای مستندنگاری در گذشته و حال همواره روشی بسیار مفید بوده است .

به گفته او، مستندنگاری امکان ثبت اثر در موقعیت موجود را برای همیشه فراهم می‌ کند: به این صورت که پس از پایان مرحله نخست، یعنی برداشت، امکان پردازش اطلاعات هندسی آثار برداشت شده در هر زمان و مکان دیگر امکان پذیر می‌شود.

دیلمی که در جمع پژوهشگران و متخصصان پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری سخن می گفت به بیان استفاده از روش اسکن لیزری برای حفظ اسکلت زن 7هزار ساله تهران پرداخت: با انجام روش مستند نگاری ،پژوهشگران می توانند بدون نزدیک شدن به اسکلت پژوهش های گسترده ای را برای شناسایی ویژگی های آن انجام دهند.

این کارشناس نقشه برداری گفت: تلفیق روش فتوگرامتری کلاسیک با روشهای نوین نظیر برداشت با لیزر اسکنر و تبدیل فتوگرامتری عکسها کمکی بسیار مفید برای برداشت سریع با هزینه به مراتب کمتر است.

او افزود: امروزه با این روش پردازش داده ها برای تهیه نقشه های خطی، تجزیه و تحلیل آنها در امر آسیب شناسی و انجام مطالعات علمی و ریشه ای برای پی ریزی طرح مرمت و حفظ آثار به امری ضروری تبدیل شده است.

دیلمی پور گفت: با استفاده از مستند نگاری می توان در زمانی به مراتب سریعتر و صرف هزینه های کمتر از جنبه بکارگیری نیروی انسانی به بهترين نتايج در مورد سايتهايي که محدوديتها و شرايط دشوار نظیر دسترسی سخت بر آنها حاکم است، دست یافت. امکان بهره گیری از داده ها برای رسیدن به نتیجه بدون تماس مستقيم در هر نقطه از جهان از مهمترين مزيتهای اين روش برای اندازه‌گيري و آسیب شناسی اثر است.

وی درادامه با ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده با روش مستند نگاری افزود: معرفی تجهیزات به همراه معرفی چند پروژه انجام شده با استفاده از روشهای نوین می تواند عامل فهم آسانتر بکارگیری از این روشها شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =