جمعیت بیماران سالک در حالی سال به سال رو به افزایش است که با روند پرسرعت ساختمان سازی و تولید نخاله های ساختمانی و گرد وغبار در اصفهان مواجهیم.


به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین در اصفهان، هشدار ابتلا به بیماری سالک در 17 استان کشور در حالی از سوی وزیر بهداشت داده شد که به گفته مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان بیماری سالک هر ساله در این استان نمود ویژه ای دارد و با وجودی که برنامه های بسیاری با کمک استانداری در راستای کنترل بیماری سالک انجام شده اما به دلیل موقتی بودن و عدم تخصیص اعتباری خاص و جداگانه، این امر چندان موفق نبوده است.

رضا فدایی در این ارتباط اظهار داشت: سالک، بیماری جدیدی نیست و سالهای سال ه استان اصفهان با آن درگیر بوده است.

وی با بیان اینکه بدنبال افزایش ساخت و سازها و نخاله های بیمارستانی با موج جدید بیماری سالک مواجه می‌شویم، ادامه داد: نخاله های بیمارستانی یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری سالک است.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه هر ساله شاهد بروز سالک در شهرستان های اردستان، برخوار، شاهین شهر و نظنز هستیم، گفت: در شهر اصفهان مشکلی نداریم و تنها در روستاها و شهرهای اقماری نزدیک به باتلاق گاوخونی شاهد بروز این بیماری هستیم.

فدایی با بیان اینکه به دلیل عدم ساخت و سازهای پروژه ای در شهر اصفهان شاهد بیماری سالک نیستیم، گفت: در شهرهای مثل اردستان و برخوار که ساختمان سازی پروژه ای انجام می گیرد شاهد بروز بیماری سالک هستیم.

وی بیان داشت: همچنین در شهرهای نزدیک به کویر و شهرک هایی که ساخت و سازها زیاد انجام می شود این بیماری بیشتر است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان افزود: مخالف ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی نیستم بلکه اگر نخاله های ساختمانی زود جمع آوری و آسفالت شود که مانع انتشار ریزگردها و گرد و غبار گردد و در پروژه های ساختمانی تدابیر محافظتی اندیشیده شود با مشکل سالک مواجه نخواهیم شد.

وی با اعلام اینکه در جهت کنترل بیماری سالک با حمایت استانداری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: این اقدامات در صورتی پاسخ می‌دهد و شاهد کاهش این بیماری می شویم که به صورت مستمر انجام گیرد نه اینکه یک سال اعتبارات اختصاص یابد و سال دیگر هزینه ای برای کنترل بیماری وجود نداشته باشد.

فدایی بیان داشت: در طول شش سال اخیر با استفاده از حدود ۷۰ هزار نفر نیروی انسانی در ۴۰۰ هزار هکتار عملیات وسیع برای کنترل این بیماری انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: بیماری سالک تبعات جانی ندارد و تنها برجای ماندن زخم سالک است که بیماران را آزار می دهد هرچند در سال های اخیر اقداماتی برای درمان زخم سالک نیز صورت گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =