بالتیمور در آتش/فردی گری که بود و چه بلایی سرش آمد؟

سیاهان آمریکایی بار دیگر به خیابان ها آمدند و برای کشته شدن جوان ۲۵ ساله سیاه پوست توسط پلیس، بالتیمور را به آشوب کشاندند.

محمد اکبری - کشته شدن جوانی سیاه پوست در آمریکا باز هم با اعتراضات جدی همراه شد. فردی گری جوان ۲۵ ساله سیاه‌پوست که هفته پیش توسط پلیس محلی بالتیمور دستگیر شده بود در بازداشتگاه جان باخت. این فرد که به دلایل نامعلومی از سوی پلیس دستگیر شده، در زمان انتقال به بازداشتگاه از سوی نیروهای امنیتی مصدوم شده و از ناحیه کمر و ستون فقرات دچار آسیب جدی می شود. همین موضوع باعث می شود تا فردی بیش از یک هفته دوام نیاورد و در نهایت در مسیر انتقال به بیمارستان فوت کرد.

در حالی که آمریکا در ماه های اخیر هم سابقه چنین برخوردهای نژادی را داشته و هنوز حوادث میسوری و به قتل رسیدن زندانی سیاه پوست فراموش نشده یکبار دیگر این کشور در آتش اختلافات نژادی می سوزد. سیاهان محلی بالتیمور فراخوانی برای مراسم تشییع جنازه فردی گری اعلام کرد و همین موضوع به مراسمی برای آغاز اعتراضات خشونت بار سیاهان علیه پلیس بالتیمور تبدیل شود. تخمین ها حاکی از این است صدها نفر از جوانان بالتیمور به خیابان های این شهر آمدند و فریاد اعتراض نسبت به برخورد تبعیض آمیز پلیس با سیاهان سر داده اند.

گزارش ها حاکی از این است بیش از هزار نیروی پلیس از گارد ملی مریلند و ۵ هزار افسر از ایالت های مجاور وارد این شهر شدند تا اوضاع را کنترل کنند. تصاویر منتشر شده از رسانه های آمریکایی نشان می دهد شهر در وضعیت غیر عادی به سر می برد. و معترضان با سنگ به نیروهای پلیس حمله ور شده اند و حتی ماشین های پلیس و فروشگاه ها هم غارت و تخریب شده اند.

در پی پیش آمدن این وضعیت مقام های شهر بالتیمور وضعیت اضطراری اعلام کرده اند. نیویورک تایمز گزارش داده دست کم ۱۵ نیروی نیروی پلیس زخمی شده و حدود ۳۰ نفر از معترضان هم دستگیر شده اند. نیویورک تایمز همچنین اشاره کرده معترضان خشمگین با بطری و سنگ به نیروهای پلیس و همچنین فروشگاه ها حمله کرده اند. از ان جمله می توان به سوپرمارکت ها، فروشگاه های تجاری، بانک ها و داروخانه هدف حمله معترضان خشمگین قرار گرفته اند.

در پی پیش آمدن این شرایط محدودیت ها رفت و آمدی برای اهالی بالتیمور وضع شده است و قرار است در روزهای آینده مقامات دادگستری هم برای مطالعه و بررسی اوضاع در این شهر به بالتیور اعزام شوند. شهردار بالتیمور اعلام کرده مدارس این شهر امروز (سه شنبه) تعطیل هستند.

یکی از اعتراضاتی که سیاهان در رابطه با این موضوع اعلام کردند عدم انتشار اخبار در خصوص افسر و یا افسران مقصر در حادثه است.

گفتنی است بالتیمور شهری در شرق ایالات متحده و در نزدیکی واشینگتن دی سی واقع شده است که ظاهرا همچنان هم باید در ناآرامی به سر ببرد.  

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =