یک استاد فیزیک هسته ای معتقد است اجلاس بازنگری ان.پی.تی که در آمریکا آغاز شده است برای کشور ما بسیار مهم است چرا که ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در آن کلاهک های هسته ای وجود دارد.

اکرم السادات حسینی: کنفرانس سالانه 'بازنگری در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای' از روز دوشنبه در نیویورک آغاز می شود که می تواند عرصه ای جدید برای حضور پررنگ و فعال مذاکره کنندگان هسته ای ایران باشد که تاکنون با عزمی راسخ و دیپلماسی هوشمندانه خود برای احقاق حقوق قانونی ملت تلاش کرده اند.

در همین رابطه در گفتگویی با دکتر احمد شیرزاد استاد فیزیک هسته ای دیدگاه وی را در خصوص این اجلاس، ان.پی.تی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و حضور دکتر ظریف در این اجلاس جویا شده ایم.

این استاد فیزیک هسته ای ضمن حیاتی و مهم شمردن موضوع جهان عاری از سلاح هسته ای گفت: این اجلاس برای ما بسیار مهم است چرا که ما د رمنطقه ای زندگی می کنیم که در آن کلاهک های هسته ای وجود دارد و لذا عاقلانه این است که در گام نخست با اهرم های سیاسی منطقه ای و در گام بعدی در سطح جهانی با موضوع جهان عاری از سلاح هسته ای برخورد کنیم و این موضوع را پیگیر باشیم چرا که این موضوع مستقیما با امنیت ملی ما در ارتباط است.

احمد شیرزاد در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص برگزاری اجلاس بازنگری N.P.T (کنفرانس عدم اشاعه) که با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: لازم است در ابتدا به وجود آقای ظریف در این اجلاس به عنوان یک سرمایه ملی اشاره شود چرا که این سرمایه بهترین کاندیدای ایران در مسئولیت هایی با برد بین المللی است.

وی ادامه داد: آقای ظریف اکنون قابلیت این را دارد که برای بسیاری از مأموریت های صلحی که سازمان ملل برای آنها به دیپلمات های خُبره و آبرومند نیاز دارد؛ نامزد مناسبی باشد و در آینده از آقای ظریف برای این مأموریت ها دعوت کند. با این همه باید توجه داشت که ماموریت آقای ظریف به اتمام نرسیده است.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که خلع سلاح هسته ای، موضوعی با قدمتی دیرینه است، گفت: شکل گیری پیمان ان پی تی به فراگیر شدن و رواج سلاح های هسته ای در گوشه و کنار جهان ارتباط دارد که زیستگاه ما انسان ها را به مکانی نا امن و خطرناک تبدیل کرده است.

آژانس انرژی اتمی به درستی معرفی نشده است
شیرزاد خاطر نشان کرد: صلح دوستان دنیا و متخصصینی که به دنبال صلح و امنیت بین المللی هستند تلاش می کنند تا حد ممکن دامنه سلاح های هسته ای را تنگ کنند بنابر این در ابتدا باید دیدگاه روشنی به این مقوله داشت. وی با ابراز تأسف از نداشتن اطلاعات کافی در مورد کارکرد سازمان و نهادهای بین المللی عنوان کرد: در کشور ما نگاه های متفاوتی به موضوع پیمان ان پی تی وجود دارد؛ برخی فکر می کنند این پیمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزارهایی هستند که کشورهای قدرتمند و دارای سلاح هسته ای با بهره گیری از آن ابزار در صدد اعمال فشار بر دیگر کشورها هستند تا آنها به تکنولوژی انرژی هسته ای دست نیابند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: چنین تعبیری از آژانس انرژی اتمی و ان پی تی قطعاً تعبیر غلطی است، آژانس به این منظور به وجود نیامده، پیمان ان پی تی هم با چنین منظوری به وجود نیامده است بلکه این نهادهای بین المللی در اساس هدفی دارند تا بتوانند پاسخگوی نیاز صلح دوستانه دنیا همچنین افراد صلح طلب در سطح جهان، باشند.

خلع سلاح، موضوعی بین المللی است
شیرزاد ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در عملکرد دو نهاد بین المللی که در حوزه انرژی اتمی فعال هستند، اظهار کرد: برای تحقق هدفی که پاسخگوی نگرانی صلح دوستان جهان باشد، این کار لازم است.
او افزود: برای نخستین بار مرز حاکمیت دولت ها توسط این دو نها شکسته شده و به این دلیل که که استفاده از سلاح هسته ای و حتی آزمایش های هسته ای و پخش تابش های هسته ای دارای تبعات گسترده ای برای سراسر جهان است و بر تمام محیط زیست کشورهای پیرامون و حتی تمام دنیا تاثیر منفی می گذارد، موضوع بازرسی و نظارت بر این گونه فعالیت ها را انکار ناپذیر و ناگزیر ساخته است.
وی ادامه داد: مسأله آلودگی مواد رادیو اکتیو یک موضوع جهانی است و نمی تواند موضوعی ملی و منطقه ای باشد و در همین راستا خلع سلاح هسته ای نیز یک موضوع جهانی است و این ها همه مسائلی است که در این اجلاس به آنها پرداخته می شود.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در کشور ما متأسفانه به دلیل حساسیت های سیاسی روی موضوع هسته ای بسیاری از این مباحث برای عموم مردم باز نشده و یا بد تعریف شده است و از آنجا که همیشه ابعاد منفی آژانس انرژی اتمی بازگو شده و تاکید شده است که این آژانس علیه ایران فعالیت می کند جنبه های مثبت و کارکردهای موثر آن مورد توجه قرار نگرفته است.


گام نخست؛ همه باید عضو ان.پی.تی باشند/اجلاس به این موضوع توجه کند
شیرزاد با تأکید بر این موضوع که موفقیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در انجام مأموریت هایش می تواند آثار و برکات خوبی برای کل جهان داشته باشد، گفت: اگر مسأله خلع صلاح هسته ای صورت واقع یابد بی تردید هر انسانی در هر گوشه از کره زمین آسوده تر زندگی خواهد کرد.
وی از امتناع برخی از کشورها برای عضویت در پیمان ان پی تی به عنوان نگرانی بسیاری از مردم جهان یاد کرد و ادامه داد: این نگرانی مردم جهان است که کشورهایی که از قضا دارای کلاهک هسته ای هستند این پیمان را امضاء نکرده اند و جالب اینکه درباره سایر کشورها نیز نظر می دهند و ابراز نگرانی می کنند. این موضوعی است که در این اجلاس باید مد نظر حاضران و شرکت کنندگان و از جمله نمایندگان کشورمان قرار گیرد.
این استاد دانشگاه، خلع سلاح هسته ای و آسودگی بشر در قبال این امنیت جهانی را زمانی میسر دانست که کشور دیگری هسته ای نشود و اذعان داشت: مراد از هسته ای در اینجا به معنی داشتن سلاح هسته ای است و در گام بعدی لازم است کشورهایی که هم اکنون سلاح هسته ای دارند به مرور این سلاح ها را کم و محدود کنند تا به تدریج شاهد محو کامل این ابزار خطرناک و مهلک در جهان باشیم
شیرزاد در بخشی از این گفت و گو به عزم جهانی به عنوان لازمه تحقق برنامه های ان پی تی پرداخت و گفت: فرهنگ جهان عاری از سلاح اتمی باید در برنامه های صلح دوستان جهان باشد تا با این موضوع مواجه نشویم که حال که برخی از کشورها سلاح هسته ای دارند، دیگر کشورها هم خود را مجاز به داشتن سلاح هسته ای بدانند.
وی تأکید کرد: دنیایی که در آن همه کشورها با سلاح هسته ای وارد مذاکره شوند دنیایی برای زندگی بشر نیست.

منطقه، هدف اول ایران باشد
این استاد دانشگاه در مورد نقش ایران به عنوان یک کشور صلح دوست برای تحقق هر چه بهتر اهداف ان پی تی عنوان کرد: ما باید کاملاً چهره یک کشور ضد سلاح هسته ای پیدا بکنیم و نه فقط اتهام و سوء ظن نسبت به هسته ای شدن و داشتن سلاح هسته ای را نسبت به خودمان پاک کنیم بلکه حتی باید مدعی باشیم برای امور ضد سلاح هسته ای در سراسر جهان فعالیت می کنیم و سایرین نیز به این فعالیت بپیوندند.
شیرزاد ادامه داد: در منطقه ما کشورهایی هستند که سلاح هسته ای دارند و آزمایش هسته ای انجام داده اند و لازم است در مرحله اول به خاورمیانه تحت عنوان منطقه ای عاری از سلاح هسته ای نگاه بکنیم و تلاش خود را در این زمینه با اهرم های سیاسی و ایجاد کمپین های ضد بمب اتم، به کار ببندیم و در وهله بعد برای تمام جهان این اقدام را سامان دهیم.

باید فتوای رهبری در خصوص سلاح هسته ای در جهان تحقق یابد
وی با یادآوری اینکه لازم است بیشترین دلسوزی را در مسائل هسته ای برای منطقه خود داشته باشیم، گفت: اولین قدم در این راه ارائه چهره مناسب از کشورمان در سطح منطقه ای و جهانی است. ممکن است الان اگر شعارهای تندی را اعلام کنیم ممکن است به دلیل همزمانی با پرونده هسته ای خودمان، بسیار جدی گرفته نشود، اما باید به مرور به این سمت حرکت کنیم.
این استاد دانشگاه به فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت به کار بردن سلاح هسته ای، نگهداری و انباشت آنها که خلاف ارزش های اسلامی است پرداخت و تأکید کرد: این موضوع را باید همگی به عنوان یک شعار جدی مطرح کنیم و در واقع فتوای مقام معظم رهبری (مد ظله العالي) را به عنوان یک ارزش قابل افتخار اسلامی جهانی کرده و پیگیر تحقق آن حتی از سوی کشورهای غیر مسلمان باشیم.
شیرزاد ادامه داد: هم اکنون در میانه راه هستیم و البته در خرج کردن آقای ظریف هم نباید عجولانه رفتار کرد چرا که مأموریت آقای ظریف هنوز ناتمام است، بعد از اینکه ایشان این مأموریت را به خیر و خوشی به اتمام برسانند بی تردید می‌توان برنامه و اقدامات بسیار مطلوب دیگری را محقق ساخت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =