پیروز مجتهدزاده در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از لزوم توجه جدی به اجلاس بازنگری NPT در نیویورک می‌گوید.

پیروز مجتهدزاده کارشناس مسايل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین ضمن اشاره بر میزان اهمیت سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک تاکید کرد: «در روابط بین الملل فرصت ها به خودی خود ایجاد نمی شوند و کشورهای مختلف و بازیگران در این عرصه باید با تدبیر، این فرصت ها را ایجاد کنند. هرچند ممکن است در اثر برخی پیش آمدهای پیش بینی نشده برخی فضاها ایجاد شود اما ما نمی توانیم تمام عمر یک ملت را برای این اتفاقات احتمالی صرف کنیم. بر این اساس ایران و آقای ظریف می توانند در این موقعیت کنونی این فرصت را پدید آورند و از مواهب آن بهره‌مند شوند»

این استاد دانشگاه همچنین با تاکید بر ضرورت اصلاح NPT تاکید کرد: «یکی از اصلی ترین مشکلات NPT حضور و نقش آفرینی اسرائيل است. بر این اساس که این رژیم بدون اینکه در این قرارداد عضو باشد و مفاد آن را پذیرفته باشد در رابطه با دیگر کشورها اظهار نظر می کند، به مقامات آژانس تاکید می‌کند که فلان نظارت و بهمان حساسیت را در خصوص برنامه هسته‌ای دیگر کشورها به کار ببندد. در حالی که کسی نیست به تل آویو بگوید شما چه کاری هستید؟ ما به خاطر داریم که در دوره ریاست پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، آقای رئیس به با اصرار فراوان خود توانست برای بازدید از تاسیسات اتمی اسرائیل به تل آویو سفر کند. سفری که در آن هیچ یک از مقامات این رژیم حاضر نشدند با رئيس آژانس دیدار و مذاکره کنند و بزرگترین توهین به این سازمان انجام شد. بر این اساس آقای دکتر ظریف می تواند در این فرصت شایسته می تواند به خوبی موضوع اصلاح NPT و نقاط ضعف این پیمان را مورد تاکید قرار دهد. طبیعی است با اشرافی که ایشان بر مبانی حقوق بین الملل دارند می‌توانند این موضوع را در دستور کار قرار دهند.»

رئیس موسسه یوروسیک لندن همچنین در ادامه با اشاره به همزمانی برگزاری این نشست و مذاکرات هسته ای اظهار داشت: «یکی دیگر از مسائل مهمی که در سفر آقای دکتر ظریف می تواند در دستور کار قرار گیرد موضوع حفظ سلامت و امنیت توافق نهایی میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ است. به این معنا که ایران ابتدا باید از صحت و سلامت توافقاتی که در لوزان سوئیس میان دو طرف تاکید شده اطمینان یابد و پس از آن تلاش کند همین رویه را برای توافق جامع و نهایی هم در دستور کار خود قرار دهد. ما شاهدیم که اسرائيل که خود عضو NPT نیست بزرگترین دهن کجی ها را به آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد و خود این رژیم بزرگترین تهدید برای سلامت این توافق به شمار می رود و مجامع بین المللی باید تکلیف خود را با تل آویو مشخص کنند. چرا که وقتی بازیگری خود این پیمان را امضا نکرده نمی تواند برای دیگران تعیین تکلیف کند و از نهادهای ناظر نظارت و توجه به فعالیت های صلح آمیز یک کشور دیگر را طلب کند. طبیعی است که همانطور که آقای ظریف اشاره داشتند از طرف غربی انتظار دارند توضیحات بیشتر و قانع کننده تری را در خصوص تعهدات طرف غربی برای دوران پسا توافق نیاز دارند.  بر این اساس به نظر من آقای دکتر فرصت بسیار مناسبی در نیویورک در دست دارد که می توان با مدیریت و تدبیر از آن بهره مند شد.»

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاسی IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    اسرائیل ازطرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است،تا آقای ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از آژانس بخواهد براسرائیل نظارت داشته باشد.همانطور که می دانیداسرائیل ایالات 51آمریکاست که درخاورمیانه مستقر شده است.نه یک دولتکشورتعریف شده براساس موازین حقوق بین الملل{جمعیت،سرزمین،حاکمیتبنابراین حامیان رژیم اسرائیل طرف مخاطب ایران هستند.آنان بایدپاسخگوی افکارعمومی مردم جهان باشند.