سوسیس و کالباس و خمیر مرغ هنوز تعیین تکلیف نشده اند و مردمی که به دلیل گرانی گوشت گاهی از این محصولات استفاده می کنند بلاتکلیفند.

به گزارش خبر گزاری خبرآنلاین، هنوز از خبرهای مبنی بر حذف خمیر مرغ زیر پله ای از چرخه تولید سوسیس و کالباس نمی گذرد که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تولید زیرپله ای خمیر مرغ خبر می دهد

حسینعلی شهریاری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،با توصیه به مردم برای مصرف نکردن سوسیس و کالباس گفت: در بررسی های انجام شده ۳۰ درصد از محصولات جمع شده از بازار مشکل دار بوده اند.

او می گوید:‌ خمیر مرغ گاهی با استفاده از ضایعات دور ریز ناشی از پاک کردن مرغ در مرغ فروشی ها و گاهی با استفاده از خمیر کردن مرغ های پیر تخم گذار، بدون آن که امحاء و احشای مرغ خارج شود، تهیه می کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان دامپزشکی هم ممکن است بگوید که در بازرسی های ما خمیر مرغ در چارچوب استاندارد دیده شده است ولی تولید زیرپله ای و خلاف هم خیلی انجام می شود.

وی افزود: وقتی یک کیلو سوسیس و کالباس کسر کوچکی از یک کیلو گوشت قیمت دارد، حتما جایی اشکال است.

از طرف دیگر رسول دیناروند معتقد است وظیفه وزارت بهداشت درست بعد از تولید آغاز می شود و در فرایند تولید دستگاههای دیگری باید نظارت کنند
معاون وزیر بهداشت درباره خمیر مرغ در این رابطه گفت: دامپزشکی در نهایت مسئولیتی درباره استفاده از این ماده در صنایع غذایی را ندارد بلکه بر تولید نظارت داشته و وقتی محصول وارد فرآیند شد،‌ مسئولیت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آغاز می شود.

او می گوید: ما اجازه استفاده از خمیر مرغ را ندادیم چرا که سازمان دامپزشکی باید بتواند بین خمیر مرغ بهداشتی و غیر بهداشتی تفکیک کند که هنوز این تفکیک وجود ندارد.

دیناروند هم گفت: به همین دلیل هم هست که ما استفاده از خمیر مرغ را ممنوع کرده ایم. او گفت: ما در حوزه کالاهای صنعتی وقتی مغایرتی چه در سطح عرضه و چه تولید ببینیم جلوی ورود به بازار می گیریم و یا از سطح بازار محصول را جمع آوری می کنیم و اگر هم این نبود تطابق ناشی از تخلف عمدی یا تقلب باشد، پروانه تولید کننده تعلیق می شود.

در هر حال به نظر میرسد خمیر مرغ هم مانند روغن پالم از آن مواردی است که نظارتش بین سازمانهای مختلف دست به دست شده و در نهایت ضرر اصلی را مردمی می کنند که لاجرم به دلیل کمشدن حجم سفره شان از گوشت و مرغ از این محصولات استفاده می کنند.
وزارت بهداشت در مورد این محصولات تنها توصیه ای که دارد کم مصرف کردن یا اصلا مصرف نکردن است چرا که گویا حذف تخلف از بازار مشکل است.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 13 ساله A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    26 3
    ما تقریبا هر سه هفته، یکبار سوسیس مصرف می کنیم، برای تنوع، پدرم نمیذاره، میگه ضرر داره
  • افشار RO ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    30 0
    همچین ارزونم نیست سوسیس و کالباس
  • توحید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    34 2
    بنظر بنده بحث کوچک شدن سفره ها هرچند در این زمینه موثر است ولی عامل اصلی روی آوردن مردم به مصرف این مواد غذایی بی کیفیت نیست. عوامل اصلی، راحت طلبی مردم و اهمیت ندادن آنها به سلامتی شان است. همانطور که در رانندگی هایمان به فکر عاقبت سرعت و سبقت غیرمجاز نیستیم، در مصرف مواد غذایی پرخطر هم بی ملاحظه عمل می کنیم.
  • ضدگلوله IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 1
    بخور پدرجان، ی کوکا قوطی هم رووش میشوره میبره پایین از این ارزوون تر گیرت نمیاد
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    9 1
    در منزل ما سوسیس کالباس پفک چیپس نوشابه ممنوعه البته بچه ها رو از کوچکی عادت دادیم مثلا پسرم 23 سالشه اما بعدازظهر وقتی می خواهیم عصرانه بخوریم همیشه با شیر می خوره و حتی برای تفریح هم چیپس و پفک و سوسیس و کالباس نمی خوریم البته نقش همسرم هم غیر قابل انکاره چون حتی برای کیک تولد هم خودش توی منزل درست می کنه والحق هم خیلی خوشمزست و قابل مقایسه با بیرون نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    5 1
    مدتهاست که ما به این نتیجه رسیدیم که هرچقدر کمتر مواد غذائی سنگین و پرانرژی مصرف کنیم و به دستگاه گوارش کمتر فشار بیاریم سلامتی هم بیشترهست.واقعا" اگر این هله هوله ها رو کنار بگذاریم خیلی سالمتر زندگی میکنیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    12 0
    جنايت عليه بشريت مرگ مير ناشي از سرطان ها مربوط به اين معضل را كم وبيش ميشنويبم جرا مسئولان برخورد نميكنند
  • sh RO ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    2 0
    حذف تخلفات از بازار مشکل است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا جای تاسف داره
  • امیر A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    1 0
    درتمام دنیا خمیرمرغ مصرف میشه این جنجال ها فقط مال ایرانه و بی سوادی مسوولین که صورت مسله را پاک کنن اگه شرکتی خمیر مرغ غیرمجاز مصرف کنه چرا نمیان رسانه ای کنن ولی بلدن همه صنعت غذای،یک مملکت را زیر سوال ببرن و فقط تبلیغ منفی بکنن بجای نظارت بر تولید خمیرمرغ در داخل کارخانه های سوسیس کالباس که اگر بهداشتی باشه هیچ مشکلی نداره