محمدحسین شریف‌زادگان، وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی اعتقاد دارد که «هر روز و هر ماه که ما یارانه‌های افراد متمکن را حذف نمی‌کنیم، در ذهن آنها متصلب‌تر خواهد شد که این پول جزو حقوقشان است و اگر این پول را از آنها بگیرند، ممکن است ناراحت شوند.»

مریم فکری:

این روزها دولت یازدهم با ارثیه‌ای که از دولت قبل بر جای مانده، دست به گریبان است و نه می‌تواند پرداخت یارانه نقدی را به یک‌باره قطع کند و نه می‌تواند به رویه کنونی ادامه دهد.

در این شرایط با این وجود، خبر از گام تازه دولت برای حذف یارانه پردرآمدها شنیده می‌شود؛ امری که صدای برخی از حذف شده‌گان از یارانه را در آورده است.

محمدحسین شریف‌زادگان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره می‌گوید: «یارانه‌ها ارثیه‌ای است که به دولت یازدهم رسیده و دولت نیز با مشکلات زیادی مواجه است.»

وی با بیان این‌که ما هم‌اکنون با چند مشکل مواجه هستیم و یکی از آنها این است که با عادت مردم به یارانه‌های نقدی چه می‌شود کرد؟ متذکر شد: «متاسفانه در ابتدای سال گذشته در مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها بدون توجه به این‌که با مردم به یک تفاهم جدی برسیم که یارانه‌های نقدی حق نفت مردم نیست، از مردم خواستیم که انصراف بدهند. این در حالی بود که باور مردم این بود که یارانه نقدی حق‌شان است و حتی برخی از سرمایه‌داران عنوان می‌کردند یارانه حق ما است و من دوست دارم این پول را بگیرم و خودم به یک فقیر بدهم.»

وزیر سابق رفاه تصریح کرد: «این‌جا یک اشکال بزرگ وجود دارد و این‌که یارانه‌ها جزو حقوق برخی از افراد جامعه است تا قدرت خریدشان اصلاح شود.»

شریف‌زادگان عنوان کرد: «دولت و مردم باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به نتیجه برسند که یارانه‌ها حق کسی نیست و ابزاری برای حمایت اجتماعی از گروه‌های کم‌درآمد است.»

وی ادامه داد: «دومین مساله این است که در سال 1382 که قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی کشور تصویب شد، یک وظیفه‌ای برعهده وزارت کار و رفاه اجتماعی گذاشته شد که پایگاه ملی اطلاعات را برای همه آحاد مردم ایجاد کند.»

شریف‌زادگان عنوان کرد: «این موضوع امکان‌پذیر است، زیرا 63 درصد مردم ایران در صندوق‌های بازنشستگی عضو هستند و اطلاعاتشان در آنجا موجود است. بیش از 53، 54 درصد در سازمان تامین اجتماعی عضو هستند و بیش از 95 درصد دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی دارند. پایگاه‌های اطلاعاتی دیگری نیز وجود دارد.»

به گفته وی، «وظیفه دولت این بوده که این پایگاه اطلاعات ملی را ایجاد کند و هر روز تاخیر در این کار، لطمات و آسیب‌های زیادی را به کشور می‌زند.»

شریف‌زادگان در ادامه تصریح کرد: «نکته بعدی این است که در فقدان یک چنین پایگاه اطلاعات ملی چه می‌شود کرد؟ برای این کار تجارب بین‌المللی وجود دارد و از روش‌های تارگتینگ استفاده می‌کنند؛ به این صورت که کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و افرادی که از سازمان‌های خدماتی اجتماعی کمک می‌گیرند، مثل کمیته امداد و بهزیستی، شناسایی می‌شوند.»

وی عنوان کرد: «ما می‌توانیم با این روش‌ها به طور تقریبی افرادی را که تمکن مالی دارند، شناسایی کنیم و تعداد کثیری از افرادی که به یارانه نیاز ندارند، از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند.»

شریف‌زادگان متذکر شد: «این برای کشور ما زیبنده نیست که در زمانی که محدودیت بسیار زیادی در منابع داریم، منابع را به این شکل هدر بدهیم و یارانه‌های نقدی کم‌کم به یک حق اجتماعی تبدیل شود که گرفتن آن، باعث دلخوری و گرفتاری‌های زیادی باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «هر روز و هر ماه که ما یارانه‌های افراد متمکن را حذف نمی‌کنیم، در ذهن آنها متصلب‌تر خواهد شد که این پول جزو حقوقشان است و اگر این پول را از آنها بگیرند، ممکن است ناراحت شوند.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    3 7
    حقوق چیه؟ یارانه بیشتر از اینکه شبیه دارو باشه شبیه ماده مخدر شده. حالا دوست دارید مردم معتاد بمونن؟ قطع اش کنید و مردم دوباره خودشان را با شرایط جدید وفق خواهند داد. فقط مواظب طبقات آسیب پذیر باشید.
  • سعید A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    7 0
    خانم فکری کاریکاتوری که برای یارانه گذاشتید این حس رو القا میکنه که اون یارانه به اندازه ای هست یعنی به هر کدوم ازون بشقاب ها یه تیکه بزرگ کیک میرسه که مردم شیرین کام بشن و کیفشون کوک شه.آیا در واقعیت اینه؟؟؟
  • نادر20 IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    6 1
    احتمالا این آقای شرف زادگان حقوق چند ده میلیونی میگیرن اینقدر راحت اظهار نظر می کنن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    2 4
    بسيار متين و درست هست صحبتهاي ايشون ولي ايا بهتر نبود قبل از پرداخت يارانه اين بررسيها انجام ميشد؟ و ايا ابزار درست و صحيحي براي شناخت افراد كم در امد داريم ايا ملاكهاي درستي در انتخاب افراد و تعريق ثروت داريم؟
  • سعید A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    2 4
    از همون اول هم دادن یارانه کار اشتباهی بوده. این جور پرداخت به مردم شان و منزلت مردم رو هم زیر سوال میبره همون بهتر که قطع بشه تا مثل اولش سو استفاده سیاسی ازش نشه.