برگزاری همایش بین المللی «حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن» در قم

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام محمد علی شاه آبادی ظهر یکشنبه در نشست خبری همایش بین المللی «حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن»که در دانشگاه مفید برگزار شد، یا اشاره به اینکه از ۱۸ ذی الحجه سال ۳۵ قمری که مردم با امام علی(ع) بیعت کردند ۱۴ قرن می‌گذرد، گفت: با همه بسط و شرحی که فرهنگ حکومتی امیرالمومنان امام علی ابن ابی طالب(ع) یافته است هنوز در این میراث ارزشمند هزاران نکته برای آموختن وجود دارد.

وی افزود: با توجه به تحولات پیش آمده در جهان اسلام باید بار دیگر به حکومت علوی نگاهی بیاندازیم و حکومت و سیره حضرت علی(ع) را بررسی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به به فراخوان همایش در اسفندماه سال ۹۲، تصریح کرد: فراخوان در پنج محور اصلی به موضوعات مبانی مشروعیت حکومت، وظایف حکومت، اخلاق سیاسی و حکومتی، رهیافت‌ها و آیین حکومت و زمینه‌های دستاورد‌ها و ارزیابی نتایج انجام شد.

ارسال ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش

وی با بیان اینکه ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، عنوان کرد: ۸۰ مقاله از میان مقالات رسیده به دبیرخانه همایش حکومت علوی انتخاب شده که ۴۰ مقاله در روز همایش ارائه می‌شود و مقالاتی هم از کشورهای مختلف مانند هند، لبنان، مالزی، عراق، انگلستان به زبان‌های عربی و انگلیسی دریافت کردیم.

حجت الاسلام شاه آبادی گفت: در ابتدای شروع همایش یا نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی ارتباط برقرار کردیم و با مراجع عظام تقلید ایران و عراق نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در روز همایش مهمان‌هایی از اهل سنت و مسیحیت از کشورهای هند، عراق، مصر و کنیا داریم، بیان کرد: این همایش در فضای علمی کشور و حتی خارج از کشور بی‌تأثیر نیست و مقدار زیادی از تأثیر آن تابع رسانه‌ای شدن آن است.

باید بتوانیم ارزش‌های دینی را در میان مردم حاکم کنیم

دبیر همایش حکومت علوی با تأکید بر اینکه امروزه موضوع حکومت دینی توسط تک تک افراد مردم مورد دقت است، اضافه کرد: ما باید بتوانیم ارزش‌های دینی را در میان مردم حاکم کرده و مردم را نسبت به اجرایی شدن این ارزش‌ها حساس کنیم تا مسئولانی که در قلمرو حکومت وظیفه‌ای دارند به این ارزش‌ها و آرمان‌ها توجه کنند.

وی هدف از برگزاری همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن را بازنگری در حکومت عدل امام علی(ع) و دعوت از محققان خارجی و داخلی برای مشارکت در تبیین حکومت علوی ذکر کرد.

حجت الاسلام شاه آبادی گفت: همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن روزهای ۹ و ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری در دانشگاه مفید قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: افتتاحیه این همایش با سخنرانی آیت الله ابراهیم امینی آغاز می‌شود و اختتامیه مراسم هم با سخنرانی آیت الله سید جمال الدین دین پرور پایان می‌یابد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =