۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲

جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست گفتگو کرد.

به گزارش خبر گزاری خبرآنلاین و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ابتکار با اشاره به برگزاری اکسپو 2015 در ایتالیا، ابراز امیدواری کرد: اکسپو 2015 به فرصتی برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه محیط زیست و توجه به این موضوع تبدیل شود و ایران نیز بتواند نقشی موثر در این رویداد جهانی ایفا کند.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری مباحث مطروحه پیرامون معضلات محیط زیست ایران، زمینه های همکاری و توانمندی ها و ظرفیت های دو طرف در دیدار قبلی، گفت: این دیدار باید منجر به بررسی جزئیات دقیق تر و فراهم آوردن زمینه های لازم برای برداشتن گام های اجرایی همکاری و تبادل تجربیات و دانش محیط زیستی در قالب تفاهم نامه منعقد شده میان دو کشور در این زمینه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران نیز در حال پیگیری و ایجاد فرآیند لازم برای تدوین INDC و فرآیندهای دیگر در زمینه گزارش و برنامه ملی ایران در زمینه تغییرات آب و هوا است، گفت: به زودی بسیاری از این گزارش ها که نتیجه فعالیت های بین بخشی بسیار جامعی نیز هست، ارائه خواهد شد.

او افزود: از دیگر علاقمندی های ایران، اجرایی کردن برنامه مشترکی در موضوعات تحقیقاتی و تبادل اطلاعات و تجربیات و تکنولوژی ها در این زمینه است که در برنامه اقدام مشترک نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
ابتکار با تاکید بر اهمیت همکاری های علمی، پژوهشی و فنی در موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی و دریایی برای ایران طبق برنامه زمانبندی مشخص شده، تصریح کرد: امضای یادداشت تفاهم همکاری ECOIST و ISPRA که منجر به تقویت همکاری ها و توانمندی های منطقه ای کشورهای عضو اکو نیز خواهد شد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خشکسالی تهدیدی برای تنوع زیستی جانوری و گیاهی ایران

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تنوع زیستی گیاهی و جانوری در ایران از یک سو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از سوی دیگر با تهدیدات بسیاری از جمله خشکسالی به رقم تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالا ، برخوردار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری های بین المللی ایران در زمینه حفاظت از تنوع زیستی جانوری همچون پروژه یوزپلنگ آسیایی با همکاری سازمان ملل، گفت: دریا و حفظ محیط زیست دریایی، تنوع زیستی گیاهی و جانوری دریایی برای ایران از دیگر موارد مهم است.


اکسپو میلان و کوپ 21 پاریس؛ اتفاقات مهم محیط زیستی 2015
بنابراین گزارش، جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا در این دیدار با اشاره مواهب طبیعی ایران، ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر شاهد اجرایی تر شدن روابط میان دو کشور باشیم.

وزیر محیط زیست ایتالیا ضمن یادآوری گفتگوهای صورت گرفته میان طرفین در ماه نوامبر و همزمان با سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ایتالیا در خصوص امضای تفاهم نامه محیط زیستی میان دو کشور، خاطرنشان ساخت: این سفر پیرو همان مذاکرات و برای به عمل رساندن همکاری ها به ویژه در حوزه نظارت و پژوهش صورت گرفته است.
وی افزود: این نشان دهنده اراده منسجم دو طرف در راستای توسعه روابط است که البته نتایج مثبت مذاکرات هسته ای نیز می تواند منجر به تقویت آن شود. هرچند محیط زیست و روابط محیط زیستی میان دو کشور می تواند پیشرو باشد و حتی پیش از مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای توسعه یابد.
لوکا گالتی با تاکید بر اهمیت سال 2015 برای محیط زیست که یکی از موارد آن برگزاری نمایشگاه بین المللی اکسپو 2015 میلان است، تصریح کرد: این رویداد مهم به مدت شش ماه از 1 می تا 31 اکتبر 2015 با موضوع اصلی "تغذیه، زمین، انرژی برای حیات" است.

وزیر محیط زیست ایتالیا ابراز امیدواری کرد: اکسپو 2015 میلان با استقبال و بازدید میلیونی مواجه شود و از سویی دیگر موضوع محیط زیست و حفاظت از این پدیده شکننده از مهم ترین اولویت های کشورهای شرکت کننده در این رخداد بین المللی باشد.
وی ضمن دعوت از ابتکار برای بازدید از اکسپو میلان، خاطرنشان ساخت: به منظور حصول موفقیت در کوپ 21 پاریس (کنفرانس تغییرات اقلیم) در سال 2015، از هم اکنون باید کار مشترک را آغاز کرد.
لوکا گالتی با تاکید بر پایبندی ایتالیا به تعهدات مالی خود طبق توافقات لیما (نشست آب و هوایی سازمان ملل در لیما پرو)، ابراز امیدواری کرد: تعداد بیشتری ازINDC ها که از جمله زمینه های مهم تفاهم دو طرف هم هست در کوپ 21 پاریس حضور داشته باشند.


تاثیر تخریبی کیسه های پلاستیکی بر سواحل
وزیر محیط زیست ایتالیا با اشاره به تصویب قانون منع استفاده از کیسه های پلاستیکی در ایتالیا، گفت: تصویب این قانون به مناسبت ریاست دوره ای ایتالیا بر اتحادیه اروپا و با اصرار ایتالیا به واسطه تخریب بسیار زیاد کیسه های پلاستیکی برای سواحل، انجام شد و البته سال ها قبل این ممنوعیت در ایتالیا ایجاد و فناوری تولید کیسه های بیولوژیکی جایگزین شده بود.
وی تاکید کرد: ایتالیا قوانین سخت گیرانه ای برای حفاظت از دریا و سواحل خود دارد و در همین راستا به زودی مصوبه ای برای نظارت دقیق تر و مطلوب تر بر پلتفرم های دریایی خواهیم داشت.
وزیر محیط زیست ایتالیا تصریح کرد: در حال حاضر هم طبق قانون هیچ پلتفرمی نمی تواند کمتر از 12 مایل با ساحل فاصله داشته باشد.
لوکا گالتی ابراز امیدواری کرد: ایران به عنوان کشور ناظر بتواند در نشست آتی آژانس محیط زیست اروپا (نشست ها به صورت شش ماه یکبار برگزار می شود) حضور یابد.

اکسپو ۲۰۱۵ میلان
گفتنی است، نمایشگاه اکسپو به عنوان یک رخداد مهم بین‌المللی فرهنگی- تجاری که در فواصل چند ساله در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، می‌خواهد به نحوی به ارتباط انسان با زمین، طبیعت و جریان زندگی بپردازد و یک نوع همزیستی و مسالمت را مطرح کند.
اکسپو ۲۰۱۵ در شهر میلان ایتالیا و به مدت شش ماه از 1 می تا 31 اکتبر 2015 با موضوع "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" آغاز به کار می کند.
شهر میلان، اولین بار در 28 آوریل 1906، میزبانی نمایشگاه بین المللی را در پارک سمپیون (Parco Sempion) با 200 پاویلیون، برعهده گرفت و موفقیت‌ها و تجارب این شهر در برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و جهانی یکی از دلایل انتخاب دوباره این شهر پس از گذشت یک قرن به عنوان میزبان اکسپو 2015 شد.
عنوان " تغذیه زمین، انرژی برای حیات" با انتخاب میلان جهت میزبانی اکسپو 2015 توسط ایتالیا مطرح گردید تا شرکت کنندگان در این نمایشگاه نقطه نظرات و همفکری خود را در مباحثی همچون راهکارهایی جهت تضمین تامین آب و غذا برای تمامی ساکنان زمین - افزایش امنیت غذایی - حفظ تنوع گیاهی و جانوری و مباحث دیگری در رابطه با عنوان انتخابی نمایشگاه که یک مشکل همگانی است، به چالش بکشند.
این مباحث با هدف شبیه‌سازی مناقشه اصلی جهان هستی که در رابطه با تغذیه و تامین مواد غذایی برای همگان صورت می گیرد به صورت روزانه و در قالب کنفرانس ها و سمینارهای مختلف برگزار می گردد.
هدف نهایی این مباحث این است که شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان با این سوال روبه رو شوند که چطور رفتارها و فعالیت های امروزه بشر در فردای نسل آینده تاثیرگذار خواهد بود.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =