آخرین گزارش از زلزله نپال/ شمار قربانیان از 1450 تن گذشت

ایرنا نوشت: خبرگزاری های بین المللی از ظهر امروز(شنبه) از وقوع زلزله ای 8.1 ریشتری در کاتماندو پایتخت نپال خبردادند که با گذشت بیش از 12 ساعت از وقوع آن، شمار قربانیان به بیش از یک هزار و 450 تن رسیده است

  به گزارش ایرنا، «لاکسیم پراساد داکال» سخنگوی وزارت کشور نپال، آمار نهایی نشده قربانیان این حادثه را بیش از یک هزار و 450 تن اعلام کرد.

وی افزود: با وجود اینکه هزاران تن از شهروندان نپال بر اثر این حادثه زخمی شده و بیمارستان های کشور را به حالت اشباع در آورده اند، گروه های امداد و نجات همچنان سرگرم کشف و شناسایی و استخراج اجساد بیشتر از زیرآوارها هستند.

وی شامگاه شنبه به وقت محلی در آخرین کنفرانس خبری در کاتماندو، زمان وقوع این زمین لرزه را ساعت 11 و 56 دقیقه صبح اعلام کرد و افزود: قدرت و دامنه تخریب این زلزله به حدی بود که علاوه بر 21 منطقه از 75 منطقه مسکونی نپال، کشورهای همسایه همچون هند، تبت، بنگلادش و پاکستان را نیز به نسبت دوری و نزدیکی آنها از مرکز اصلی وقوع زلزله - منطقه لامجونگ که در کانون زمین لرزه با خاک یکسان شده است- لرزاند و حتی علاوه به خسارات مالی، تلفات جانی نیز در آن کشورها به بار آورد.

«کمال سینگ بام» سخنگوی پلیس نپال نیز اعلام کرد که بیشتر قربانیان این حادثه از کاتماندو و شهرهای مجاور آن از جمله لالیتپور و مناطق باهاکتاپور بودند.

خبرگزاری رویترز، آخرین آمار قربانیان تبت را هفت کشته و 31 زخمی، در شمال هند 20 کشته و ده ها زخمی و در بنگلادش نیز 10 کشته و ده ها زخمی اعلام کرد.

در ضمن، امروز پیش از بروز زلزله نپال، تیم ملی زیر 14 سال دختران ایران عازم کاتماندو شده بود تا در ساعت 11 و 45 دقیقه به وقت تهران در مرحله رده بندی به مصاف تیم هند برود که به دلیل وقوع زلزله این بازی لغو شد.در پی این حادثه، پزشک تیم ملی فوتبال زیر 14 سال دختران ایران، از سلامت همه اعضای تیم خبر داد و شرایط جسمی و روحی بازیکنان و کادر فنی را مطلوب اعلام کرد و گفت: وضعیت همه بازیکنان و کادر فنی مطلوب است و هیچ خطری این تیم را تهدید نمی کند.

وی افزود: زمانی که تیم ایران در زمین مسابقه حاضر شد تا به مصاف تیم هند برود، زلزله رخ داد و به علت اینکه بازیکنان و کادر فنی در فضای باز استادیوم حضور داشتند، خوشبختانه هیچ مشکلی برایشان روی نداده است.

اگرچه رسانه ها و مراکز مختلف، قدرت این زمین لرزه را از 5.7 تا 8.1 ریشتر برآورد کردند، اما اغلب رسانه ها به نقل از مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا، آنرا 7.9 ریشتر اعلام کردند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به نقل از مرکز تحقیقات لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد که این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی، موجب تخریب منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی نپال نیز شده و ارتباطات فیزیکی و الکترنیکی بخش های مختلف آن کشور 28 میلیونی آسیا را قطع کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دنیش آچارا، دیگر سخنگوی پلیس نپال افزود: با توجه به اینکه ساختمان های زیادی در نپال فروریخته است، احتمالا شماری از شهروندان در زیر آوار گیر کرده اند که همین مساله سبب افزایش آمار کشته ها خواهد شد.وی این زلزله را شدید ترین آنها در 81 سال گذشته در آن کشور بیان کرد و افزود: بسیاری از مردم نپال به ویژه در پایتخت همچنان در خیابان ها به سر می برند.

رویترز همچنین از واژگونی برج «دارهار» و معبد قرن 19 هندوها در کاتماندو خبر داد که جزو میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است.

این رسانه افزود: برج 9 طبقه دارهار در میدان بوکارا در مرکز کاتماندو با 60 متر ارتفاع براثر بروز زلزله فرو ریخت.

«گیانندرا شرستا» معاون وزارت گردشگری نپال نیز در این خصوص به رویترز گفت: معبد کاتماندو در سال 1832 برای ملکه نپال ساخته شده بود اما تا سال 2004 درهای آن به روی گردشگران بسته بود.

وی یادآورشد: این برج در سال 1934 نیز بر اثر زلزله ای که هشت هزار و 500 کشته داشت، تاحدودی تخریب شده بود.

وی افزود: اگرچه این برج پس از آن زلزله بازسازی ظاهری شده بود اما زلزله امروز به حدی شدید بود که امکان بازسازی آن را از بین برد.

شرستا از حضور بیش از 300 هزار گردشگر بین المللی در هنگام وقوع زلزله در کشورش خبر داد و گفت: زلزله امروز موجب شد تا کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یک بهمن عظیم فرو ریخته و 10 کوهنورد بین المللی را به کام مرگ ببرد و 30 کوهنورد دیگر را نیز زخمی کند.

وی افزود: گروه های جستجو همچنان در حال بررسی آمار تلفات از میان گردشگران بومی و بین المللی هستند که احتمال می رود هنوز تعداد زیادی از آنها در بهمن های متعدد ناشی از زلزله و پس لرزه های آن در کوه های هیمالیا گرفتار شده و حتی جان باخته باشند.

کوهنوردان، منبع کسب درآمد توریستی قابل توجهی برای کشور نپال هستند.

اگرچه دولت نپال تاکنون از مجامع بین المللی و سایر کشورها برای امدادرسانی درخواست کمک نکرده است، اما دولت های زیادی از جمله ایران، فرانسه، هند و آمریکا این حادثه را به مقامات نپال تسلیت گفته و حتی پیشنهاد ارسال کمک های بشردوستانه نیز مطرح کرده اند.

ناریندا مودی نخست وزیر هند در تماس تلفنی با رییس جمهوری نپال وضعیت مناطق زلزله زده و امدادرسانی به حادثه دیدگان را جویا شد و در عین حال نظامیان کشورش را به حالت آماده باش درآورده است.


6464

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =