ایسنا نوشت:

علی رهبری جزییات فعالیت ارکستر سمفونیک ملی ایران را که به‌تازگی احیا شده و فعالیت گسترده‌تری از ارکستر سمفونیک سابق خواهد داشت، تشریح کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی اظهار کرد: فکر می‌کنم تعطیل شدن ارکستر سمفونیک تهران بیش از هر کسی تقصیر موزیسین‌ها بوده است.

بی‌محلی دولت، ارکستر را از پای درمی‌آورد

او ادامه داد: آنچه ارکستر را می‌تواند از پای درآورد بی‌محلی دولت‌ها است و فکر می‌کنم اگر بخواهیم در تعطیلی، دولت را مقصر بدانیم دلیل تعطیلی ارکستر بی‌محلی دولت به آن بوده است نه این‌که بنشینند نقشه بکشند و ارکستر را تعطیل کنند.

وی در توضیحی که چرا و بر چه مبنایی ارکستر سمفونیک تهران به ارکستر سمفونیک ملی ایران تغییر نام داده است،‌ گفت: ارکستر ملی حداقل در کشورهایی که من در آنجا کار می‌کردم وجود ندارد، حتی ترکیه هم ارکستری به این نام ندارد. البته من موافقم که تعداد زیادی ارکستر حرفه‌ای در کشور وجود داشته باشد. مثلا ترکیه در هر شهرش حداقل سه ارکستر دولتی دارد. حتی آنتالیا که اصلا مطرح نبوده امروز قابل مقایسه با تهران نیست.

رهبری تأکید کرد: هدف ما از تشکیل ارکستر سمفونیک ملی ایران، کوچک کردن ارکستر‌ها نیست، بلکه برای بهتر شدن و توسعه این کار را کردیم. من اصرار کردم که کلمه تهران را از ارکستر سمفونیک بردارند، تا شهرستان‌ها فکر نکنند سهمی از ارکستر سمفونیک ندارند. این ملی بودن هم که به آن اضافه شده، ربطی به موسیقی ملی ندارد، بلکه به معنی ملیت ماست.

از این پس ارکستری بزرگ‌تر داریم

رهبری که صبح شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت سخن می‌گفت، اظهار کرد: حدود دو هفته‌ای می‌شود که ما درباره ارکستر ملی جلسه برگزار کرده‌ایم. عده‌ای می‌گفتند ساختار ارکستر سمفونیک مانند ارکستر ملی است و عده‌ای هم می‌گفتند که بین این دو تفاوت وجود دارد. در نهایت فهرستی برای من آوردند و گفتند این‌ها نوازندگان ارکستر ملی هستند. من پس از بررسی متوجه شدم بیشتر این بچه‌ها همان نوازندگان ارکستر سمفونیک‌اند و این ایده به سر من آمد که اصلا چه لزومی دارد این دو ارکستر را از هم جدا کنیم.

رهبری تصریح کرد: ما از این پس ارکستری خواهیم داشت با تعداد زیادتر، حقوق بیشتر و ساعت کاری متفاوت که با یک نظم کاری قابل توجه فعالیت می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه تضمینی وجود دارد پس از او، ساختار ارکستر همین‌گونه حفظ شود و دوباره تغییر نکند، گفت: اگر یک کار اساسی انجام شود، نیاز نیست من همیشه بالای سر آن باشم. ما می‌خواهیم کاری ریشه‌ای انجام دهیم که به بودن و نبودن کسی وابسته نباشد.

وی درباره برنامه شش‌ماهه ارکستر که چندی پیش آن را منتشر کرده است، توضیح داد: من یک برنامه شش‌ماهه برای ارکستر سمفونیک منتشر کردم و حالا به این برنامه، چهار تا پنج کنسرت ملی هم اضافه می‌شود و مسوولیتش با من است که کیفیت این کنسرت‌ها عالی باشد. امروز هم با چند رهبر ارکستر جلسه داریم تا در این‌باره بیشتر مشورت کنیم.

باید موسیقی ملی را از حالت موزه درآوریم

رهبری در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما باید موسیقی سنتی و ملی را از حالت موزه درآوریم، وگرنه از همه دنیا عقب می‌افتیم. خیلی از خوانندگان به من گفته‌اند آیا می‌شود که ما هم در ارکستری بخوانیم که شما آن را رهبری می‌کنید؟ و من می‌گویم که چرا نمی‌شود؟ ما رستورانی هستیم که هم خاویار ایرانی و هم کله‌پاچه دارد و به هیچ‌وجه چیزی را طبقه‌بندی نمی‌کنیم و بگوییم که یکی بالا و آن یکی پایین است.

این هنرمند که در وین اتریش زندگی می‌کند، درباره وضعیت گروه کُر نیز گفت:‌ گروه کر باید حفظ شود و اکنون هم در حال فعالیت است. کر از اول مهرماه رهبر و رپرتوآر خواهد داشت و می‌تواند برای مردم و البته در شهرستان‌ها نیز کنسرت داشته باشد. آرزوی من این است که روزی تهران سه ارکستر بزرگ داشته باشد که هر سه حرفه‌ای باشند و با مسوولیت دولت فعالیت کنند. شهرستان‌ها هم باید در زمینه داشتن ارکستر فعال شوند و امیدوارم کلمه ملی که پسوند این ارکستر شده است باعث شود دید همه تغییر کند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که طرح موسسه ارکستر ایران در دولت قبل نیز مطرح شد و با این‌که تقریبا شرایط طرح فعلی را دربرمی‌گرفت موجب تعطیلی ارکسترها شد، اظهار کرد: در حال حاضر ارکستر با بهترین شرایط در حال فعالیت است و آقای فرهاد فخرالدینی هم اولین کسی است که دعوت می‌شود. تشکیلاتی که دولت قبل در این راستا چیده بود فقط در راستای تعطیل کردن ارکسترها بود، اما ما با کسی شوخی نداریم. هیچ کسی را هم کنار نمی‌گذاریم؛ اما در پاسخ به این سوال می‌خواهم بگویم ما در دنیا تجربه‌های منفی زیادی دیده‌ایم، آیا باید همه زندگی ما بر مبنای آن تجربه‌های منفی باشد؟

رهبری در همین باره گفت: آن زمان به نوازنده گفته بودند که باید برای حضور در ارکستر آزمون بدهد. در حالی که نه بودجه‌ای برای ارکستر تعیین شده بود و نه قراردادی با نوازندگان بسته بودند. این دولت هم 5 / 1 سال مشغول پرداخت بدهی‌های دولت قبل به نوازندگان بود.

قدم فرهاد فخرالدینی روی چشم من است

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی درباره‌ی فرهاد فخرالدینی که قرار بود رهبر ثابت ارکستر ملی شود، گفت: قدم فرهاد فخرالدینی روی چشم من است. باز هم تأکید می‌کنم که ما هیچ کسی را حذف نخواهیم کرد. من با خوانندگانی صحبت کرده‌ام که بیایند با ارکستر همکاری کنند که پیش از این حضور آن‌ها در ارکستر قابل تصور نبود.

او با بیان این‌که نیاز است حدود 18 رهبر به ارکستر بپیوندند، گفت: هر تصمیمی که رهبران مهمان برای ارکستر می‌گیرند، باید مورد تأیید ما باشد. من حتی پوسترهای کنسرت را هم چک می‌کنم و در صورتی که مورد تأیید باشد، اجازه انتشار خواهم داد و البته لیستی را نیز آماده خواهیم کرد و بعد از هر کنسرت از نوازندگان درباره رهبران مهمان نظرسنجی خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، رهبری درباره حقوق ماهانه نوازندگان ارکستر سمفونیک اظهار کرد: حقوق حداقلی یک نوازنده دو میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود و برحسب درجه‌بندی، حقوق مایسترها نیز درصدی بیشتر است. نوازندگان در ماه حدود 132 ساعت کار می‌کنند. این در حالی است که اگر نوازندگان مجبور شوند اجرایی بیشتر از آنچه من در برنامه‌ها منتشر می‌کنم، انجام دهند مبلغی به‌صورت پروژه‌ای به دستمزدشان اضافه می‌شود، چون اگر حقوق نوازندگان مناسب باشد دیگر دنبال کارهایی که به ارکستر صدمه می‌زند، نمی‌روند.

او با بیان این‌که ارکستر سمفونیک در سال آینده 100 کنسرت خواهد داشت، افزود: اگر ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به‌صورت جدا از هم فعالیت می‌کردند هزینه چند برابری برای دولت داشت.

پیش از تعطیلی ارکسترها در سه سال پیش، ایران یک ارکستر سمفونیک و یک ارکستر ملی داشت که ارکستر موسیقی ملی ایران به اجرای قطعات ایرانی می‌پرداخت. حالا با حضور علی رهبری در ایران این دو ارکستر به‌صورت مستقل فعالیت نمی‌کنند و هر دو آن‌ها با عنوان ارکستر سمفونیک ملی ایران به کار خود ادامه خواهند داد و برای هر اجرا، تغییرات اندکی در ساختار ارکستر به‌وجود می‌آید. همچنین به گفته رهبری، این ارکستر قصد اجرای اپرا و باله را البته در صورتی که به‌طور کامل مجوز بگیرند، خواهد داشت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =