زلزله ۷.۹ ریشتری نپال، معبد هندوها و میراث جهانی یونسکو را واژگون کرد

ایرنا نوشت:

خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی از کاتماندو از واژگونی برج دارهارا و معبد قرن 19 هندوها در کاتماندو که جزو میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بر اثر زلزله 8،1ریشتری امروز در نپال خبر داد.

دنیش آچارا، سخنگوی پلیس نپال امروز گفت: برج 9 طبقه دارهار در میدان بوکارا در مرکز کاتماندو با 60متر ارتفاع که طبقه فوقانی آن زیارتگاه قبر شیوا، خدای هندوهای جهان نیز هست، براثر بروز این زلزله فرو ریخت.

معبد کاتماندو در سال 1832 برای ملکه نپال ساخته شده بود اما تا 2004 درهای آن به روی گردشگران بسته بود.

وی با اعلام اینکه زلزله امروز طی 80 سال اخیر در این کشور بی سابقه بود افزود: این برج متعلق به قرن 19 (1832) با 200 پلکان حلزونی آن در بالکن هشته طبقه ای آن بهترین منظره نمای 360 درجه از پایتخت را در اختیار گردشگران بین المللی قرار می داد، اما زلزله امروز موجب شد تا استفاده از آن به عنوان یک سامانه گردشگری بین المللی غیر ممکن شود.

گیانندرا شرستا، معاون وزارت گردشگری نپال نیز امروز با اعلام اینکه این برج در سال 1934 نیز بر اثر زلزله کوچکتری تاحدودی تخریب شده بود افزود: گرچه برج پس از آن زلزله بازسازی ظاهری شده بود اما زلزله امروز به حدی شدید بود که امکان بازسازی آن را نیز از بین برد.

وی در باره دیگر آثار مخرب زلزله امروز نپال بر جاذبه های گردشگی بین المللی این کشور افزود: زلزله 8،1 ریشتری حتی موجب شد تا کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یک بهمن عظیم فرو ریخته و 10کوهنورد بین المللی را به کام مرگ ببرد.

رسانه ها و مراکز مختلف قدرت این زمین لرزه را از 7،5 تا 8،1 ریشتر برآورد کردند.

آخرین اخبار منتشر شده در رسانه های بین المللی، از کشته شدن بیش از 800 نفر در این زلزله حکایت دارند و مقامات نپال نیز معتقدند آمار اصلی قربانیان این حادثه بیش از این تعداد است.

براساس این گزارش، شدت این زمین لرزه که با پس لزره های بزرگ و کوچک پرشماری نیز همراه شد به حدی بود که در کشورهای همسایه نپال از جمله در هند، بنگلادش، تبت نیز کاملا محسوس بود.

گزارش ها حاکی است که این زلزله در شمال هند 12 کشته و در تبت نیز پنج کشته و 31 زخمی برجای گذاشته است.

کمال سینگ بام، سخنگوی پلیس نپال اعلام کرد که اکثر قربانیان این حادثه از کاتماندو و شهرهای مجاور آن از جمله لالیتپور و مناطق باهاکتاپور بودند.


۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    4 0
    خدا رحم کنه بهشون... خدا کمکشون کنه... الهی از همه جا دور باشه... خیلی ناراحت شدم.... خدایا هیچ جا زلزله نیاد...
  • بی نام IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    خدای این "بندگان خدا" ...