۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۰

تسنیم نوشت:

برخورد سرد رئیس جمهور سوریه با موضوع از سرگیری رابطه با فرانسه و شرط گذاشتن او برای مقامات پاریس در گفتگوی دوشنبه گذشته با کانال ۲ تلویزیون این کشور، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اخیر خود با شبکه دوم تلویزیون فرانسه مطالب مهمی را مطرح کرد که از آن می‌توان شروط وی برای از سرگیری رابطه با فرانسه را درک کرد.

العالم گزارش داد که روزنامه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای به قلم رولا زین به بررسی مصاحبه اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه با شبکه تلویزیونی دوم فرانسه و نقش پاریس در بحران سوریه و سخنان بشار اسد در این مصاحبه خطاب به مقامات فرانسوی پرداخت و نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه پیش از آغاز هرگونه گفت وگویی با فرانسه از این کشور خواست تا از حمایت از تروریسم در سوریه دست بردارد.

این نویسنده با اشاره به برگزاری این مصاحبه در آستانه سالروز استقلال سوریه از فرانسه و اخراج آخرین سرباز فرانسوی از این کشور نوشت: دیوید بوگاداس که با بشار اسد مصاحبه کرد با این برداشت از مصاحبه بیرون آمد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه هیچ گونه اهتمامی به از سرگیری روابط با فرانسه از خود نشان نداد. این مصاحبه کننده گفت: احساس نکردم که بشار اسد دست همکاری به سمت ما دراز می‌کند.

این نویسنده در اشاره به فرانسه افزود: بشار اسد خوب می‌دانست کشوری که عملیات ویران کردن هدفمند سوریه را در ماههای اولیه در محافل بین المللی رهبری کرد و به سرنگون کردن دولت سوریه نظیر لیبی دل بسته بود، سیاست هایش را یک شبه یا بعد از یک مصاحبه تلویزیونی تغییر نمی‌دهد. پاریس نوک پیکان تشکیل گروه مخالفان خارج نشین نظام سوریه در خاک خود موسوم به شورای ملی مخالفان بود. فرانسه تحریم‌های اقتصادی علیه ملت سوریه وضع کرد و در شورای امنیت از نفوذ خود برای برهم زدن امنیت و ثبات سوریه و گسستن بافت اجتماعی آن استفاده کرد و دیدگاه سعودی‌ها علیه سوریه را در دستور کار خود قرار داد.

اسد در این گفتگو تصریح کرد که «ما کمکی از سازمان اطلاعات فرانسه نمی‌خواهیم. همه اطلاعات را درباره تروریست ها در اختیار داریم». این مطلب را بشار اسد قبل از این که فرانسه را به حمایت از تروریسم و مشارکت در ریختن خون سوری ها متهم کند، بیان کرد. وی در اشاره به رهبران فرانسه گفت آنها درباره سوریه اشتباه کردند، اما ما هیچ فرانسوی را نکشته ایم و کسانی را که به شارلی ایبدو حمله کردند، کمک نکرده ایم . این شما هستید که تروریست ها را کمک کردید.

«دولت فرانسه باید حمایت از تروریست ها در کشورم را متوقف کند و در آن زمان گفت وگو (با فرانسه) در کار خواهد بود». این جمله دیگر بشار اسد در مصاحبه با این رسانه فرانسوی بود.

به نوشته رولا زین، شبکه‌های تلویزیونی فرانسه این جمله بشار اسد را به طور مداوم پخش کردند و وقتی مجری شبکه "بی‌اف‌ام‌تی‌وی" از کلود گیان مهندس روابط سوریه و فرانسه در دوره سارکوزی درباره این جمله سوال کرد، گفت: «زیرا شاید ما مخالفان را مسلح کردیم و بعدا به گروهی تروریستی تبدیل شدند».

این نویسنده افزود: بشار اسد فرانسه را دنبال روی سیاست های آمریکا توصیف کرد که کسی برای اظهارات مسئولان فرانسوی اهمیت و اعتباری قائل نیست. این عقیده را مسئولان و دیپلمات های فرانسوی به زبان می‌آورند و حسرت دوره ای را می‌خورند که صدای فرانسه به عنوان یک کشور بانفوذ و موثر در جهان شنیده می‌شد.

این نویسنده افزود: سوریه نیازی به مبادله اطلاعات درباره تروریست ندارد. این ما نیستیم که به سمت فرانسه آمده ایم. همکاری که در سطح دستگاههای اطلاعاتی وجود داشت، می تواند از سرگرفته شود اما درمقابل فرانسه باید کاری انجام دهد. هزینه همان بازگشایی سفارت فرانسه در دمشق است، این همان شرط سوریه است یعنی اگر همکاری با ما را می خواهید پس باید در همه زمینه باشد.

«ما یک دولت منفور نیستیم که به شما فهرست تروریست‌ها و راهزنان و مزدوران را برای تامین امنیت و سلامت شهروندان شما بدهیم، درحالی که شما روزانه حمایت خود را از تروریست‌ها در کشور ما اعلام می کنید و آنها را مسلح می‌کنید و به این کارهای خود افتخار هم می کنید!». این مختصرا همان چیزی بود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواست تا به فرانسوی ها بگوید.

نویسنده این مقاله در پایان نوشت: فرانسوا اولاند در واکنش به سفر شخصی تعدادی از نمایندگان فرانسوی در فوریه گذشته که دستگاههای اطلاعاتی فرانسه و کاخ الیزه از آن آگاهی یافته بود، رئیس ائتلاف ملی سوری (مخالفان نظام سوریه) را که دوره اختیاراتش تمام شده بود، به حضور پذیرفت. دل بستن به ایجاد یک تحول شگرف در روابط سوریه و فرانسه در دوره اولاند و فابیوس در دوسال آینده باقی مانده از حکومت آنها دشوار است اما به طور قطع صداهای زیادی در فرانسه برای ارزیابی این سیاست فرانسه و لزوم بازنگری در آن در داخل بلند شده است.

وی افزود: معتقدم که مصاحبه بشار اسد با شبکه دوم فرانسه زمینه ساز تحولی جدید در پرونده سوریه در سطح فرانسه باشد و فرانسوی‌ها حقایقی را که وی به آنها گفت، هضم خواهند کرد، زیرا به طور ضمنی می دانند که این حقائق درست است. آیا عربستان، دوست فرانسه؛ دموکراتیک تر از سوریه است؟ آیا هیچ انسان عاقلی در این زمینه اختلاف نظر دارد؟

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =