اقتصادنیوز نوشت:

تنها چند روز بعد از تصادف هولناکی که در خیابان شریعتی روی داد، این حادثه به «تصادف دختر پورشه‌سوار» شهرت یافت و سیل نظرات تند به صفحه دو جوان فوت شده در شبکه‌های اجتماعی سرازیر شد. اما نکته مهم‌تر دقیق شدن در عکس‌هایی است که دختر فوت شده پیش از این به اشتراک گذاشته بود. این تصادف بهانه‌ای بود تا تغییرات پنهانی در نوع رفتارها و تفریحات طبقه ثروتمند و صد البته تغییر در واکنش‌های طبقه پایین جامعه، به صورت عیان بروز پیدا کند. 

ظاهر اتفاقی که چند وقتی‌ است بیشتر شبکه‌های اجتماعی را درگیر کرده، این است که دو جوان در یک تصادف هولناک در تهران فوت می‌کنند. آنچه که در خبرهای ابتدایی منشر ‌شد، جزئیاتی از خود تصادف بود، اما تنها چند روز بعد از این حادثه، موج حمله برخی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به صفحات این دوجوان آغاز شد.

پوسته‌ داستان تصادف که کنار رفت، مسئله وضعیت اجتماعی این دوجوان به میان آمد. یکی از آنها دختری جوان و ثروتمند بود و دیگری نیز پسر جوانی که وضعیتی مشابه داشت. تنها چند ساعت زمان کافی بود تا صفحات این دوجوان در شبکه‌های اجتماعی شناسایی شود و همه به سمت آن هجوم بیاورند.

درست همان اتفاقی که در مورد صفحه فیس‌بوک لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا افتاد، بازهم تکرار شد. این بار همه افرادی که به این صفحات هجوم آورده بودند، به ثروتمند بودن این دو جوان حمله کردند. جملاتی که زیر عکس‌های دختر جوان فوت شده نوشته می‌شد به حدی عجیب و ناراحت‌کننده بود که برخی از اعضای خانواده این دختر، تلاش‌هایی برای بستن صفحه اینستاگرام وی کردند. هرچند که برای بسته شدن این صفحه، نیاز به گزارش دادن صفحه از سوی مخاطبان است اما نکته عجیب‌تر اینکه بیشتر افراد مراجعه کننده به صفحه وی، در حال معرفی صفحه به دوستان خود و گذاشتن نظرات مختلف بدون توجه به درخواست خانواده داغدار هستند.

در این میان، برادر دختر فوت شده هرازگاهی درخواست خود را تکرار کرده واز مخاطبان درخواست می‌کند که برای هیچ یک از عکس‌ها نظر نگذارند تا به مرور بتواند صفحه موردنظر را حذف کند. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چه نظراتی از سوی این مخاطبان مطرح شده که خانواده این دختر تصمیم به بستن صفحه وی گرفتند؟

جملات مطرح شده بیشتر حمله‌ای به وضعیت اجتماعی این دختر است. جملاتی که به صراحت می‌توان برخی از آنها را عقده‌گشایی‌هایی دانست که بسیاری از کارشناسان آن را از تبعات حذف طبقه متوسط می‌دانند.

این اتفاق که ماه‌ها قبل و در زمان ایجاد صفحه «بچه‌پولدارهای تهران» تجربه شده بود، حالا دوباره سرباز کرده است تا خبر از اتفاق‌های تازه‌تری در لایه‌های اجتماعی بدهد. بسیاری از جامعه‌شناسان در این رابطه معتقدند که مسئله بحران‌های اقتصادی و فشارهایی که تورم به برخی خانواده‌ها وارد می‌کند، سبب چنین اتفاقی شده است. در حقیقت شاید فشارهای اقتصادی آنقدر زیاد نباشد، اما بار روانی شکاف‌هایی که مردم در طبقات مختلف اجتماعی می‌بینند، در نهایت خود را این‌گونه نشان می‌دهد.

در این میان، برخی جامعه‌شناسان مسئله حذف طبقه متوسط را مطرح می‌کنند. یعنی معتقدند که در چنین پدیده‌هایی تنها دو طبقه با یکدیگر روبرو هستند. یک طبقه ثروتمند که همیشه در تیررس اتهام است و گروه دیگر، طبقه پایین اقتصادی است که شاید بخشی از آنها، با فشارهای اقتصادی به این طبقه رسیده‌اند. 

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا طبقه ثروتمند باید در تیررس اتهام باشد؟ نگاهی به صفحه دختر فوت شده به خوبی نشان از یک تغییر رفتار در این طبقه است. دختری که فیلم قلیان کشیدن خود پشت فرمان خودرو را به اشتراک می‌گذارد و سیل نفرت‌پراکنی‌های طبقه پایین را به خود می‌بیند.

یعنی در پدیده‌هایی مانند اتفاق اخیر و صفحه «بچه‌پولدار‌های تهران» دو اتفاق می‌افتد. یکی مشاهده بی‌پروای تفریح‌های طبقه ثروتمند که به اذعان بسیاری از کارشناسان، با تغییرات اساسی روبرو شده است و مسئله دیگر، واکنش‌هایی است که به چنین رفتارهایی بیان می‌شود. 

با این حال، نگاهی به نظراتی که مخاطبان برای عکس‌های دختر فوت شده بیان می‌کنند، نشان از اتفاقی جدید در لایه‌های اجتماعی دارد. این اتفاق که در حقیقت مربوط به واکنش‌های مخاطبان است، به تایید کارشناسان، مرتبط با کنشگری جامعه است. یعنی جامعه‌ای که کنشگری خود را به پایین سطح رسانده، تنها اعتراضات و فعالیت‌های مدنی خود را مختص شبکه‌های اجتماعی کرده است. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه‌ها نیز، امکان ارائه نظر بدون داشتن هویت واقعی است. یعنی هر فردی می‌تواند هویت جعلی برای خود ایجاد کند و در بخش‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، فعال باشد. این نداشتن هویت، تنها این ارزش را به مخاطب می‌دهد که نظرات سرکوب شده خود را به صراحت و بی‌پرده بیان کند. این درست همان چیزی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند و به نظر می‌رسد که هر بار از پدیده‌ای به پدیده دیگر در حال حرکت است.  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    15 3
    رفتارهای متفرعنانه و واکنشهای هیستریک هر دو مذموم هستند .دختر پورشه سوار با ان نوع مخصوص از خودنماییها متاسفانه فقط پشت سر خود اه و ناله طلب میکرد و اینهم شد نتیجه اش .
    • ليلا A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      0 2
      كار لنگي هاست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    22 1
    این فقط نشونه عدم فرهنگ درست هست.و یا بهتر بگم بد فرهنگی.چه اون پولداری که پولش رو به رخ میکشه.چه اون بی پولی که میره بهش فوش ناسزا میده هر دو از یه درد مشترک رنج میبرن و اونم نداشتن فرهنگ درست هست.
  • saeed A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 1
    با عرض پوزش "برخی" از مردم ما جنبه استفاده درست از محیط اجتماعی رو ندارن. و علاقه ی زیادی به مد دارن. اوایل یاهوو مسنجر بعد فیسبوک بعد اپلیکیشن های موبایلی وی چت و تانگو و .... الان هم اینستاگرام. الان که بازار اینستاگرام گرمه همه هجوم میارن به این شبکه اجتماعی. قطعا از این افراد رو به مد نباید توقعی داشت که به مسائل پوچ و الکی و چشم و هم چشمی و پولدار بودن یا نبودن و هزاران چیز دیگه که کاملا مسخره است روی نیارن.
  • بی نام GB ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 0
    متاسفانه اخلاق در مملکت معنی ندارد . این کشور پر شده از آدم های که سرشار از عقده هستند . اونقدر که حرف میزنیم یک هزارم عمل می کردیم این وضع مملکت نبود .
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 8
    لطفا آدرس فیسبوک اون دوتا مرحوم رو ذکر میکرید تا ما هم یه فاتحه ایی براشون می نوشتیم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    17 1
    خبر می دونم این نظر رو چاپ نمی کنی ولی تا حالا یک بار هم شده یک رسانه جرات داشته باشه و دلایل ثروتمند شدن بعضی ها و فقیرتر شدن خیلی ها رو بررسی کنه هر وقت جراتش رو پیدا کردند بعد از لفظ عقده ای برای این افراد استفاده کنند
  • شهروز IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    23 0
    موردی که شما بهش اشاره نکردید و خیلی در این قضیه موثر بود هویت و اصالت خانوادگی پسری بود که همراه این دختر کشته شد
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    9 3
    میگفتی این دختر نوه ی کیه...
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    18 3
    راننده پسره بود به خدا ماشينم واسه هوتن قلعه نويي بود كه به پسر قرض داده بود و جالبه كه قلعه نويي ميگه من نميشناختم اينم رفاقتاي اين زمونست اگه راست ميگفت قولنامه رو مي كرد
  • کیا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 11
    اون بدبختها مردن اینا دنبال صفحه ی اینستاگرامش میگردن ربطی به طبقات اجتماعی از نظر مالی نداره.. ربط به فرهنگ ضعیف و مریضمون داره
  • احضار شده IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 4
    پورشه میخوام
  • شهريار IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    16 1
    اميدوارم توهين تلقي نشه ولي مردم ما بسيار بي فرهنگ هستند...هيچوقت اموزش هاي زندگي اجتماعي بهشون داده نشدهمثل خودم تهران ونك به بالا نيست كه همه با خوبي و خوشي زندگي كنن. اميدوارم چاپ كنيد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    20 0
    خیلی جالبه که همه خبر گزاری‌ها از کشته شدن دختر پورشه سوار میگین؛ ولی از اینکه پسری که کشته شده نوه‌ی کی بوده حرفی زده نمیشه
  • ایمان EU ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    9 1
    این نوع رفتار نادرست است اما زمانی که اختلاف طبقاتی در جامعه ایجاد شود باید منتظر اعتراض طبقات پایین جامعه بود. پولدارها هر روز پولدارتر و فقرا هر روز فقیرتر میشوند. سطح رفاه مردم پایین و باعث بروز بداخلاقی های اجتماعی میشود.
  • محمدرضا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 7
    از هزار سال پیش کار پولدارا پز دادن و کار فقرا نفرین کردن بوده دیگه. مثلا توقع دارین به چه شکل دیگه ای باشه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    13 2
    کسی که مفت میخوره مفت میخره مفت ارزش به دیگران قایل نیست باید به درک واسل بشه منو ایشون یا نوه ی ایت الله فرقی نداریم .. یا باید همه توی رفاه باشن یا نباشن ..
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    12 3
    اینه که مردم از هر چی پولداره بد شون می اید .چرا که تو مملکتی که نه کارخانه ونه تولید داره این همه بیکار تحصیلکرده داره یک مشت مفت خور بی سواد سوار ماشین های مدل بالا دارن حال می کنند .پول از کجا اوردند زحمت کشیدند .یک روز بشه همه تو سوراخ موش برن صبر کن این همه فاصله طبقاتی همه جای دنیا نیست و این همه گرسنه بترسید .
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    15 0
    اقایون مدیران درس عبرت بگیرید جامعه دو دسته شده درس بگیرید ببنید چقدر داره بهتون نشان میده مردم دارن می ترکند از چپاول دارایی ها شون
  • رضا A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 0
    عقده گشایی، بی اخلاقی و جوگیری بشدت در جامعه ایران امروز لمس میشود
  • متاسفم UA ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    24 13
    برای هموطنانی که اینقدر سنگدل هستند از خدا طلب بخشش میکنم.... ضمنا با این فرهنگ جدید ثروت ستیزی که در جامعه بوجود آورده اید .منتظر سرمایه گذاری سرمایه دارها در کشور نباشید.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    15 1
    تحربه زندگی در این مملکت به همگان ثابت کرده که برای پولدار جماعت دل نسوزونیم؛چه بسا برخی از مشکلات فعلی که مردم عوام با اون دست بگریبانند ازصدقه سر پولدارها و منفعت طلبهاست
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 1
    چه متن ضعیف و بی سر و تهی
  • بی نام RO ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    13 1
    اگر می‌توانید هویت فرد مذکر راکب را اعلام کنید تا دلیل هجمه‌ها مشخص شود
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 1
    اكثر پولدارهاي جامعه ما ازراه رانت رشوه خواري و دلالي بجايي ميرسند بلانسبت بعضيها
  • سعید AE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 0
    فرهنگ ایران داره رو به قهقرا میره؛ فقط همین
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 1
    "حمله به صفحه اینستاگرام دختر پورشه‌سوار نشانه چیست؟" نشانه بی فرهنگی نشانه حسادت در اصل رد فاصله طبقاتی نیست بلکه حسادتی پنهان از اینکه چرا ما جای آنها نیستیم. در شگفتم از مردمی که برای مرگ یک فرد اینهمه هجمه روانه دنیای مجازی میکنند جدا هیچ فکر کرده ایم آنچه که از این همه هجمه و بعضاً یاوه گویی روانه این دنیای مجازی میکنیم چه منفعتی برداشت میکنیم؟ اینکه فردی چگونه زندگی میکرده و مستحق چه عذاب و ... یا خدا را درست نمیشناسیم یا خودمان را؟ چگونه به خودمان جرات میدهیم به صراحت در سوگ مرگ دیگران که به ما کاری هم نداشته اند یا حداقل دشمنی با اسلام و مسلمین نکرده اند اینقدر جشن و پایکوبی کنیم؟ یاد به این آیه شریفه افتاد "اگر شما مالک خزائن رحمت پروردگار من بودید. در آن صورت، امساک می‌کردید"
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    6 1
    با کمال احترام خبر آنلاین این مقاله مزخرفترین مقاله ای بود که تا به امروز منتشر کردید. طبقه ی فقیر رو به خاطر عقده شون میکوبید؟ طبقه ی محروم رو به خاطر خشم و درد زخمهاشون سرزنش میکنید؟ یه طرف دختری از شدت ثروت و نعمت هر غلطی میکرده و با دوس پسرش و قلیون و ماشینای ان چنانی و غیره عکس اشتراک میکرده که خدا میدونه چی بشه... اون طرف هم یکی پول نداره واسه مادرش دارو بخره. حالا همین دختره که سر تفریحات بی بند و بارش مرده، من بیام به مرگش احترام بذارم؟ خدا بعضیا رو زود میبره که آلوده نشن، بعضیا رو هم واسه اینکه سریعتر حسابشونو برسه. دختره پول دود میکرد و اشک بچه هاای فقیر تو پایین شهر سرازیر بود. جهنم نوش جونت خانم پورشه سوار.
  • شکافی نیست IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 1
    شکاف‌ اقتصادی چیه آقا؟ این دختره با یک عده ی معدود که فقط دنبال ظاهرسازی بودن می چرخیده... معلوم شده دیگه پورشه ی پسر قلعه نوعی بوده و گویا راننده اش هم دوست پسر قلعه نوعی بوده اون وقت شب... کجای آدم های پولدار درست حسابی این کارا رو می کنند؟ این بنده خدای خدا بیامرز با این و اون که ظاهر پولداری را حفظ می کردند می چرخیده همین... بی خود تبلیغ نکنید که دیگران نیز فکر کنند هرکی این طور ظاهرش باشه حتما پولداره... چون اینطور نیست...
  • محمد IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    13 0
    احسنت. چرا این مطلب رو جمعه کار کردین امروز کار کنین که ملت ببینن.
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    22 1
    فقط و فقط افول اخلاق، سقوط اخلاق در هر دو طرف قضیه.....
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    2 0
    اقا پسره نوه ی ایت الله ربانی متوفی به سال 60 بوده .خخخخخخخحبببببببب که چی میاید تز میدید
  • پولکی IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 1
    پورشه مال پسر امیر قلعه نوعی بوده و به پسره قرض داده بوده... امیر قلعه نوعی را خود همین مردم پولدار کردن... دختره پولدار نبوده بلکه با پولدارا میپریده... پس کل این ماجرا به پولدارای واقعی ربطی نداره...
  • محسن A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    3 1
    من از روزی میترسم که این طرز فکر ثروتمند ستیزی همه گیر بشه و توی جامعه جا بیافته . من از این میترسم که روزی در هرج و مرج مردم بخاطر این طرز فکر از پایین شهر هجوم بیارن به بالای شهر و از دیوار مردم برن بالا . به ادعای اینکه ما هم از این اموام سهم داریم و چه ترسناک است که در آن روز همسایه به همسایه رحم نکند ..
  • بنده خدا A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    1 0
    سلام. هم وطن.قرار ما این نبود.همه بدبختيهاي ما ناشی از شعار توخالی و بدون عمل است که نتیجه ای این چنین در پی دارد.عدالت اجتماعی و.. فقط در حد شعار. تازه این اول کاره.....
  • امیر A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 0
    تکاثر صفت مذمومی در قرآن. اینکه انسان به مال و ثروتش فخر میکنه و بزرگی میفروشه تا جاییکه مرگش از همون ناحیه میرسه. بیایید قرآن رو از زندگی کنار نذاریم.