۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
سونامیِ سگ کشی و حشیشِ پسله ها

محمدرضا اسلامی

واقعاً این پوشش رسانه ای حیرت آوری که چند روز اخیر برای ماجرایِ سگ کشی شهرک صنعتی صورت گرفت نشان می دهد چه بدنه بزرگی از رسانه های خارج از ایران بیتاب بدست آوردنِ یک خبر یا یک اتفاق برای شروع سونامی خبری هستند و چه بار سنگین بی کاری ای را روزها بردوش می کشند.

اینکه نهادهای مدنی و رسانه ها حساس نسبت به موضوعات برخورد کنند اتفاق مبارکی است ولیکن Proportionality یا تناسب واکنش با رخداد ، اصلِ اول در برخوردهایِ کنش محور است.

این همه گفتگو و پوشش خبری و رسانه ای و اینهمه گزارش و عکس و مطلب و مصاحبه راجع به رویدادی مربوط به حیوانات در شهرک صنعتی شیراز، در روزگار تلخی که هر روز صبحمان با اخبار تلخ و خونین رویدادهای مرگبار در کابل و جلال آباد و عراق و یمن و مصر و سوریه و کشورهای پیرامون آغاز می شود آیا این مصداق رفتار رسانه ای Unproportional یا نامتناسب نیست ؟

مبارک است حساسیت رسانه ای و شهروندی، ولی دیروز که در صف بانک، در مقابل کابل بانک جلال آباد ننگرهار مردم بدبختی که برای یک کار بانکی عادی تکه تکه شدند ، و تصاویر زجرآور کودکانی که پیرامون کابل بانک بی دست و پا شدند، چقدر موج و سونامی خبری در شبکه های منو تو، فارسی وان، برنامه نوبت شما بی‌بی‌سی فارسی و ... پیدا کرد؟

چقدر فحش نثار داعش کردند برای این نهایتِ رذالت و این سلوکِ کثیف با شهروندان بدبخت عادی؟ در ماجرای قتل سه دانشجویِ ایالت کارولینای شمالی در یک صف پمپ بنزین چقدر موج در امکانات رسانه ای این شبکه ها برخواست؟

حساسیت رسانه ای خوب و مبارک است و شفافیت را منجر می شود ولی آنها که روزها پشه می پرانند از فرطِ بیکاریِ نبودنِ سوژه ای برای فاجعه نشان دادن احوالِ زندگی در ایران، باید هم بر سر این ماجرای شهرک صنعتی منطقه سلطان آباد جنوب غربی شیراز، چنین دست به هلهله زنند و امکانات رسانه ای را سخاوتمندانه خرج کنند و حلالش کنند حقوق سر ماه را، که وقتی چیزی برای چنگ انداختن نیست از قدیم گفته اند: الغَریقُ یَتشبّثُ بِکُلِ حَشیش .

این اتفاق بد ، کار هر کسی بوده زشت و محکوم بوده ، ولی سوال از امثال خانم مسیح علینژاد و سایر آنها که رگ گردن رسانه شان متورم شده از این ماجرا این است که برای قایقِ شکسته مهاجران آفریقایی دریای مدیترانه یا برایِ دیروزِ کابل بانک هم اشکی از دیده فشاندید؟ برای گردن زدنِ خبرنگار ژاپنی هم سطری نگاشتید؟ کنجی گوتو را در یک ویدئوی شصت و شش ثانیه ای بی هیچ دلیل داعش گردن برید در برابر چشمان رسانه، برای خون گوتو هم خانم علینژاد آیا با مادرش مصاحبه ها کردید؟ یا که در پسله ها نشستید به انتظار رخدادی خاکستری یا سیاه در خاک ایران که فریاد وافاجعه ها سرکنید؟ طنز نازیبای ماجرا اینکه وبسایتی مثل تقاطع #Taghato پس از بارها پوشش این ماجرا، مراسم بازنشستگی سگ ایالت کینتاکت آمریکا را پوشش می دهد...

ایرانِ امروز با انبوهی از مشکلات ساختاری ، شاید جای بی نقصی برای زندگی نباشد، اما حلِ مشکلاتِ متعدد شهروندی اقتصادی اجتماعی اش در انتظار آنهاست که دردمندانه و از سر زجر نقادی کنند مشکلات را. رنجنامه های روزانه افرادی که از ریشه ها بگویند و از راه ها دم بزنند و قلم بزنند. قلم زدنی که همراه با از جان کاستن است. و نه بزرگوارانی همچون حسن صلح جو که ایران خاکستری در مدیا به تصویر می کشند​. در این دنیای سیاست زده و اقتصاد زده، رسانه رشید کجاست؟ که الیس فیکم رجل رشید ؟

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    25 2
    جدا از سیاست های رسانه ای شبکه ها که بدترین نوع سیاست زده اش تو صدا و سیمای خودمونه ، هر خبرنگار حوزه کاری تعریف شده ای برای خودش تعریف میکنه ، قطعا خبرنگار جنگ سی ان ان که تو افغانستان خبر و گزارش تهیه میکنه راجع به کشته شدن سیاه پوستا تو آمریکا نمیاد از خانواده طرف گزارش تهیه کنه
  • میثم US ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    48 6
    سگ کش های امروز که اسید تزریق میکنند داعشی های فردا میشوند که سر ادم میبرند. ما مردم اجازه نمیدیم داخل ایران کار به اونجاها بکشه. ربطی به رسانه های بیگانه نداره. جلوی ضرر از هرجا گرفته بشه منفعته.
    • شهروند A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      4 21
      در اینکه سگ کشی بد هست تردیدی نیست ولی مساله اینکه برای کشتن 50 تا سگ تجمع بکنی و برای کشتن ادم ها فقط بگی متاسف هستی تازه اگه بگن هر روز تو کشورهای منطقه قتل عام صورت می گیره ولی تنها تحصن های که صورت می گیره یا متعلق به قشر سیاسی خاصی هستن یا تو نماز جمعه شعار می دن اگه واقعا دلسوز هستین نه جوگیر یک ذره از این حس احترام رو خرج انسانیت بکنین جای دوری نمی ره
  • بی نام US ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    14 27
    دقیقا همینطور هست. یکی از مشکلات عمده جامعه ایران تخریب کشور از درون و توسط بسیاری از شهروندان ایرانی است. متاسفانه عادت کرده ایم که مشکلات داخلی را بسیار بزرگ تر از آنچه هست ببینیم. و در مقابل تلاشی هم برای ساختن ایران نکنیم. چه بسا بسیاری ترجیح می دهند مشکلات باقی بماند تا همواره جایی برای نقد یکجانبه و همراه با غرض ورزی داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    10 24
    واقعیت رو گفتین هرچند خیلی ها از روی احساس این واقعیت رو قبول نمیکنن.سگ کشی بد هست اما اینکه داستان کشتن چند سگ بشه تیتر یک اخبار چون در ایران بوده فقط به موضوع جهت دهی رسانه ای برمیگرده.البته فکر نکنین فقط رسانه های مخالف ما این کار رو میکنن.هر رسانه ای بنا بر نظرات شخصی خودش مواردی رو به دنبال کننده گان خودش القا میکنه که دوست داره.هرچند در پوسته ی یک رسانه بی طرف.اما اگر بخواهیم قضاوت بکنیم می بینیم هیچ رسانه بی طرفی در هیچ کجای دنیا وجود نداره و هر کدوم سنگ خودش و نظرات خودش رو به سینه میکوبه و البته اون رسانه های زرنگتر در پوشش بی طرفی نظرات خودشون رو به آدم القا میکنه به نحوی که شخص فکر میکنه هیچ نظری بهش القا نشده و هرچی تصمیم گرفته زا جانب خودش بوده.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    24 3
    در جامعه طبقاتی ایران سگ کشی یه فرهنگ شده، چه در شهرک صنعتی شیراز، چه در یک اتومبیل لوکس پورشه،
  • معصومه A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    17 12
    کار منزجر کننده و دردآوریه ، سگ کشی . همه ی موجوداتی که خدا بهشون جون داده حق زندگی دارن ولی . . اگه به یکی از همینایی که گلو پاره میکنن برای یه سگ ، بگی که یه آدمی ، به صد تومن پول نیازداره تا از گرسنگی نمیره ، کلا گوشاشون مشکل پیدا میکنه
    • بی نام RO ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      2 2
      من یک طوطی دارم انقدر به من وابسته هست باور کنید هیچ کس تو زندگی من رو اینقدر دوست نداشته این نوع برخورد با حیوانات و همینطور بخوردهای وحشیانه کارخانه های چرم سازی کشتارگاهها و لوازم ارایشی با حیوانات واقعا نشان دهنده پوچ بودن انسانیته
  • ونداد A1 ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    3 3
    شما موضوعات را قاطي كرديد. معلومه كه جنايت جلال اباد از سك كشي قابل قياس نيست ولي اين دليل نميشه كه جون از هر جنايتي جنايات بزركتر وجود دارند جشم را بر روي جنايات كوجكتر ببنديم. كسي يا كساني ك به سكها اسيد تزريق ميكنند انقدر بيرحم ند كه شايد حاضر به ادم كشي و جناياتي از جنس داعش هم باشند. مسىله قياس جنايات نيست بلكه تهي شدن انسانها از صفات انساني نظير رحم و مهربانيه كه حاصلش در نهايت به سر بريدن يا بمباران انسانها منتج ميشه.