۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷

روزنامه های ترکیه از اظهارات باراک اوباما در خصوص وقایع 24 آوریل که به روز کشتار ارامنه معروف شده است ذوق زده شدند چرا که اوباما برای یاد کردن این روز از واژه نسل کشی استفاده نکرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحدمرکزی خبر رئیس جمهور آمریکا از توصیف وقایع 1915 میلادی ترکیه عثمانی به عنوان نسل کشی خودداری کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیام خود به مناسبت وقایع 24 آوریل ، درباره حوادث 1915 میلادی از واژه فاجعه بزرگ استفاده کرد.
رئیس جمهور آمریکا در پیام خود با تاکید بر اینکه ارامنه امپراتوری عثمانی سال 1915 میلادی با تبعید و کشتار مواجه شدند و میراث تاریخ و فرهنگ آنان از سرزمین مادریشان زدوده شد ، افزود : 1/5 میلیون ارمنی در خشونت های وحشت آور که همه طرف ها را گرفتار رنج کرد ، جان خود را از دست دادند.
اوباما گفت: هنگامی که وقایع وحشت آوری سال 1915 میلادی آشکار شد ، هنری مورگنتا سفیر آمریکا زنگ خطر را در درون دولت آمریکا به صدا درآورد و در مقابل سران دولت عثمانی ایستاد.
رئیس جمهور آمریکا افزود : در سایه تلاش های افرادی مانند مورگنتا واقعیت فاجعه بزرگ آشکار شد.
وی خاطر نشان کرد ، در آن دوران مردم آمریکا به منظور حمایت از کودکان ارمنی میلیون ها دلار کمک مالی جمع آوری کردند و کنگره آمریکا نیز امکان تاسیس نخستین سازمان کمک های اولیه به خاور نزدیک را فراهم کرد.
اوباما گفت : هزاران پناهجوی ارمنی در آمریکا زندگی جدیدی را آغاز کردند و جامعه ای پویا و قدرتمند را تشکیل دادند و تبدیل به ستون های جامعه آمریکا شدند.
وی گفت : پزشکان ، اساتید دانشگاه ها ، بازرگانان ، ‌هنرمندان و ورزشکاران ارمنی به مقامات عالی دست یافتند و خدمات بزرگی به آمریکا کردند.
رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه دیدگاه هایم درباره وقایع 1915 میلادی تغییر نکرده است ، گفت : من دیدگاه هایم را درباره وقایع 1915 میلادی بارها بیان کرده ام.
وی گفت : پذیرفتن کامل ، صادقانه و عادلانه واقعیت ها به نفع همه انسان ها و ملت ها است. رویارویی با وقایع تلخ گذشته و پذیرفتن آنها مایه قدرت بیشتر و پی ریزی آینده ای عادلانه و مبتنی بر خوشبینی خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا گفت : از پاپ فرانسیس و تاریخدانان ترک و ارمنی و همه افرادی که با بیان دیدگاه هایشان تلاش کردند این صفحه تاریک تاریخ را روشن کنند ، قدردانی می کنم.
اوباما گفت : ما امروز در صدمین سالگرد برای گرامیداشت قربانیان در کنار ارامنه ایستاده ایم.
وی گفت : قول می دهیم کسانی که رنج کشیدند فراموش نخواهند شد.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ، باید از این واقعه تلخ عبرت بگیریم ،‌ بدین ترتیب نسل های آینده نیز چنین وقایعی را تکرار نخواهند کرد.

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نگران IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    یکی نیست ما ذوق زده کنه