من شارلاتانم یا شما / یک مناظره داغ سینمایی روی آنتن سیما رفت

رودررویی حسین فرحبخش تهیه کننده سینما و امیرحسین علم‌الهدی مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه باعث شد تا پس از مدت‌ها یک مناظره داغ در صدا و سیما رقم بخورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع این مناظره گروه هنر و تجربه بود که در دولت یازدهم شکل گرفته تا فرصتی برای اکران فیلم‌های هنری و تجربی در سینمای ایران فراهم شود.

علم الهدی که دبیر شورای سیاست‌گذاری و مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه بود در مقابل حسین فرحبخش نشست که یکی از منتقدان جدی این گروه سینمایی است.

فرح بخش که یکی از تهیه کنندگان سینمای بدنه در ایران است، از گروه سینمای هنر وتجربه به عنوان گروهی نام برد که به  سینمای بدنه ایران لطمه می‌زند. او گفت: من کلا واژه هنر و تجربه را برای گروهی که امروز این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند قبول ندارم و کل سینمای بعد از انقلاب را هنر و تجربه می‌دانم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب با توجه به فضای نامناسب سینما و محتوای بد بسیاری از فیلم‌ها گروهی از فیلمسازان به سمت ساخت آثار متفاوت حرکت کردند. کسانی مانند ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و دیگران و من آن آثار را جز گروه هنر و تجربه می‌دانم.

فرحبخش ادامه داد: بعد از انقلاب سینما دیگر شبیه سینمای قبل از انقلاب نبود اما امروز فیلم هایی را در گروه هنر و تجربه می‌بینیم که اصلا فیلم نیستند و گاهی فیلم‌هایی هستند که افراد با فیلمبرداری از پشت صحنه خانه خود ساختند و نمایش این فیلمها و فعالیت گروه هنر و تجربه بخش خصوصی را نابود می‌کند.

او افزود: من همیشه در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی فیلم ساختم و کسی تاکنون یک ریالی به من نداده است برای همین می‌توانم از گروه هنر و تجربه انتقاد کنم.

فرحبخش گفت: متاسفانه امروز گروهی مدیران سازمان سینمایی و ایوبی را فریب می‌دهند و طرح‌هایی مانند هنر و تجربه را ارئه می‌دهند درحالی که ما نگران هستیم که افرادی که امروز در سینما به عنوان کارمند حضور دارند به سینما ضربه بزنند درحالی که ما به عنوان سرمایه گذار و تهیه کننده در سینما حضور داریم.

وی ادامه داد: نباید فیلم‌های هنر و تجربه در سینماهایی همچون آزادی و کوروش اکران شود بلکه آنها می‌توانند فیلم‌های خود را در سینماهایی همچون کانون و یا سینماهای راگا نمایش دهند.

امیرحسین علم الهدی نیز با اشاره به وضعیت امروز گروه هنر و تجربه گفت: نمی‌دانم چرا گروهی می‌گویند که سینمای هنر و تجربه ظرفیت سالنها را گرفته است درحالیکه از میان ۱۴۰ هزار صندلی موجود در کشور این گروه تنها ۱۵۰ صندلی را اشغال کرده است.

وی ادامه داد: طی ۷ ماه گذشته ضریب بهره وری هنر و تجربه در بخش سینمای بلند ۴۰ درصد و در بخش سینمای مستند و کوتاه ۲۰ درصد بوده و همچنین ضریب اشتغال صندلی‌های سینمای هنر و تجربه بیشتر از سینمای تجاری است.

فرح بخش این آمار را دروع دانست گفت که شما به ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) و مردم هم هم همین آمار دروع را می دهید.

علم الهدی گفت: همانطور که در سینمای قبل از انقلاب گروهی دنبال بساز و بفروش بودند امروز نیز این گروه وجود دارد و جریان بساز و بفروش در سینما نگران جریان اندیشه در سینمای ایران است و گروه هنر و تجربه به دنیال سینمای اندیشه و احترام به مخاطب است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سینمای ایران امروز دست بساز و بفروش‌ها است گفت: سالن‌هایی که ما برای اکران فیلم‌ها انتخاب کردیم مکان‌های است که به عنوان پاتوق‌های فرهنگی شناخته می‌شود و بعضی از آنها نیز کاربری سینمایشان ارتقاء پیدا کرده است. موزه سینما، سالن سوره سینما اصفهان و خانه هنرمندان از جمله مکان‌های فرهنگی است که فیلم‌های هنر و تجربه را نمایش می‌دهد.

مدیر گروه هنر و تجربه با تاکید بر اینکه جریان سینمای هنر و تجربه آینده روشنی دارد گفت: این جریان در آینده به عنوان معماران سینمای ایران فعالیت می‌کنند و در آینده می‌توانند شکل و شمایل سینمای ایران و سلیقه مخاطبان را عوض کرده و ارتقاء دهند و بساز و بفروش‌ها در سینمای ایران به زودی و در آینده در اقلیت قرار می‌گیرند.

فرحبخش  از فیلم های گروه هنر و تجربه انتقاد کرد و گفت که می توان از این فیلم ها برای شکنجه دادن افراد استفاده کرد.

او گفت که فیلمسازان این گونه فیلم‌ها باید آثارشان را به دوست و برادر و خواهر خود نشان دهند.

فرحبخش چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که که فیلمسازان هنر وتجربه باید فیلمهایشان را نشان عمه خود بدهند. این گفته او واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

در بخشی از این برنامه،  حسین فرحبخش به انتقاد ازعملکرد رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در زمینه راه اندازی این گروه پرداخت.

علم الهدی هم در پاسخ گفت که اگر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مثل جواد شمقدری به شما وام های کلان می داد، الان از او انتقاد نمی کردید.

فرحبخش در پاسخ گفت من از این پول ها نگرفتم و زمانی که به برخی از افراد 200 میلیون، 200 میلیون وام می دادند، به ما 20 میلیون وام دادند.

در پایان این مناظره هر دو طرف یکدیگر را به شارلاتان بودن متهم کردند و چند بار خطاب به بکدیگر گفتند که «من شارلاتانم یا شما»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    5 1
    بد از اين همه سال يه گروه پيدا شدن سطح سينمايى كشور رو يكم ببرن بالا حالا امثال فرح بخش اومدن فيلمايى مثل پرويز و ماهى گربه رو ببرن زير سوال، در برابر فيلمهاى ضعيف و خجالت اورى مثل مجرد ٤٠ ساله و امثال آن سكوت كنند!! فيلم هاى هنر وتجربه اكثرا هر كدومشون جايزه هاى فرامرزى دارند، ولى فقط تو ٦ تا سينما در كل كشور پخش ميشن، موندم چرا يه سرى افراد فك ميكنن جاشونو تنگ كردن
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    چه عجب یه چیزی در ارتباط با هنر و سینما تو ایران پایان خوش نداشت
  • سینا 001 IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    2 0
    چه مناظره ای بود خداوکیلی .... دلم واقعا اینطور مناظره ای می خواست .... به هم رحم نکردن ... ایولا ادامه بدین خوبه
  • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    3 1
    قسمت نفرت انگيزش اين بود كه دو تا چهره مثلا فرهنگي بجاي بحث منطقي ، در حال شخصي كردن بحث، تهمت زدن و مسخره كردن هم بودن.
  • بی نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    6 1
    من نمی دانم 3 سالن کوچک در تهران و 1 سالن در مشهد و اصفهان چه جایی را تنگ کرده؟ جناب فرحبخش در همین اکران های محدود ماهی و گربه و فیلم پرویز بسیار بیشتر از فیلمهای شما فروختند. همان سالن ها در زمان اکران فیلمهای شما چقدر می فروختند؟ توجه کنید: کوروش بیش از 10 سالن و آزادی 7 سالن دارد که یک سالن فرعی را به هنر و تجربه داده اند
  • علی IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    6 0
    خداییش این فیلما چی ان.واقعا هرمملکتی مثل ما اینقدر گذشته تاریخی وحماسی از چهارهزار سال پیش تا جنگ چند دهه پیش داشت بهترین فیلمهارو ازنظر مفهوم و داستان میساخت.مردم حق دارن برن فیلمای خارجی نگاه کنن.
    • بی نام RO ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      4 0
      4000 سال؟ ما ایرانی ها متخصص آمار دادن هستیم. فرحبخش هم که کارنامش معلومه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    2 0
    من این مناظره رو ندیدم ولی میتونم ندید بگم حق با فرح بخش نیست یادم یه بار هم به همایون اسعدیان تهمت زد و گفت شما از رانت استفاده میکنیاصلا رانت یعنی چی؟ اسعدیانم گفت رانت یعنی اینکه همه فیلمای شما اکران نوروزی میگیرن چهره فرح بخش دیدنی بود