به‌نظر می‌رسید اغتشاشات گرانشی در منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی، مانع از شکل‌گیری سیارات در آنها می‌شود؛ اما تازه‌ترین شبیه‌سازی‌ها از وجود سیارات سنگی در این منظومه‌ها، بخصوص نزدیک‌ترین آنها حکایت دارد.

فاطمه محمدی‌نژاد: اگر روزی به نزدیک‌ترین منظومه شمسی سفر کنیم، مشاهده انواع سیارات احتمالی در آن منطقه جالب توجه خواهد بود. به هر حال ما کمابیش اطلاعاتی در این زمینه داریم.

به گزارش نیوساینتیست، به نظر می‌رسد منظومه ستاره‌ای دوتایی (آلفا-قنطورس، پرنورترین ستاره صورت‌فلکی قنطورس و نزدیک‌ترین همسایه کیهانی خورشید)، میزبان دنیاهایی از سنگ و خاک باشد که به احتمال زیاد در شرایطی متلاطم تحت تاثیر نیروی جاذبه ستارگان دوقلو قرار خواهند داشت.

سیارات سنگی از ترکیب چندین جنین سیاره‌ای به ابعاد ماه تشکیل شده‌اند که خود از به هم پیوستن اجرام آسمانی بسیار کوچک شکل گرفته‌اند. با این حال هیچ تضمینی نیست که این جنین‌ها بتوانند در شرایط ناپایدار تشکیل شوند.

برای کشف این موضوع، جیان گی از دانشگاه فلوریدا در گینزویل به همراه همکارانش، مدل رایانه‌ای رِجل‌القنطورس را ساخته‌اند که نشان می‌دهد سحابی‌های پیش‌سیاره‌ای می‌توانند پس از یک میلیون سال در این منظومه شکل بگیرند. با این حال با توجه به این‌که تحت شرایط متلاطم همه گازها ناپدید می‌شوند، هیچ غول گازی در این مناطق شکل نمی‌گیرد.

فیلیپ تبالت، از رصدخانه پاریس در فرانسه این کار را جالب می‌داند؛ اما معتقد است هنوز راه زیادی تا اثبات این مسائل باقی مانده است. مطالعه مورد به مورد روند شکل‌گیری سیارات در منظومه‌های متلاطمی مثل رِجل‌القنطورس، بدون ساده‌سازی غیرممکن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۸
    2 0
    خوب میخواییم چکار؟ جا تمام شد برای بدبختی