واحدمرکزی خبر نوشت:

رای الیوم نوشت: در حال حاضر تماس های فشرده ای میان عمان و برخی از کشورهای خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی با هدف دستیابی به توافقی درباره تثبیت آتش بس در یمن بر اساس طرحی با هفت بند، برقرار است.
پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن در شماره امروز خود در مطلبی نوشت: این روزنامه از منابع خود به اطلاعاتی دست پیدا کرده که حکایت از آن دارد که تماس های فشرده ای در حال حاضر میان کشور پادشاهی عمان و برخی از پایتخت های عربی به ویژه کشورهای خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی با هدف دستیابی به توافقی درباره تثبیت آتش بس در یمن برقرار است.
رای الیوم نوشت: این اقدام پس از اعلام پایان عملیات «طوفان قاطعیت» که با هدایت عربستان سعودی از بیست و ششم مارس گذشته آغاز شده، در حال شکل گیری است.
به نوشته این روزنامه، احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف، سه شنبه شب اعلام کرد که این عملیات، مجموعه اهداف را محقق کرده است و از آغاز عملیات بازگرداندن امید از روز چهارشنبه خبر داد.
رای الیوم در ادامه گزارش نوشت: این منابع از رایزنی هایی سخن می گویند که عمان با طرف های دست اندر کار در بحران به منظور تحقق طرح خود و جلوگیری از هر گونه مخالفتی از سوی طرف های دخیل در نبرد، به اجرا در آورده است. این منابع پیش بینی کردند که این طرح در روزها یا در همین چند ساعت آینده مطرح شود. آنها مهمترین بندهای این طرح را بدین شرح اعلام کردند:
1- عقب نشینی حوثی ها و نیروهای علی عبد الله صالح از همه شهرهای یمن و الزام آنها به بازگرداندن تجهیزات نظامی که از انبار مهمات ارتش یمن به دست آوردند.
2- بازگشت قدرت و حاکمیت قانونی به جمهوری یمن تحت ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی و بازگشت مسئولان دولت یمن و از سرگیری فعالیت خود.
3- تسریع در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در آینده نزدیک.
4- توافق بر سر دولت جدید متشکل از همه طیف های ملت یمن و احزاب این کشور.
5- گروه حوثی به حزبی سیاسی تبدیل شود که با سازوکارها و روش های قانونی در عرصه فعالیت سیاسی یمن مشارکت داشته باشد .
6- برگزاری کنفرانس بین المللی کشورهای کمک کننده، با هدف کمک به اقتصاد یمن و اجرای طرح های سرمایه گذاری .
7- ارائه پیشنهادی مبنی بر الحاق یمن به مجموعه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس .
به نوشته رای الیوم، ناظران امور خلیج فارس، معتقدند که این طرح عمان موفق خواهد بود چرا که این کشور برگه هایی در اختیار دارد که مسقط را برای ایفای نقش میانجی واجد شرایط کرده است. به طوری که این کشور مشارکت در عملیات طوفان قاطعیت را نپذیرفته ؛ و علاوه بر داشتن روابط منحصر به فرد با کشورهای خلیج فارس، این کشور روابط مستحکمی با ایران نیز دارد.
بر پایه این گزارش، برخی منابع رسانه ای یمن اعلام کردند: خالد بحاح معاون رئیس جمهور (مستعفی) و نخست وزیر یمن، به جای عبدربه منصور هادی در مسند رئیس جمهور این کشور قرار خواهد گرفت و گفتگوی ملی را برای حل بحران این کشور بر اساس طرح عمان که بنا بر آن، طوفان قاطعیت متوقف شده، هدایت خواهد کرد.
این منابع همچنین یادآور شدند: بحاح عملا تقاضایی را به ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی ارائه کرده و در آن خواستار توقف عملیات طوفان قاطعیت و بازگشت به گفتگو میان همه طیف ها و احزاب و پایبندی به آن بر اساس طرح خلیج فارس به عنوان تنها راه خروج از بحران، شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =