۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

ایسنا نوشت:

اولین نشست سران نظامی و فرماندهان ارتش کشورهای عربی به منظور بررسی طرح تشکیل نیروی دفاع مشترک عربی امروز (چهارشنبه) در مقر اتحادیه عرب آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، در آغاز این نشست نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی گفت: چالش‌های کنونی در منطقه تشکیل یک نیروی مشترک دفاعی عربی را می‌طلبد و هدف از تشکیل این نیرو حفظ امنیت ملی کشورهای عربی است. محمود حجازی، رئیس ستاد ارتش مصر نیز در این نشست گفت: نیروی مشترک عربی تهدیدی برای کسی به شمار نمی‌آید.

این اولین نشست سران نظامی و فرمانداران ارتش کشورهای عربی است که در نشست شرم الشیخ در 29 مارس گذشته برای برگزاری آن توافق شده بود. سران کشورهای عربی در نشست شرم‌الشیخ به صورت اولیه با تشکیل نیروی مشترک عربی برای مقابله با چالش‌ها و حفظ امنیت ملی کشورهای عربی توافق کرده بودند. در راس اولویت‌های نیروی مشترک عربی حفظ امنیت ملی کشورهای عربی و مقابله با ترویسم است.

در این نشست روسای ستاد ارتش‌های عربی 10 محور اصلی برای تشکیل نیروی دفاعی مشترک عراق را مورد بررسی قرار خواهند داد که این محورها عبارتند از: اهداف تشکیل نیروی ارتش مشترک، وظایف این ارتش، تعداد نیروهای ارتش مشترک و زمان لازم برای تشکیل آن، اماکنی که ارتش مشترک برای فعالیت در آنها حضور خواهد داشت، معیارها و اصول ویژه برای آموزش نیروهای ارتش مشترک و آمادگی جنگی آنها، تشکیل هیات فرماندهی و مکان حضور این هیات، مکانیسم تصمیم گیری درباره ارتش مذکور ، اتخاذ تصمیمات میدانی ، منابع مالی و نیز چارچوب قانونی لازم برای جذب و استخدام نیرو.

این نشست با حضور روسای ستاد مشترک ارتش تمامی کشورهای عربی به غیر از عراق که موضعی محافظه کارانه در قبال تشکیل نیروی مشترک دفاعی عربی در شرم الشیخ اتخاذ کرده بود برگزار می‌شود. همچنین سوریه به خاطر تعلیق عضویتش در اتحادیه عرب در این نشست حضور ندارد.

این نشست به ریاست مصر به عنوان رئیس کنونی اتحادیه عرب آغاز شده و پس از آن نشستی پشت درهای بسته میان روسای ستاد مشترک ارتش‌های عربی برگزار خواهد شد.

روسای ستاد ارتش کشورهای عربی در این نشست تشکیل تیم‌هایی از کارشناسان نظامی تمامی کشورهای عضو اتحادیه عرب را جهت تکمیل گفت‌وگوها درباره 10 محور ذکر شده مورد بررسی قرار خواهند داد و پس از تشکیل تیم کارشناسی، کارشناسان منتخب نظامی نتایج آن را در نشستی دیگر به روسای ستاد ارتش‌های عربی ظرف چند ماه آینده اعلام خواهد شد تا ارتش مشترک عربی ظرف ماه ژوئیه آتی آماده شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =