ایسنا نوشت:

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعاهای مقامات عربستان و غربی‌ها مبنی بر حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه هافینگتن پست، مقامات آمریکایی مطلع درباره یمن می‌گویند که مقامات ایران حتی نیروهای حوثی را از تصرف صنعا منع کرده بودند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، تصرف پایتخت یمن به دست انصارالله در سپتامبر سال گذشته برای جامعه بین‌الملل شوک بزرگی بود. این در حالی است که با وجود پیشنهاد ایران برای تصرف نکردن پایتخت، آن‌ها وارد صنعا شدند.

اکنون اطلاعاتی که به تازگی فاش شده نشان می‌دهد که ارتباط میان ایران و این گروه شیعه یمنی آن اندازه که جنگ‌طلبان کنگره و قدرت‌های خارجی ادعا می‌کنند قوی نیست.

به نوشته هافینگتن‌پست، قانونگذاران آمریکا و رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) که نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بدبین هستند ادعا کردند که ایران موجب قدرت‌گیری حوثی‌ها در یمن شده است اما یافته‌های جدید ثابت می‌کند که حتی ایران با تصرف پایتخت یمن مخالف بوده است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با هافینگتن پست تاکید کرد: ارزیابی ما هنوز این است که ایران نفوذ و کنترلی بر حوثی‌ها در یمن ندارد.

مقامات ایران نیز همواره تاکید کرده‌اند که در یمن دخالتی ندارند و از این که عربستان جنگ را در این کشور آغاز و به مردم بی‌گناه این کشور حمله می‌کند ناراحت هستند.

بر اساس این گزارش مقامات اطلاعاتی آمریکا هم‌چنین بارها تاکید کرده بودند که بحران یمن یک جنگ داخلی است و صحنه مبارزه اختلافات منطقه‌یی میان ایران و کشورهای سنی حاشیه خلیج (فارس) نیست.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا به هافینگتن پست گفت: کاملا غلط است که فکر کنیم حوثی‌ها نمایندگان ایران در یمن هستند.

دولت ایران هم‌چنین ضمن محکوم کردن حملات عربستان علیه حوثی‌ها در یمن تاکید دارد که از دخالت‌های خارجی در این کشور حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد: یک ناو هواپیمابر آمریکایی در حال ورود به دریای عرب است تا کشتی‌های ایرانی را که در حال حمل سلاح به یمن هستند متوقف کند.

پنتاگون در پاسخ به این ادعا اعلام کرد: این ناو آمریکایی تنها برای برقراری امنیت در دریای عرب و تضمین امنیت مسیرهای کشتیرانی در حال استقرار در این آب‌هاست و هیچ ماموریتی برای توقف کشتی‌های ایرانی ندارد.

به گزارش ایسنا، کشورهای عربی به رهبری عربستان از بامداد ششم فروردین ماه سال جاری تجاوز هوایی به خاک یمن را به بهانه مقابله با حوثی‌ها آغاز کرده‌اند که تاکنون در جریان این حملات شمار زیادی از غیرنظامیان جان خود را از دست داد‌ه‌اند.

واشنگتن حمایت خود را از این حملات اعلام کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =