دیدار جان کری با وزیر خارجۀ ترکیه دربارۀ مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا گفت در دیدار همتای ترک خود درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات هسته ای ایران گفتگو کرده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واشنگتن گفت در این دیدار مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی و همچنین مذاکرات هسته ای ایران بررسی می شود.

وی افزود در دیدار با همتای ترک خود درباره پیشرفت های حاصل شده در لوزان و لزوم تلاش برای مشخص کردن جزئیات توافقنامه نهایی و مشخص کردن مسیر پیش رو گفتگو خواهد کرد. کری گفت اگر ما این اقدامات را انجام دهیم به نفع امنیت منطقه خواهد بود. چون همه در این خصوص نگرانی هایی دارند. نه برای آمریکا و نه برای ترکیه قابل قبول نیست که ایران سلاح هسته ای داشته باشد.

ما دقیقا دیدگاه واحدی درباره حمایت تهران از اقداماتی داریم که مخرب و عامل بی ثباتی منطقه بویژه حمایت از اقدامات تروریستی و اقداماتی که عامل بی ثباتی منطقه هستند. موضوع مقابله با تروریسم به طور کلی یکی از محورهای عمده مذاکرات ما با وزیر امور خارجه ترکیه خواهد بود. من و وزیر امور خارجه ترکیه حدود سه ماه قبل در نشستی با حضور وزرای کشورهای دیگر در لندن موضوع مبارزه با تروریسم از جمله مقابله با گروه داعش را بررسی کردیم. همان گونه که هر کسی می داند از آن زمان تاکنون داعش متحمل ضربات سنگینی شده است. اما هنوز اقدامات زیادی در این خصوص باید انجام شود و ما از این موضوع مطلع هستیم و به انجام دادن این اقدامات متعهدیم.

ما متعهد هستیم هر اقدام ضروری را انجام دهیم تا داعش از عراق و در نهایت از سوریه و هر جای دیگری که بدنبال ایجاد مکان امنی برای تروریست ها است بیرون رانده شود. اقدامات زیادی در ماه آینده دراین خصوص انجام خواهد شد ما هم این موضوع را بررسی خواهیم کرد. کاملا مشخص است که داعش نیرویی است که تحت فشار شدیدی قرار گرفته، رهبری آن تضعیف شده و منابع مالی آن هم به طور چشمگیر قطع شده است. همچنین ایدئولوژی نفرت انگیز آن هم بشدت بی اعتبار شده است. ترکیه در همه این تلاش ها نقش محوری و مهمی ایفا کرده است. این کشور عضو گروه کاری ائتلاف مبارزه با جنگجویان خارجی است. این گروه اوائل ماه جاری در آنکارا تاسیس شد. هر چه گروه داعش بیشتر تضعیف می شود نیاز آن به جذب نیروهای جدید بیشتر می شود.

این بدان معنا است که باید تلاش های خود را برای جلوگیری از اشتباه مرگبار جوانان در پیوستن به این گروه و ورود آنها به سوریه دو برابر کنیم. ترکیه در این خصوص تلاش های خود را افزایش داده و در این زمینه روند بازرسی ها و شناسایی افراد را تشدید کرده و فهرست افرادی را که حق ندارند وارد این کشور شوند مشخص کرده است. ترکیه همچنین متهمان اقدامات تروریستی را بازداشت می کند. در ماه فوریه دولت ترکیه موافقت کرد که میزبان برنامه ای برای آموزش مخالفان دولت سوریه باشد که به رهبری آمریکا برگزار می شود. در حوزه انسانی ترکیه به عنوان یک همپمیان آمریکا میزبان حدود دو میلیون آواره سوری است. حضور این پناهندگان هزینه های اقتصادی و اجتماعی بسیار سنگینی بر ترکیه تحمیل کرده است.

آمریکا از تلاش های ترکیه در این خصوص تقدیر می کند و از اعطاکنندگان بین المللی کمک درخواست می کند که برای تامین مایحتاج پناهجویان از جمله در بخش های کمک های بهداشتی، آموزش و ایجاد فرصت شغلی کمک کنند. در طول چهار سال گذشته آمریکا بیش از سه میلیارد دلار برای تامین کمک به منطقه اختصاص داده که حدود بیست و پنج میلیون دلار از این کمک ها در اختیار دولت ترکیه قرار گرفته است. همزمان من قصد دارم ماه آینده به ترکیه سفر و در نشست وزیران ناتو در آنتالیا شرکت کنم. این امیدواری وجود دارد که نشست ما در آنتالیا به تجدید نظر در اولویت های ناتو منجر شود. یکی از اولویت های ما در ناتو تجاوز روسیه به اوکراین است.
جان کری در ادامه افزود من می خواهم بر اهمیت روابط میان آمریکا و ترکیه تاکید کنم. روابط امنیتی دو کشور در دوران کنونی که دوران خاصی است از اهمیت بیشتری برخوردار است. ترکیه نقش بسیار مهمی در افغانستان ایفا می کند. ترکیه از نیروهای ناتو در دریای سیاه حمایت می کند. ترکیه نقش بسیار مهمی هم در عراق ایفا کرده است. من امروز با چاووش اوغلو درباره مسائلی مانند رهبری شکست خورده بشار اسد در سوریه، بحران جاری یمن و حادثه تراژیک اخیر غرق شدن مهاجران در دریا گفتگو خواهم کرد. ما همچنین درباره امنیت انرژی هم گفتگو خواهیم کرد.

این موضوع به نفع منافع ژئواستراتژیک کل منطقه است. ماه گذشته با مشارکت گروهی از کشورهای همپیمان طرح لوله انتقال گاز موسوم به ترانس آناتولی شروع شد. این طرح انرژی گاز را از دریای خزر به ترکیه و از آن جا به اروپا منتقل خواهد کرد. دولت من معتقد است این طرح کاملا برای تکمیل طرح کریدور جنوبی ضروری است. این طرح همچنین می تواند طرح انتقال انرژی موسوم به ترانس آتلانتیک را تکمیل کند که قرار است کشورهای یونان، آلبانی و ایتالیا را به هم مرتبط و امنیت انرژی را در اروپا تقویت می کند.
جان کری اظهار داشت موضوع قبرس هم یکی از موضوعاتی است که امروز درباره آن صحبت خواهیم کرد. آمریکا و ترکیه از طرح مذاکرات قبرس با میانجیگری سازمان ملل با هدف اتحاد دوباره جزیره قبرس حمایت می کنند. بحران قبرس از مدت ها قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد. برای حل این بحران تلاش های بین المللی ضروری است. ما در آمریکا و ترکیه امیدواریم و با وزیر خارجه سابق ترکیه هم صحبت کرده بودم که معتقدیم که طرف های بحران قبرس می توانند در سال دو هزار و پانزده پیشرفت های واقعی در این خصوص کسب کنند. این پیشرفت ها برای منطقه بسیار مثبت خواهد بود و بی تردید فرصت های بهتری را برای زندگی همه ساکنان قبرس ایجاد خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان گفت همان گونه که بارها گفته ام سیاست اقتصادی و سیاست خارجی به هیچ وجه از هم قابل انفکاک و جدایی نیستند. این مساله در روابط ترکیه و آمریکا به خوبی قابل مشاهده است. در ماه نوامبر آینده رهبران جهان در آنتالیا در نشست سالانه گروه بیست شرکت خواهند کرد. ترکیه رهبری این نشست را برعهده خواهد داشت. در یک دهه گذشته روابط تجاری ترکیه و آمریکا دو برابر شده است. من مطمئن هستم که ما در آینده می توانیم اقدامات بیشتری برای توسعه و تقویت روابط تجاری خود انجام دهیم. کشورهای آمریکا و ترکیه در بخش توسعه دمکراسی از جمله حقوق اساسی و مسئولیت پذیری شامل مطبوعات آزاد و استقلال قضایی که جز اصول قانون اساسی هر دو کشور هستند اقدامات قابل توجهی انجام داده اند. بنابراین رهبران دو کشور در دیدارهای خود مسائل مختلفی را برای بحث و بررسی در اختیار دارند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =