۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
ماجرای مرگ تنها برادر محمدرضا شاه بررسی شد

کتاب «ماجرای شاهپور علیرضا پهلوی» درباره زندگی و مرگ این تنها برادر محمدرضا شاه و با هدف بررسی سانحه سقوط هواپیمای حامل وی، منتشر شد.

به گزارش مهر، این کتاب اثری تحقیقی و مستند به قلم علی رحمانی (تیرداد) است که به شرح حادثه سقوط هواپیمای حامل شاهپور علیرضا پهلوی در چهارم آبانماه ۱۳۳۳ و مرگ وی می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است: شاهپور علیرضا شخصیتی نبود که ارزش آن را داشته باشد تا درباره او کتابی نوشته و منتشر شود ولی از آنجا که مرگش تاثیر مهمی بر سلطنت پهلوی گذاشت، مطالعه زندگی او لازم به نظر می‌رسد. این کتاب هم یک اثر پژوهشی است که به شرح ماجرای زندگی و مرگ شاهپور علیرضا و تلاش در بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا سقوط هواپیمای حامل وی، توطئمه محمدرضا شاه برای از بین بردنِ تنها برادر تنی و جانشین قانونی خود بود یا اینکه این حادثه اتفاقی بیش نبود.

نویسنده در این کتاب با بررسی این شایعه - توطئه شاه برای قتل تنها برادر تنیِ خود - در این زمینه پژوهش‌هایی میدانی را انجام داده است. وی با ارائه روایت‌های مختلف و گفتگو با برخی اشخاص از جمله راننده شاه، افسر کارشناس سانحه هوایی و چوپانی که لاشه هواپیما را یافته بود، نتیجه تحقیق خود را در اختیار خواننده قرار داده است.

شاهپور علیرضا در دوره زمانی خاصی به سر می‌برد. محمدرضا شاه ولیعهدی نداشت و چون عاشق ثریا بود، نمی‌خواست او را طلاق دهد. از طرفی صرف نظر از دیدگاه برخی دولت‌های خارجی، خودش مایل نبود که کشور را به دست علیرضا بسپارد. هنگامی که می‌بایست بین منافع و احساسات یکی را برگزیند، مرگ علیرضا به کمکش آمد و همین موجب بروز شایعه قتل وی شد. در این کتاب و برای پاسخگویی به این ابهام، گفتگوهایی با شاهدان عینی انجام شده است.

همچنین به گفته نویسنده «ماجرای شاهپور علیرضا پهوی»، نگارش کتاب قبل از خودکشی علیرضا پهلوی پسر دوم محمدرضا شاه (۱۴ دیماه ۱۳۸۹ در بوستون آمریکا) صورت گرفته و ربطی به این موضوع ندارد.

کتاب ۳۱۰ صفحه‌ای و مصور «ماجرای شاهپور علیرضا پهوی» در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۱۵ هزار تومان به صورت ناشر - مولف منتشر شده و کتابفروشی‌های چشمه، آشتیانی و اختران آن را عرضه کرده‌اند.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =