روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند.

هادی معیری نژاد- زمین آخرین فرصت بشرو آخرین شانس وی برای ادامه بقاست. اگر به فیلمهای علمی تخیلی هم باور داشته باشیم باز هم در حال حاضر تنها جایی که بشر را سخاوتندانه از خود بهره ور می کند زمین است.

اما بشریت در طول 5000 سالی که از تمدن مدونش می گذرد و البته در طول این 300 سال اخیر با کره زمین رفتار خوبی نداشته است.

آلودگی خاک، انباشت زباله ، آلودگی آب امحای جنگلها و انباشتن فضا از گازهای گلخانه ای همگی تاثیراتی است که بشر بر کره خاک گذاشته است.

تاریخچه این مناسبت به سال 1969 و زمانی باز می‌گردد که جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

یوتانت دبیر کل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

در ايران نيز همزمان با ديگر كشورهاي جهان هفته زمين پاك از روز دوم ارديبهشت به مدت يك هفته در سراسر كشور برپا مي‌شود و نخستين روز اين هفته (دوم ارديبهشت ماه) به نام روز زمين پاك نامگذاري شده‌است.


اما نشریه نشنال‌جئوگرافیک برای داشتن زمینی پاک نکاتی را پیشنهاد کرده است :

- در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید.
- در ساخت و انبوه شدن جنگل‌ها شما هم کمک کنید. کاشت هر نهال می‌تواند سال‌های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیستتان باشد.
- در محل کارتان هم به سبز بودن زمین فکر کنید. از مدیر بخش خود بخواهید که برنامه‌ای ترتیب دهد که کاغذ کمتری مصرف شده و اسراف نشود. برای نوشتن از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.
- اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند 4 تا 15 درصد کمتر از هواپیماهاست. پس قطار را فراموش نکنید.
- در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. اصراف در آب می‌تواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی‌دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.
- در محله خود جستجو کنید. می‌توانید از همین هفته به محله خود بروید و کمی کنکاش کرده و ببینید که سوپرمارکت‌ها و دیگر مغازه‌ها چطور زباله تولید می‌کنند و چقدر می‌توان به آنها نکات مفیدی را گوشزد کرد.
اگر رودخانه‌ای نزدیک محل سکونت شماست آن را زیر نظر بگیرید و راه‌هایی برای تمیز نگه‌داشتن آن به همسایه‌ها پیشنهاد کنید.
در نهایت بهترین راه کمک به زمین می‌تواند لذت بردن از آن باشد. از خانه بیرون بروید و انگیزه خود را برای نجات این محیط زیبا بیشتر کنید.

پاک ترین شهر های دنیا که به زمین پاک می اندیشند

جدول زیر نشان دهنده پاک ترین شهرهای دنیاست که به زمین و پاک نگاه داشتن آن بها می دهند هر چند که نباید فراموش کرد زمین پاک یک پروژه جهانی است.

این شهرها البته به جز آگاهی و کمک شهروندان از یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند در کنترل زباله استفاده از انرژی های پاک ، کنترل و حفظ و اشاعه فضای سبز و بالاخره در همکاری با ان جی او های کمک به پاسداشت حیات در زمین سرآمدند و هر کدام از این شهرها توانسته اند در حفظ استانداردهای زمین پاک و در هر کدام از شاخص ها رتبه بالای کسب کنند/

 

ردیف شهر کشور
1 ونکوور کانادا
2 کیپ تاون آفریقای جنوبی
3 هلسینکی فنلاند
4 آدلاید استرالیا
5 دالاس آمریکا
6 کپنهاگن دانمارک
7 پورتلند آمریکا
8 اسلو نروژ
9 فرایبورگ آلمان
10 زرمات سوئیس

 

تلاشهای ایران

درایران با روی کار امدن دولت جدید و ایجاد فصل نوین در همکاری دولت با نهادهای حمایت از محیط زیست اقدامات روبه جلو و مثبتی در حرکت به سوی زمین پاک برداشته شده است .
گرچه فقر فرهنگی مردم علی الخصوص شهر نشینان در پاسداشت محیط زیست بسیار دامنه دار است اما اقداماتی نظیر حرکت به سمت استفاده از انرژی های نوین و پاک و حذف بنزین پتروشیمی ، برنامه ریزی برای تفکیک زباله که از طرف شهرداری ها نیز دنبال می شود و بالاخره استمداد از بزرگان نظام و تایید آنان برای جلوگیری از جنگل خواری از جمله این اقدامات است که می تواند جایگاه از دست رفته ایران در شاخصه های محیط زیستی را بازگرداند و آن را در سالیان دیگر ارتقا دهد.


زباله و کنترل آن در جهان

 

معمولا کشورهای صنعتی دارای بالاترین نرخ در تولید زباله هستند چرا که تولید و مصرف کالا در این کشورها بالاست اما نکته اساسی که از شاخصه های توسعه نیز هست در صد بازیافت وفرهنگ مدیریت زباله است در جداول زیر بر اساس آمارهای سازمان ملل بیشترین تولید کنندگان زباله و موفق ترین بازیافت کنندگان زباله طبقه بندی شده اند.

آمار وزنی تولید زباله در ایران 45 هزار تن در روز است که فقط 7درصد تفکیک از مبدا می شود  ایران در مقام بالایی در تولید زباله قرار می گیرد در حالی که در بازیافت آن مقام چندان مهمی نداریم.

این یعنی انباشت زباله در محیط زیست که متاسفانه با کمی دقت می توان نشانه های آن را در طبیعت ایران بسیار دید.

کشورهای زیر دارای بالاترین درصد وزنی تولید زباله هستند

ردیف کشور تولید زباله(میلیون تن)
1 آمریکا 254
2 روسیه 207
3 ژاپن 52.36
4 آلمان 48.84
5 انگلیس 34.84
6 مکزیک 32.17
7 فرانسه 32
8 ایتالیا 29.74
9 اسپانیا 26.34
10 ترکیه 25.99

این هم جدول مدیریت زباله و بازیافت

ریف کشور درصد بازیافت
1 سوئیس 52%
2 اطریش 49.7%
3 آلمان 48%
4 هلند 46%
5 نروژ 40%
6 سوئد 34%
7 آمریکا 31.5%
8 دانمارک 30.4%
9 بلژیک 30.1%
10 فنلاند 30%

4646

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    ياد يك كارتون قديمي افتادم كه به انسان مي گفت، "موجود زباله ساز"
  • لامعی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    اتریش نه اطریش
  • عطا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    ما کجای جهان هستیم . وقتی جمعیت افزایش یافت شهرها هم تمیزتر میشود
    • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      0 0
      عطا جان چي ميگي؟ منظورت چيه كه وقتی جمعیت افزایش یافت شهرها هم تمیزتر میشود؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 0
    عکس معماری رو ببین چقدر در خدمت محیط و فضای سبز بعد برید این ارگ تجاری رو در پل تجریش ببینید با اون رقص نور شبهاش.شادو غول آسا بدون هیچ ارتباطی با کوچه باغهای شمبران و پل تجریش یا همون خیابانی که منتهی میشه به محوطه وسیع و سبز کاخ سعد آباد