سید یاسر خمینی در رونمایی از خاطرات مشاور ارشد ظریف

عصر امروز سالن مهر حوزه هنری شاهد یکی از شلوغ ترین جلسات رونمایی کتاب بود؛ شخصیت های سیاسی و فرهنگی بسیاری برای رونمایی از خاطرات سید محمد صدر، دیپلمات کهنه کار کشورمان به ساختمان قدیمی تقاطع حافظ - سمیه رفته بودند.

به گزارش خبرآنلاین، سالن برگزاری جلسه، از همان دقایق اولیه پر شد و بسیاری از مهمانان و خبرنگاران به صورت ایستاده و یا در راهروی سالن، این مراسم را دنبال کردند.

در این مراسم علاوه بر حجت الاسلام سید یاسر خمینی، مرتضی سرمدی(قائم مقام وزیر امور خارجه) و هادی سلیمان‌پور (رییس مرکز آموزش‌وپژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه)، رئیس حوزه هنری و تنی چند از سیاستمداران و چهره های فرهنگی کشور نیز حضور داشتند.

در کتاب «انقلاب و دیپلماسی» که در هفت فصل تدوین شده، به پیشینه خانوادگی محمد صدر، تحصیلات او در رشته دارو‌سازی در دانشگاه تهران، نحوه مبارزات او در انقلاب اسلامی، حضور صدر در عرصه سیاسی و درکنار شهید رجایی و مسئولیت‌های که او در وزارت امورخارجه برعهده گرفت، پرداخته شده است.

سیدمحمد صدر؛ دیپلمات باسابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه است. وی فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به‌شمار می‌رود.

سیدمحمد صدر در این کتاب به بیان خاطرات خود پیش از انقلاب و در سال‌های دهه ۶۰ و دهه ۷۰ در وزارت امور خارجه پرداخته است.

در این مراسم، مستندی از دکتر صدر پخش شد که در آن، به بخشی از خاطرات خود از زندگی و زمانه خود در دوران قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد. او همچنین به زندگی فقیرانه خانواده اش اشاراتی داشت و آن را سخت اما مرور خاطراتش را شیرین عنوان کرد. همچنین دکتر صدر در این مستند، شخصیت تاثیرگذار زندگی خود را شهید رجایی معرفی و مطرح کرد: خلوص بالای شهید رجایی باعث شده بود این شخصیت تاثیر بالایی بر زندگی و کار من بگذارد.

او این نکته را نیز گفت که خاطراتش را با هدف نمایش بخشهایی از انقلاب و تاریخ انقلاب برای آنها که در آن روزگار نبوده و یا آن دوران را درک نکردند، به تحریر درآورده است.

بنابراین گزارش، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه نیز در این مراسم ضمن ابلاغ سلام وزیر امور خارجه به حاضران تاکید کرد: دکتر ظریف به خاطر حضور در جلسه دیدار وزیر امور خارجه ونزوئلا با آقای روحانی در این مراسم حضور پیدا نکرده است.

سرمدی با اشاره به دوستی طولانی خود با صدر گفت: ویژگی ایشان صراحت کلام و شهامت در بیان مواضع است که ضمن رعایت چارچوب در بیان دیدگاه خود شجاعت دارد.

وی تاکید کرد: این کتاب به خوبی نشان می‌دهد دکتر صدر هرگز تلاش نکرده توجیه‌گر رفتارهای اشتباه‌ باشد و تمام مسائل را به درستی بیان کرده است.

قائم مقام وزیر امور خارجه کشور افزود: اما نباید پنداشت که خاطراتی که آقای صدر در این کتاب بازگو کرده‌اند می‌تواند برای ارزیابی و نقد دیپلماسی جمهوری اسلامی در سال‌های 60 تا 64 کافی باشد. اصلا این طور نیست، زیرا ایشان تنها به سوالاتی که مصاحبه‌گر از ایشان پرسیده پاسخ گفته است و این همه مطلب نیست. این کتاب بر اساس یادداشت‌های آقای صدر نوشته نشده، بلکه در گفت‌وگو با مصاحبه‌گر تنظیم شده است.

همچنین هادی سلیمانپور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه گفت: آنچه صدر و امثال وی را ترغیب به نگارش تاریخ شفاهی کرده، هدفی نیست جز نشان دادن عزم و اراده ملتی که برای استقلال و عزت خود تلاش کرد.

وی افزود: مفصل‌ترین و جذاب‌ترین بخش برای علاقه‌مندان سیاست خارجی فصل هفتم این کتاب است که از بهار 1360 تا پاییز سال 1364 را در بر می‌گیرد و برای همکاران قدیمی یادآور اوایل انقلاب، جوانی، شور و شیدایی و امام، جنگ و جهاد و شهادت است.

او همچنین یادآور شد: جلد دوم خاطرات صدر که مختص به بخش خاطرات وی در دوره معاونت خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های 80 تا 82 می‌باشد از سوی مرکز آموزش وزارت خارجه آماده چاپ و انتشار است.

کتاب با حضور دکتر صدر و حجت الاسلام والسملین سید یاسر خمینی داماد دکتر صدر و تنی چند از مدیران وزارت امور خارجه برگزار شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =