همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی با حضور سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی و منتقدان و موافقان مذاکرات و استقبال دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین،در این همایش منتقدانی چون محمد جمشیدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، منوچهر محمدی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، فؤاد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، حضور یافتند.همچنین در این نشست، موافقانی همچون مجتبی مقصودی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، قاسم افتخاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و غلامعلی چگینی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی حاضر بودند.

پس از بیان دیدگاههای موافقان و مخالفان، دانشجویان سئوالات خود را از اساتید حاضر در جلسه پرسیدند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در پایان این جلسه، سخنان خود را مطرح کردند.سید حسین موسویان، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران مدیریت حسن روحانی نیز در این جلسه حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت.

در جدول زیر بخشی از سخنان مهم سخنرانان این همایش آمده است:

نام سخنران

سمت

اظهارات

سید عباس عراقچی

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته ‌ای

هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و بیانیه لوزان تنها مجموعه‌ای از راه‌حل‌هاست و بر اساس این راه‌حل‌ها می‌دانیم که چگونه مساله‌ی اصلی را حل کنیم.

به هر حال دست‌هایی است که می‌خواهند دستیابی به توافق را به هر نحو متوقف کنند. دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای متعلق به همه ملت است و این دستاوردها به همه دولت‌ها مربوط است و نمی‌توان آن‌ها را جناحی و سیاسی دید.

 

مجید تخت روانچی

عضو مذاکره‌ کننده هسته‌ای

این‌که بگویند بیانیه لوزان نه تنها احتمال حمله نظامی علیه ایران را کاهش نمی‌دهد بلکه افزایش می‌دهد،توهین‌آمیزاست. ما دنبال مخفی‌کاری نیستیم. در این مذاکرات می‌خواهیم تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه برداشته شود. در طول دو ماه آینده مذاکرات بسیار دشواری در پیش داریم اما هنوز هیچ چییز قطعی نیست. ممکن است در مذاکرات پیش رو طرف مقابل بازی درآورد اما چشمان ما باز است.

 

سید حسین موسویان

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران

خلاصه مذاکرات هسته‌ای در دو امتیاز بزرگی است که ما باید بدهیم و در مقابل 2 امتیاز بزرگ به دست بیاوریم. آن 2 امتیاز بزرگ، یکی لغو تحریم‌های مربوط به هسته‌ای است و دیگری به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم و آب سنگین است. این دو امتیاز بزرگ است که ما به دست آورده‌ایم. در مقابل این دو امتیاز ، دو امتیاز به طرف مقابل می‌دهیم. یکی سیستم راستی آزمایی بسیار وسیع و دیگری محدودیت در برنامه‌ هسته‌ای ایران است. تا زمانی که این دو امتیاز را ندهیم نمی‌توانیم به دو امتیاز دیگر دست یابیم.

با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز شکاف‌هایی در جامعه بین‌الملل ایجاد شده است که کم نظیر و استثنایی است که می‌توان به شکاف موجود در داخل حاکمیت آمریکا، شکاف موجود در لابی یهودی، شکاف موجود در داخل حاکیمت اسراییل، شکاف موجود در روابط آمریکا و اسراییل، شکاف موجود میان قدرت‌های اروپایی مثل فرانسه با دیگران، شکاف موجود میان اسراییل و کل جهان و شکاف موجود میان اعراب متحد آمریکا و واشنگتن و شکاف موجود میان اعراب اشاره کرد.

فؤاد ایزدی

رئیس دانشکده مطالعات جهان

تعداد محدودی از تحریم‌ها در بیانیه سوئیس برداشته می شود و به نظر می‌رسد هدف از طراحی مذاکرات تنها رسیدن به توافق است نه برداشتن تمامی تحریم‌ها.

از 28 تحریم آمریکا بر اساس بیانیه سوئیس 5 تحریم آن برداشته می‌شود، به طوری که در بیانیه سوئیس همان مشکل توافق ژنو دیده می‌شود که در کنار هرگونه تحریم واژه هسته‌ای گنجانده شده است. بر همین اساس برخی تحریم‌های بانکی و نفتی که برای ایران مشکل ایجاد کرده است هنوز باقی می‌ماند. امید داریم که تیم ایران این مسأله را اصلاح کند و تحریم‌های اصلی برداشته شود. دولت آمریکا باید متعهد شود با تغییرات سیاسی در قوه مجریه و مقننه در صورت پایبندی ایران به تعهداتش، تمامی تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند.

حسین سلیمی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

مذاکرات هسته‌ای کنش گفتاری جدیدی را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرده است ، بنابراین ارائه سخنی که باعث بازنمایی ایران در ذهنیت طرف مقابل می‌شود گشایش‌ها و موفقیت‌های متفاوتی را برای ایران به وجود می آورد. به عنوان کسی که 20 سال است مباحث تاریخ جهان را تدریس می‌کنم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 را کم نظیر و منحصر به فرد در تاریخ روابط بین‌الملل می‌دانم. از زمانی که تاریخ روابط بین‌الملل مدرن شکل گرفته است مذاکرات مشابهی به این شکل برگزار نشده است. مذاکراتی که در آن قدرت‌های بزرگ زمان در یک سوی میز بدون جنگ و تحول خونین بنشینند و در سوی دیگر کشور ما قرار گیرد.

 

 

 

مجتبی مقصودی

استاد دانشگاه آزاد تهران

گسترش حس امیدواری و نشاط در جامعه ایران و ایجاد آرامش در وضعیت عمومی جامعه و برداشته شدن کابوس جنگ از سر کشور و تحریم‌ها مهم‌ترین اثری است که مذاکرات هسته‌ای تا کنون داشته است. ایجاد فضا و ظرفیت‌های گفت‌و‌گویی به ویژه گفت‌و‌گوهای انتقادی، به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حیاتی، رویکرد هم‌دلانه جامعه با تیم مذاکره کننده که به کاهش شکاف میان دولت و ملت کمک می‌کند، واقع بینی، صلح‌جویی و مداراطلبی جامعه سیاسی از جمله رویکردهایی است که مذاکرات هسته‌ای موجب شده است. توصیه می کنم مسوولان تصمیم گیرنده فضای پس از توافق را مدیریت کنند به شکلی که این احساس ایجاد نشود که فردای توافق همه مشکلات باید رفع شود.

قاسم افتخاری

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

اعلام این‌که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است یک جمله غلط انداز است. باید گفت برنامه هسته‌ای ایران غیرنظامی است. زیرا کشورهای دارای زرادخانه‌های هسته‌ای نیز اعلام می‌کنند برنامه‌شان صلح‌آمیز است. دیپلمات‌های ما مسأله هسته‌ای ایران را به نحوی حل کرده‌اند که طرف مقابل حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت. این به رسمیت شناختن پیامدهای حقوقی بسیاری برای ما به همراه دارد. در درجه اول باعث سست شدن و باطل شدن آن شش قطعنامه شورای امنیت می‌شود. زیرا در هر شش قطعنامه شورای امنیت از ما خواسته بود که غنی‌سازی نداشته باشید.

ابراهیم متقی

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

ما بارها در گذشته اعلام کردیم که فردو خط قرمز ماست و درباره این تاسیسات هیچ انعطاف‌پذیری نشان نمی‌دهیم اما امروز فردو را تبدیل به یک آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای می‌کنیم که به هیچ وجه مواد شکافت‌پذیر در آن وارد نمی‌شود. پس این چه‌طور آزمایشگاهی است؟ به نظر بنده تنها در این بیانیه نظر آمریکایی‌ها تامین شد.

بازی برد - برد در حالی که دو طرف توان و ظرفیت متفاوتی دارند معنی ندارد. بازی در این‌جا مینی ماکس است. تحریم‌ها بر اساس آن چه که ثبت شده و در آمریکا پیگیری می‌شود به هیچ وجه برداشته نخواهد شد.

محمدجمشیدی

استاد دانشگاه تهران

یکی از تهدیدهای بزرگ همین جا رخ می‌دهد. ایران برای آزمایش موشک شهاب 3 قطعنامه‌ای نگرفته است و قطعنامه‌هایی که صادر شده مرتبط با موضوع هسته‌ای اعلام شده است و توصیه می کنم واژه "مرتبط با هسته‌ای" کاملا در قطعنامه جدید برداشته شود. چرا که این موضوع می‌تواند هر چیزی را از جمله فعالیت‌های نظامی ایران را به بحث هسته‌ای مرتبط کند. هم‌چنین در قطعنامه جدیدی که می‌خواهد شکل گیرد موضوع خروج ایران از فصل هفت دیده نمی‌شود. یکی از مشکلات و منافع اساسی ما این است که در نهایت و پس از توافق هسته‌ای وضعیت ما چه خواهد شد. آیا پرونده هسته‌ای ایران عادی می‌شود یا خیر؟ چنان که موضوع هم‌چنان ذیل فصل هفت باقی بماند یعنی پرونده هسته‌ای هم‌چنان به طور ویژه باقی می‌ماند.

 

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    یک سوال از مخالفان اینکه پاسخ بدهند در شش سال مذاکره تیم جلیلی چه بدست اوردیم ایا توانستند مانع تصویب حداقل یک قطعنامه در سازمان ملل بشوند؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      1 0
      دوست عزیز در لوزان چی میخواستیم که تونستیم بگیریم؟و اونا چی میخواستن که نتونستن بگیرن؟
  • مهرداد IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    باتوجه به اینکه آمریکاییهادیگر تحریمی خاصی ندارند که به ایران تحمیل کنندواز آنجایی که ایران درحال وفق دادن خود برتحریمهامی باشد وبااین تحریمها هم دارای رشد اقتصادی هست ودرحالی که چین وروسیه وحتی استرالیاوترکیه وکشورهای دیگر دیگرنمی تواننددرمورد تجارت وامنیت با کشوری مثل ایران را نادیده بگیرنددرحال پشت پازدن به آمریکاهستندوامریکااین رااحساس میکندوعاجزماندن امریکادرمورد بهانه جوئی از برنامه هسته ای وبه وجود آمدن نفوذ ایران درکشوری مثل یمن وکشورهای منطقه وبوجود آمد روزنه ای برای دیپلماسی بین آمریکاوایران آمریکائی هابیش از بیش به دنبال تعامل باایران خواهندبودومجبورندفقط منتظر گذشت زمان هستند تاچاره ای بیندیشندوبرگی هم ندارند تاروکنند وبازی راادامه دهند
  • s.gh A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    اگر پافشاري دولت قبل نبود دولت جديد بايستي همان فشاري كه به دولت قبل وارد شده را تحمل مي كرد . تازه حضور ايران به عنوان يك قدرت هسته اي در منطقه براي كشور هاي جهان اولي قابل هضم نبود و هر توافقي در آن زمان به نفع ايران نبوده . لذا اين ملت ايران بودند كه با تحمل سختي به اين دست آورد رسيدند .