بار دیگر بحث ورود خانم ها به ورزشگاه ها داغ شده است و همین موسمی بودن و گاه به گاه طرح شدن موضوع نشان می دهد این ماجرا بیش از آن که موضوعی اخلاقی و یا شرعی باشد سیاسی است. چنان که در دولت معجزه هزاره سوم معمولا کنسرتی را به هم نمی زدند اما امروز همان کنسرت با همان مشخصات توسط برادران خودارزشی پندار لغو می شود.

یا این که در دولت عدالت گستر و مهرورز آلبوم همخوانی زن و مرد اشکالی نداشت اما این امر در دولت تدبیر و امید گناهی است نابخشودنی که می تواند هفته ها وقت مجلس و دولت را بگیرد و وزیر را تا آستانه استیضاح هم بکشاند. با این حال ما مثل همیشه دغدغه های دوستان دلواپس را با دیده حسن نیت می نگریم و حرف ها و دغدغه هایشان را به حساب الاعمال بالنیات می گذاریم. می گویند و بر این نکته تاکید دارند که حضور خانم ها در ورزشگاه ها سبب ناامن شدن فضای اخلاقی ورزشگاه ها می شود. مصداقی هم اغلب برای این مدعا ارائه نمی شود اما در عوض مصادیق نقض این مدعا بسیار است.

آن ها که پیش از انقلاب تجربه حضور در ورزشگاه ها و به ویژه استادیوم های فوتبال را دارند گواهی می دهند که نه تنها حضور بانوان در ورزشگاه ها سبب بی اخلاقی شدن فضای ورزشگاه ها نمی شده بلکه بسیاری از جوانان پر شر و شور را نیز وا می داشته تا به حرمت حضور بانوان و خانواده ها رعایت احوال دیگران را بکنند.در کتاب پسری روی سکوها که خاطرات فوتبالی حمید رضا صدر است بارها به حضور خانم ها در استادیوم های ورزشی اشاره شده است. در آن خاطرات به هیچ نکته غیر اخلاقی ای که مسبب آن ها وجود و حضور خانم ها باشد اشاره ای نشده. از دیگر دوستان خاطره مکتوبِ آرش خوشخو را هم به خاطر دارم که گفته بود یکی از بازی ها را به همراه خانواده اش در استادیوم دیده بود و از آن بازی خاطرات خوشی به همراه داشت.خاطرات شفاهی دیگران هم کمابیش مویدی است بر این مدعا که حضور خانم ها فی نفسه به غیراخلاقی شدن ورزشگاه ها نمی انجامد. نه تنها در ورزشگاه ها که در اماکن عمومی ای مثل پارک و فروشگاه های بزرگ و جشن ها و ...الخ هرجا که خانواده ها حضور دارند فضا به مراتب از یک فضای مردانه صرف، اخلاقی تر و لطیف تر است.

علاوه بر این ها مگر ما در همه زمینه ها ادعای این را نداریم که می توانیم کاری کنیم کارستان. خب، در این زمینه خاص هم کاری انجام دهیم که دیگران از ما الگو بگیرند. صورت مسئله را پاک کردن که هنری نیست. خانم ها را به ورزشگاه راه دهیم و کاری کنیم که فضای ورزشگاه ها با حضور آن ها هم چنان اخلاقی باقی بماند مگر تا همین چند وقت پیش برخی از بزرگان اخلاق ما از فوتبال اسلامی سخن نمی گفتند؟ ما که می توانیم در سینما و فوتبال و بانکداری تغییر ماهیت ایجاد کنیم! نمی توانیم حضور بانوان را در ورزشگاه ها طوری ترتیب دهیم که مشکل اخلاقی ایجاد نکند؟ چطور همین خانم ها وقتی دوشادوش مردان در خیابان ها مرگ برشاه و درود برخمینی می گفتند حضور آن ها را در جامعه ضروری می دانستیم و در مقابل متحجران وخشک مغزانی که آن ها را در پس پرده می پسندیدند می ایستادیم. آیا خانم ها حق ندارند از من و شما بپرسند زنی که می تواند جلوی گلوله سینه سپر کند نمی تواند در ورزشگاه ها حضور پیدا کند؟

از همه جالب تر سخن یکی از بزرگان است که امروز فرموده اند فضای ورزشگاه ها برای مردان هم مناسب نیست چه برسد برای خانم ها.خب،مبارک است انشاءالله. قریب به چهاردهه از انقلاب می گذرد و تازه به این جا رسیده ایم که بگوییم فضای ورزشگاه هایمان برای آقایان هم مناسب نیست چه رسد به خانم ها. و این همان ورزشگاه هایی است که قرار بود پوریای ولی و تختی پرورش دهد و فتوت و کرم و جوانمردی را در جامعه گسترش دهد. یقه چه کسی را باید گرفت؟ صدا و سیما که دست خودمان بوده. مساجد هم. تریبون های نماز جمعه هم. آموزش و پرورش نیز.پادگان ها و دانشگاه ها ایضا. این وسط مقصر کیست؟ و حالا که فضای ورزشگاه ها مناسب نیست دست کم ظلم بالسویه کنیم تا حداقل صورتی از عدالت را رعایت کرده باشیم. و دیگر این که اگر ما نتوانستیم فضای ورزشگاه ها را اخلاقی کنیم چرا خانم ها باید تاوانش را بدهند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    54 4
    احسنت به این قلم۰۰۰۰ معلومه که سیاسی است و برادران خود ارزشی پندار دست به این کارهای غیر اخلاقی میزنند و جالبتر اینکه نیروی انتظامی هم سکوت میکند
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 31
    نه اخلاقی نه سیاسی بلکه انسانی
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    30 7
    اگر خانمها را به ورزشگاهها راه دهید مطمن باشید که شرایط اخلاقی بهتر هم میشود چرا که حرمت و شرف مرد ایرانی در حضور زنان پاسداری از ناموس جمعی تلقی میشود و این موضوع همواره آمیخته با سرشت مردان ایرانی بوده است ............. لذا این نگرانی بیهوده و نابه هنجارگرایی است.
  • حسین US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    19 3
    و حالا که فضای ورزشگاه ها مناسب نیست دست کم ظلم بالسویه کنیم تا حداقل صورتی از عدالت را رعایت کرده باشیم. و دیگر این که اگر ما نتوانستیم فضای ورزشگاه ها را اخلاقی کنیم چرا خانم ها باید تاوانش را بدهند؟ دقیقا. قربانی رفتار نامناسب آقایان تماشاگر زن هایی شدند که هیچ نقشی در آلودگی فضای ورزشگاهها نداشتند.
  • علیرضا A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    21 2
    درود
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 5
    شاید ترکیب هر دو
  • بهرنگ IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    7 3
    بیگ لایک.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    9 3
    مسئله اخلاقی که سیاسی اش کرده اند خوب نوشتی سید و منقتی به چالش کشیدی
    • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      0 0
      منطقی
  • همينطور يهويي ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    8 2
    چرا نبايد يك خانواده ورزش دوست در كنار هم در يك ورزشگاه از ديدن يك مسابقه لذت ببرند. البته مردان ما هميشه مرام خودشان را حفظ خواهند كرد.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 2
    گل گفتی ولی..............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بهار A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 2
    این خودش توهین به مرداست ینی مردای ما انقد بی جنبن؟
  • reza A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    11 1
    به قول فردوسی پور، امیدواریم این تابو هم برداشته شود
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    9 2
    مگر در راهپیمایی ها و سایر مراسم ها وتجمعات که خانواده ها درکنار هم حضور دارند مشکلی پیش می آید .ما که معتقد به ارایه الگوی حکومت به تمام جهانیم آیا نمی توانیم این مشکل را حل کنیم.
  • بی نام RO ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    14 1
    علی مطهری شرط و شروط گذاشته.
  • الیمی A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 36
    من با حضور خانم ها موافق نیستم ... جو دانشگاه که یک جو علمی هست از این با هم بودن سواستفاده می شه چه برسه جو ورزشگاه که مخاطبانش آدمهای .... هستند... البته ببخشید اما واقعیته
  • بی نام RO ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    8 15
    جناب موسوی بجای زدن حرفهای کلیشه ای و درون تاکسی ها مصداقی بگید در دولت احمدی نژاد کجا اجازه حضور بانوان در استادیوم فوتبال داده شد؟ وقتی احمدی نژاد دستور حضور داد کلیه مراجع تقلید با این دستور مخالفت کردند و اون رو مصداق اختلاط معرفی کردن.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      3 0
      خواهش میکنم درست بخون آقای موسوی در مورد خوانندگی گفتن بوده نه حضور در استادیوم
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    13 4
    موسیقی که در این دولت دود شد. تا پایان این دولت موسیقی ایران میشه حلبی کهنه و زنبورک.
  • مريم IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    12 2
    مثل هميشه عالي بود
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    2 7
    بنظرم یه دوماهی طرح ورود خانم ها به ورزشگاه رو اجرا کنن به طور آزمایشی ببینیم چطور میشه. آیا شاهد بی اخلاقی خواهیم بود یا خیر.
    • پنگوئن US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      5 0
      مگه خانم ها گدا و یا احمق هستند که خیریه بدیم دو ماه طرح اجرا کنیم و شرط و شروط و... حضور در ورزشگاه حق خانم هاست. مسایلی که دنیا صد ها سال پیش حل کرده ما هنوز باهاش دست به گریبان هستیم. بعد هم این ادعا های روشنفکری، نبوغ سرشار، اطلاعات سطح بالا و.......
  • خس و خاشاک بی سواد IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    2 3
    آقا سید دست از آسمان و ریسمان بافتن و گشت زدن در حاشیه های بی مزه با صرف این همه انرژی بردارید . این آقا این طوری گفت آن آقا اون طوری میگه این عده نمی فهمند آن عده خوب می فهمند خلاصه و شفاف ما در ساحت " اخلاق " باخته ایم . بد جوری هم باخته ایم . پذیرش و مواجه شدن با این واقعیت بسیار تلخ توسط اصحاب فرهنگی که سیاست زده نیستند قطعا به حل کردن موضوع کمک خواهد کرد . اصحاب فرهنگ مقصران اصلی هستند و متاسفانه جناب موسوی شما و بنده حقیر یکی از آنها هستیم نسبت به حد و اندازه مان .
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    10 3
    حرف حق. ولی کو گوش شنوا ؟
  • منوچهر IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    3 0
    هرچند تمام جملات مطلب خواندني و دلنشين بود اما پارگراف آخر به نكته اي اشاره كرده بود كه حيفم آمد ناديده بگيرمش. سوال بسيار ارزشمندي مطرح كرده اند. واقعا بعد از حدود چهار دهه كه تمام ابزارها و رسانه ها را در اختيار داريم آيا نبايد برگرديم و از خود بپرسيم با تمام اينها چرا از نظر فرهنگي به اينجا رسيده ايم؟ البته فرضيه هاي زيادي در اينجا مطرح است كه خلاصه و اهم آن از ديدگاه صاحب نظران فرهنگ و جامعه همان است كه در گفته معصوم ْع هم آمده است. الناس علي دين ملوكهم. مردم به بزرگتر ها نگاه مي كنند. و .... به كجاي اين شب تاريك بياويزم .....
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    5 0
    حداقل نباید جلوی ورود خانم ها به ورزشگاه هایی که قبلا در آن حضور می یافتند مثل والیبال را گرفت تا دچار مصیبت وای چکنم ورزشگاه های فوتبال نشویم و بتوانیم برای آن هم راه حل پیدا کنیم. اصولا جوامع تک جنسی اخلاق را قربانی می کند. چه زن و چه مرد. فرقی نمی کند. حتما دلیلی داره که خداوند انسان را از دوجنس آفریده.
  • ایرانی A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    9 2
    این که امروز فضای ورزشگاهها برای خانمها چندان مناسب نیست کاملا صحیح است این نشان میدهد که خیلی بیراهه رفته ایم ولی چه میشود کردمجبوریم در هر صورت اولین قدمها را برداریم مشکل یا راحت .