تجهیز دستفروشان مترو به کارت‌خوان!/تهدید مردم به حبس و شلاق در اداره پست!

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه دوشنبه 31 فروردین 1394:



تهدید مردم به حبس و شلاق در اداره پست!
دیر رسیدن بسته‌ها و نامه‌ها به مقصد یا مخدوش بودن آنها در حجم عظیم مرسوله‌های پستی شاید چندان غیرطبیعی نباشد، اما برخورد به شدت نامناسب کارمندان اداره پست با ارباب رجوع به شدت زننده است.
خبرنگار «آنا» با این مقدمه روایت کرده است: «بر اساس اعلام شهرداری تهران، کارت‌های طرح ترافیک متقاضیان از طریق پست به نشانی آنها ارسال شده‌ است. من هم به عنوان خبرنگار مدتی منتظر رسیدن این بسته بودم اما چون از دریافت پستی آن ناامید شدم، امروز ترجیح دادم با مراجعه به اداره پست آخرین وضعیت آن را پیگیری کنم.
ابتدا برای اینکه بدانم باید از کدام منطقه پستی موضوع را پیگیری کنم، با شرکت پست تماس گرفتم و اطلاع دادم که نشانی محل زندگی‌ام در منطقه 21 است. بنا به گفته فرد پاسخگو، به اداره پست چهارراه لشگر مراجعه کردم تا موضوع را پیگیری کنم.

تهدید ارباب‌رجوع به حبس و شلاق!
مراجعه‌کنندگان به اداره پست در ابتدای در ورودی ساختمان با یک میز پاسخگویی مواجه می‌شوند که در آن یک نفر مسئول پاسخگویی به حجم زیادی از افراد است. در این محل بدون هیچ سیستم نوبت‌دهی، افراد فقط در قبال ارائه کد رهگیری مرسوله پستی، پاسخ دریافت می‌کنند. فرد پاسخگو نیز به سوالاتی که به مرسوله‌های دارای کد رهگیری مربوط نباشد، پاسخ نمی‌داد. در عین حال چون حجم زیادی از مراجعه‌کنندگان پشت میز پاسخگویی حضور داشتند و هر کس تلاش می‌کرد بدون نوبت مشخص کارش را پیگیری کند، به طور طبیعی ازدحام در آن نقطه زیاد و درگیری لفظی میان افراد ایجاد می‌شد.
در چنین مواقعی هم اغلب مردم فرد پاسخگو را به کم‌کاری متهم می‌کنند، به همین دلیل اداره پست پیش‌دستی کرده و در اطلاعیه‌ای که پشت سر مسئول پاسخگو چسبانده شده، به مردم هشدار داده که توهین به کارمند دولت در حین انجام کار به موجب قانون 74 ضربه شلاق و حبس دارد!

فریاد و خودزنی یکی از مراجعه‌کنندگان
فارغ از این روش مشتری‌مداری در اداره پست، در حالی که هر کس مشغول کار خود بود، ناگهان یکی از مراجعه‌کنندگان که ظاهرا از نحوه رسیدگی کارمندان اداره پست به کارش راضی نبود، با فریادهای بلند و خودزنی، به این روند اعتراض کرد.
وی که مردی میان‌سال بود، به شدت نحوه برخورد کارکنان اداره پست را زیر سوال برد اما هیچ یک از کارمندان حتی برای آرام کردن او دست به کار نشد و حتی حراست مجموعه نیز در محل حضور نیافت.
من هم که در صف به هم‌ریخته جلوی در منتظر بودم، بالاخره توانستم به مسئول پاسخگویی اطلاع دهم که به چه منظور به اداره پست مراجعه کرده‌ام. او از من خواست کد رهگیری مرسوله‌ام را بخوانم. من هم پاسخ دادم که من مرسوله‌ای ندیده‌ام که کد رهگیری داشته باشم و فقط یک کد رهگیری مربوط به زمان ثبت‌نام در سامانه طرح ترافیک را همراه دارم.
وی که اتفاقا فردی عصبانی بود،‌ در پاسخ گفت که فقط امکان رسیدگی به مرسوله‌های پستی دارای کد رهگیری را دارد و جز این، کاری انجام نمی‌دهد. او در پاسخ به اصرار من، گفت که می‌توانم به باجه رو‌به‌رو مراجعه کنم.
در آن باجه هم فردی با پرسیدن نشانی من، گفت که باید به منطقه پستی 21 مراجعه کنم و بدون هیچ پاسخ دیگری از محل کار خارج شد.

عصبانیت کارمندان از تداخل کار و صبحانه
من هم از اداره پست خارج شدم و به توصیه یکی از مراجعه‌کنندگان، به بخش توزیع مرسوله‌های پستی که پشت ساختمان بود رفتم. در آنجا دیدم که حجم انبوهی از مرسوله‌های داخل گونی‌های بزرگ از ماشین‌ها خارج می‌شود و تصور کردم احتمالا بسته مربوط به من هم در یکی از این گونی‌هاست!
هنگام ورود به ساختمان، موضوع را با فردی که به نظر می‌رسید نگهبان باشد در میان گذاشتم و او به من گفت که به اتاق روبه‌رو مراجعه کنم. آنجا با دو نفر کارمند مواجه شدم که ظاهرا از دیدن من خیلی هم خوشحال نبودند چون یک ظرف بزرگ عدسی روی میز بود و آنها در حال خوردن صبحانه بودند.
با این حال یکی از آنها کد رهگیری آرم طرح ترافیک من را گرفت و از طریق رایانه، کد رهگیری بسته پستی من را پیدا کرد. او گفت که این بسته در اداره پست منطقه 21 است و باید به آنجا مراجعه کنم.»

 


تجهیز دستفروشان مترو به کارت‌خوان!

نگاه مردم برایم مهم نیست مهم درآمد بالاست. در مترو برای خود پاریس کوچولو راه انداخته و کاسبی می کند. دیگری با فلاسکی در دست فال قهوه می‌گیرد و به زنان می‌گوید کارت خوان دارم. اینجا متروی تهران است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن به فروش می‌رسد. مسئولان خود را در قبال این مشکل کهنه شهر به خواب زده‌اند.
از شیر مرغ تا جوان آدمیزاد در مترو بود به جز فالگیر قهوه و تاروت.چند روز پیش در مترو خانمی با یک فلاکس و چند فنجان درست برای خانم‌ها در مترو فال قهوه می گرفت و می‌گفت اگر درست نبود پول ندهید.
این زن حدوداً 40 ساله که لیدا نام داشت ادامه داد: فال های من حرف ندارد. هر کس برایش یک بار فال بگیرم همیشه مشتری می شود. مفت فقط 20 هزار تومان اگر پول هم ندارید می توانید کارت بکشید.
پای شرکت های تبلیغاتی هم به مترو باز شد و به تازگی ویزیتورهای خود را به مترو برای تبلیغ کالاها می فرستند.

 

 

اعلام آدرس سایت‌های فروش کتب درسی

سرپرست اداره کل نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش آدرس سامانه فروش اینترنتی کتب درسی را برای بهره‌بردای دانش‌آموزان و مدارس اعلام کرد.
لیدا نیک روش در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امسال برای نخستین بار کتب دوره پیش دانشگاهی به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد.
وی افزود: تسهیل و تسریع دسترسی دانش‌آموزان به مواد آموزشی اصلی ترین هدف فروش اینترنتی کتب درسی است. همچنین با این اقدام، نظارت‌ها بر توزیع و فروش کتب درسی افزایش می‌یابد.
سرپرست اداره کل نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به وبگاه سامانه فروش و توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی و مواد آموزشی www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com و پایگاه کتاب‌های درسی به آدرس www.chap.sch.ir درخواست خود را اعلام و کتب درسی را دریافت کنند. اگر دانش‌آموز امکان خرید اینترنتی را نداشته باشد، مدیر مدرسه می‌تواند هنگام ثبت‌نام دانش‌آموز در سیستم سناد (سیستم ثبت اطلاعات دانش‌آموزان)، درخواست خرید اینترنتی کتاب را برای دانش‌آموز ثبت کند.
وی گفت: ارتباط با سامانه فروش اینترنتی کتب درسی منوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه و ثبت اطلاعات آنها در سامانه سناد است.

 

 


جابه‌جایی شماره بین اپراتورها فعلا بعید است

مدیرعامل همراه اول درباره تأثیر کاهش نرخ مصرف آزاد اینترنت موبایل بر درآمدهای این اپراتور گفت: پیش از این 50 درصد درآمد اینترنت همراه اول از محل مصرف آزاد اینترنت بود که اکنون این سهم به 75 درصد خرید بسته و 25 درصد مصرف آزاد کیلوبایت تغییر کرده به این معنا که در مجموع درآمد مصرف آزاد یک چهارم شده است.
به گزارش فارس، مجمع عمومی سالیانه سهامداران شرکت ارتباطات سیار امروز در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
در این مجمع وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول اظهار داشت: در بازار اشباع سیم‌کارت سال گذشته، همراه اول 510 هزار سیم‌کارت اعتباری به فروش رسانده است.
وی گفت: سهم بازار همراه اول در سال 93 به 61 درصد رسیده است.
صدوقی با بیان اینکه در ارتقای شبکه به نسل 3 از توان داخلی استفاده کرده‌ایم، گفت: پیشروی به سمت عرضه خدمات کلود (ابری) از برنامه‌های همراه اول است.
مدیرعامل همراه اول در پاسخ به سؤال سهامداران درباره ترک ایران توسط نوکیا و خسارت‌هایی که از محل این قطع همکاری به همراه اول وارد شده است، افزود: در فروردین‌ماه 92 نوکیا اعلام کرد که از بازار ایران به طور کامل خواهد رفت. پس از ترک نوکیا توانستیم 60 درصد شبکه همراه اول را حفظ کنیم و بابت جبران خسارت از شرکت نوکیا تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دریافت کردیم.
وی با اشاره به موضوع اینترکانکشن همراه اول و ایرانسل گفت: این دو اپراتور در نرخ 334 ریال تفاهم دارند و موضوع اصلی اختلاف حساب در بحث اینترکانکشن بین مخابرات و ایرانسل است که دو نرخ 82 ریال و 330 ریال مورد اعتراض مخابرات است.

* 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری همراه اول برای توسعه نسل 3 و 4 و زیرساخت دیتا/ 16 میلیون اسمارت‌فون فعال در شبکه همراه اول
صدوقی با اعلام این درخواست که سود تقسیم بین سهامداران نسبت به سال‌های قبل کمتر شود و اعتبار توسعه شبکه افزایش یابد، توضیح داد: شبکه همراه اول یک شبکه 20 ساله بوده است در حالی که اپراتور اول ترکیه 31 درصد سهم بازار و اپراتور اول سنگاپور 27 درصد بازار را در اختیار دارند اما همراه اول به عنوان اپراتور اول ایران 61 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. این امر نشان می‌دهد که برای حفظ این سهم بازار باید هزینه کرد و کیفیت را توسعه داد تا رهبری همراه اول در حوزه موبایل کشور حفظ شود.
مدیرعامل همراه اول افزود: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی برای توسعه نسل 3 و 4 و زیرساخت دیتا خواهد بود همچنان که طی 2 سال گذشته مصرف دیتا در شبکه همراه اول 37 برابر شده و علاوه بر این در بهمن‌ماه 92 تعداد اسمارت‌فون‌های فعال در همراه شبکه اول 3 میلیون دستگاه بود که این رقم در بهمن 93 به 16 میلیون رسیده است.

* نیمی از درآمد اینترنت موبایل از محل مصرف آزاد کیلوبایت بود
صدوقی درباره تأثیر کاهش نرخ مصرف آزاد اینترنت موبایل بر درآمدهای همراه اول گفت: در گذشته نرخ هر کیلوبایت اینترنت آزاد فعال 14.7 ریال بود که 4 ریال اعمال می‌شد و سال گذشته به 0.5 ریال کاهش یافت.
مدیرعامل همراه اول گفت: پیش از این 50 درصد درآمد اینترنت همراه اول از محل مصرف آزاد اینترنت بود که اکنون این سهم به75 درصد خرید بسته و 25 درصد مصرف آزاد کیلوبایت کاهش یافته است به این معنا که در مجموع درآمد بخش کیلوبایت یک چهارم شده است.

* با اجرای جابه‌جایی شماره بین اپراتورها مشترک جذب می‌کنیم
صدوقی درباره ترابردپذیری شماره تلفن همراه بین اپراتورهای موبایل گفت: برای مثال در دبی بعد از 10 سال از راه‌‌اندازی شبکه، ترابردپذیری سال قبل اجرا شد این روش‌ در اغلب کشورها اجرا می‌شود که در برخی کشورها موفق و در برخی کشورها ناموفق بوده است.
وی افزود: از بابت اجرای این طرح نگرانی نداریم و معتقدیم پس از اجرا نه تنها شاید مشترک جذب کنیم بلکه قطعاً مشترک از دست نمی‌دهیم.
مدیرعامل همراه اول گفت: از نظر فنی اجرای این طرح طبق روند اجرا شده در دیگر کشورها نیازمند ایجاد مرکز ملی شماره‌گذاری، هماهنگی زیرساخت، مخابرات و تلفن ثابت است و تا 2 سال دیگر بعید به نظر می‌رسد.
وی همچنین در پاسخ به خواسته برخی سهامداران مبنی بر لزوم افزایش تعرفه خدمات موبایل متناسب با توسعه شبکه و ارائه خدمات جدیدتر گفت: در سال گذشته پس از 10 سال مجوز تغییر تعرفه‌ها صادر شد و تعرفه مکالمات سیم‌کارت‌های دائمی 5 درصد افزایش و تعرفه مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری 9 درصد کاهش یافت اما در مجموع یا اپراتورها باید برای افزایش تعرفه با یکدیگر توافق کنند یا بازار رقابتی خواهد بود.

 

 


مخابرات از همکدی 280 میلیاردتومان ضرر کرد

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: 5 سال است فریاد می‌زنیم تعرفه‌های تلفن ثابت با وضعیت موجود به معنی فاتحه فرستادن بر صنعت ارتباطات است. ایران کمترین تعرفه تلفن را در دنیا به خود اختصاص داده است.
به گزارش فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ارتباطات سیار امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
سیدمصطفی سیدهاشمی در مجمع امروز گفت: 5 سال است می‌گوییم تعرفه‌های تلفن ثابت با وضعیت موجود به معنی فاتحه فرستادن بر صنعت ارتباطات است. ایران کمترین تعرفه تلفن را در دنیا به خود اختصاص داده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: علاوه بر این، ابلاغی با عنوان اجرای هم‌کدی به ما دادند که مخابرات با همه توان آن را انجام داد و اجرای هم‌کدی 280 میلیارد تومان به مخابرات خسارت وارد کرد.
وی ادامه داد: از این رو چند پیشنهاد برای تغییر تعرفه تلفن ثابت آماده کرده‌ایم که امیدواریم محقق شود. البته قرار بود این امر سال گذشته اجرایی شود که تاکنون محقق نشده است.
سید هاشمی همچنین از سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان مخابرات در نسل سوم تلفن همراه خبر داد.
رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران سال 93 را سال نقطه عطف صنعت مخابرات کشور خواند و گفت: درآمد همراه اول 8 هزار و 392 میلیارد تومان و سود این شرکت 2 هزار و 530 میلیارد تومان در سال 93 بوده است.

 

 

ورود اپراتورهای مجازی به کشور تا پایان سال

معاون رگولاتوری از ایجاد و راه اندازی اپراتورهای مجازی موبایل در سال جاری خبر داد و گفت: جزئیات پروانه فعالیت این اپراتورها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و به زودی ابلاغ می شود.
اپراتور مجازی تلفن همراه اپراتوری خواهد بود که امکان اجاره و یا خرید خدمات شبکه موبایل را از اپراتورهای فعال موبایل کشور دارد و با استفاده از نشان برند خود می تواند به مشترکان خدمات عرضه کند.
صادق عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه جزئیات شکل گیری و آیین نامه ورود اپراتورهای مجازی به کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شده است اظهار داشت: این مصوبه امسال اجرایی می شود و پیش بینی می شود که شاهد شکل گیری اپراتورهای مجازی در سال ۹۴ در کشور باشیم.

 

علت حساسیت روی اختلال همراه‌اول چیست؟

مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی کشور معتقد است: با توجه به این‌که تمام مدیران از سیم‌کارت‌های اول استفاده دارند کوچک‌ترین تغییری در خدمات اپراتور اول به سرعت مشاهده می‌شود و گستردگی شبکه همراه اول و حساسیت آن ایجاب می‌کند که مسوولین و نمایندگان مجلس حساسیت بیشتری بر روی آن داشته باشند.
وحید صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شهریورماه سال گذشته مجوز ارائه‌ی آزمایشی خدمات نسل‌های سه و چهار به همراه اول داده شد و ما در آن زمان در نقاط شمالی تهران بالغ بر 900 سایت سوآپ کرده و نوعی نوسازی شبکه را در این مناطق دنبال کردیم. بی‌شک نوسازی برروی کیفیت نیز تاثیر می‌گذاشت و مدتی زمان لازم بود تا وضعیت شبکه به حالت پایدار قبلی باز گردد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما در کشور بیش از 4000 سایت نصب و بالغ بر 3300 سایت راه‌اندازی کرده‌ایم که از این میان 1100 سایت در تهران بوده است.
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار همچنین عنوان کرد: راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی (3G)، تغییر و تعویض آنتن و تجهیزات و خود BTS‌ها قطعا برای مدتی تغییراتی در شبکه ایجاد می‌کند و با توجه به سرعت بالای توسعه، وزیر ارتباطات از ما خواست سرعت توسعه را کاهش دهیم و برهمین اساس از دی‌ماه سرعت توسعه را کاهش داده‌ایم و شبکه ما به حالت عادی بازگشته است.
صدوقی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر وزیر ارتباطات اینگونه اعلام کرده بود که همراه اول قول داده است اختلالات خود را تا دهم اسفند‌ماه برطرف کند، توضیح داد: طبق آمارهای موجود از دی‌ماه شبکه ما به حالت عادی بازگشته است. به عبارت دیگر اوج توسعه ما در ماه‌های شهریور تا آذر بوده است.
مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی کشور در ادامه‌ی صحبت‌های خود به مناطق مهمی که برای توسعه شبکه در تهران جزو اولویت‌های همراه اول بوده اشاره کرد و گفت: منطقه‌ای که نوسازی آن در ابتدای کار صورت گرفت محدوده یادگار امام (ره)، بلوار کشاورز و بزرگراه امام علی (ع) بود چرا که بخش عمده‌ای از مراکز و سازمان‌ها در این محدوده قرار دارند که البته نوسازی این منطقه نیز مسائل خاص خود را به دنبال داشت.

 

 

سیم‌کارت‌های 4G همراه‌اول به بازار آمد

دفتر امور مشترکان اصلی همراه اول در خیابان ونک اقدام به توزیع سیم‌کارت 4G این اپراتور می‌کند، شبکه LTE این اپراتور به صورت آزمایشی در منطقه‌ محدودی در حوالی اتوبان کردستان فعال است.
در حال حاضر دفتر امور مشترکان اصلی همراه اول در خیابان ونک اقدام به توزیع سیم‌کارت 4G همراه اول می‌کند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =