روز گذشته وب سایت اشپیگل عربی، خبری درباره راهبرد داعش و مغز متفکر این گروه در خاورمیانه را افشا کرد و اما امروز رسانه ها مغز متفکر را جاسوس سابق صدام نامیدند.

 

به گزارش خبرآنلاین روز گذشته وب سایت اشپیگل عربی خبری درباره راهبرد داعش و مغز متفکر این گروه در خاورمیانه را افشا کرد . (اینجا)    اما این خبر در همین جا ختم نشد.

وب سایت اشپیگل انگلیسی امروز در گزارشی کامل مغزمتفکر داعش را جاسوس صدام اعلام کرد و تصاویر و نقشه های راهبردی او گروه مزبور را منتشر کرد. در این زمینه پرس تی وی به نقل از همین سایت در گزارشی مفصل نوشته است :

سمیر عبد محمد الخلیفاوی معروف به «حاجی بکر» بر طرح دقیق پیکارجویان داعش شامل جاسوسی، نظارت، آدم ربایی و قتل برای تصرف شمال سوریه نظارت داشت.

طبق این گزارش سرهنگ سابق اطلاعاتی عراق که در درگیری‌های سال 2014 کشته شد «سال‌های متمادی نقش مهمی در اداره داعش به عهده داشته است.»

این مجله مدعی شد به اسناد محرمانه‌‌ای درباره الخلیفاوی دسترسی دارد که طرح کلی ساختار سرویس اطلاعاتی داعش و نقشه‌های  تصرف بخش‌های زیادی از سوریه را دربردارد؛ نقشه‌هایی که بعدها به پیشروی سریع تکفیری‌ها در عراق منجر شد.

  • در این گزارش آمده است: «آنچه بکر صفحه به صفحه روی کاغذ آورد و در آن جایگاه‌های مسئولیت افراد به دقت مشخص شده بود چیزی غیر از یک نقشه کلی تصرف نبود. نمودارهای سازمانی وی و زنجیره نمودارهای دستوری ساختار مشخص سازمانی را نشان می‌دهد که مشابه دستگاه جاسوسی داخلی بدنام استازی در آلمان شرقی بود.»

این اسناد همچنین از عملیات اطلاعاتی و جاسوسی داعش پرده برداشت که با هدف کسب و حفظ برتری بر تروریست‌هایی که جالب به نظر می‌رسیدند صورت می‌‌گرفت.

طبق این گزارش، بکر در پی انحلال ارتش عراق توسط مقامات امریکا در سال 2003 سرنوشت تلخی پیدا کرد و بیکار شد. وی بین سال‌های 2006 و 2008 مدتی را نیز در زندان‌های امریکا از جمله ابو غریب سپری کرد.

در این گزارش آمده است بکر به همراه گروهی از ماموران اطلاعاتی سابق عراق در سال 2010 ابوبکر البغدادی را به عنوان رهبر رسمی داعش منصوب کردند تا «به این گروه وجهه مذهبی بدهند.»

بکر در سال 2012 مستقیما بر طرح خود برای تصرف شمال سوریه نظارت کرد که به همراه گروهی از پیکارجویان که از عربستان سعودی، تونس و اروپا جمع آوری کرده بود و قرار بود به همراه کهنه‌سربازان چچنی و ازبک بجنگند اجرا شد.

سوریه از سال 2011 با خشونت خونینی دست به گریبان بوده است. عراق نیز از اوایل ژوئن با خشونت وحشیانه گروه تروریستی تکفیری داعش در شمال و غرب این کشور مواجه بوده است.

منبع: مجله اشپیگل

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =