۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو پرمصرف ترین دارو های سال 93 را سه گروه از داروهای OTC ( بدون نسخه ) برشمرد و گفت: استامینوفن و استامینوفن کدئین پرمصرف ترین داروهای کشور در سال گذشته بودند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازب پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، رسول دیناروند همچنین به آنتی بیوتیک هایی مثل کپسول آموکسی سیلین و همچنین داروهای دیابتی اشاره کرد و افزود: اگرچه کاهش آمار مصرف به نفع سیستم دارویی کشور است اما در برخی موارد اطمینان از مصرف آنها به نفع بیمار است.

او گفت: به عنوان مثال در مورد بیماران دیابتی باید آنها را به مصرف مورد نیاز که بسیار بیشتر از آمارهای کنونی خواهد بود ترغیب کرد.

دیناروند  گفت: متاسفانه در مورد آنتی بیوتیک ها استفاده فراتر از حد منطقی است به گونه ای که مصرف بالای آنها موجب افزایش مقاومت میکروبی و بی اثری 80 درصدی در مقابل بیماری شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: به بیان روشن تر 80 درصد از بیماران از مصرف این داروها نتیجه ای نمی گیرند.

دیناروند با یادآوری اینکه دراستفاده از دارو همیشه باید نسخه تجویز شده را تا آخر مصرف کرد تصریح کرد: هرچند برخی مردم تصور می کنند با مصرف یک دوره و دریافت نتایج مثبت آن باید مصرف را رها کنند این باور اشتباه در حالی وجود دارد که ممکن است به همین دلیل سلامتی آنها در دراز مدت به خطر افتد.

 

ادامه پوشش بیمه ای 300 قلم داروی بیماران صعب العلاج

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاهش بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاثیری در حمایت دولت از تامین هزینه های دارویی بیماران صعب العلاج نخواهد داشت گفت: پوشش بیمه ای 300 قلم داروی بیماران صعب العلاج در سال 94 نیز ادامه دارد.

 

 300میلیارد تومان به سازمان های بیمه گر بدهکاریم

دیناروند در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در سال 94 پوشش بیمه ای داروها چه تغییری می کند اظهارداشت: متاسفانه در سال 94 همه اعتبارات مورد نیاز را فراهم نکردیم و وزارت بهداشت به سازمان های بیمه گر بدهکار است.

او اضافه کرد: به همان میزان که نتوانستیم تخصیص اعتبارات یارانه ای دارو را داشته باشیم به همان میزان به سازمان های بیمه گر که حدود 300میلیارد تومان است بدهکار هستیم که حدود 100میلیارد تومان آن به زودی پرداخت خواهد شد و 200میلیارد تومان آن هم تا پایان اردیبهشت از محل اعتبارات سال 94 پرداخت می شود.

دیناروند با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حفاظت و حمایت مالی از بیماران است، درباره جایگزینی بودجه عنوان کرد: برای اینکه پرداختی بیماران به ویژه بیماران صعب العلاج در تامین هزینه های داروهای شان بیشتر نشود، سازمان غذا و دارو باید از محل صرفه جویی یا حتی جابجایی اعتبار در وزارت بهداشت این کمبود را جبران کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تلاش ما این است تا به حمایت هایی که در یک یا دو سال اخیر از بیماران صعب العلاج داشته ایم، آسیبی وارد نشود.

 

قیمت داروهای تولید داخل افزایش نمی یابد

دیناروند درخصوص قیمت داروهای وارداتی اظهار داشت: همواره راهی برای کاهش قیمت وجود دارد و بعد از تفاهم نامه با کشورهای 5+1 با هزینه های کمتری دارو های وارداتی تامین خواهد شد.

اوادامه داد: امیدورایم این کاهش هزینه ها اتفاق بیفتد و در سال 94 شاهد کاهش قیمت های داروهای وارداتی باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عواملی که موجب می شود قیمت ها افزایش پیدا کند، کنترل می شود و این امر روی تولید داخل هم تاثیر گذار خواهد بود بنابراین تولید کنندگان نباید انتظار افزایش قیمت داروهای تولید داخل را داشته باشند.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =