پاسخ علی شریعتی به «اگر فضای سیاسی باز شود، چه می‌کنید؟»

مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» امروز عصر با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاين، در این مراسم علاوه بر محمدجواد ظریف، مرتضی سرمدی(قائم مقام وزیر امور خارجه) و هادی سلیمان‌پور (رییس مرکز آموزش‌وپژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه) نیز سخنرانی می‌کنند.

در این کتاب که در هفت فصل تدوین شده، به پیشینه خانوادگی محمد صدر، تحصیلات او در رشته دارو‌سازی در دانشگاه تهران، نحوه مبارزات او در انقلاب اسلامی، حضور صدر در عرصه سیاسی و درکنار شهید رجایی و مسئولیت‌های که او در وزارت امورخارجه برعهده گرفت، پرداخته شده است.

سیدمحمد صدر؛ دیپلمات باسابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه است. وی فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به‌شمار می‌رود.

مراسم رونمایی کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» ساعت ۱۶ در سالن مهر حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.

در بخشی از خاطرات صدر در این کتاب و مربوط به دکتر شریعتی می خوانیم:

«در جلسه ای که در منزل مرحوم آقای علی حجتی برگزار شده بود و دکتر شریعتی صحبت می کرد، موضوع صحبت یا بهتر است بگویم موضوع پرسش و پاسخ آزادیهای کارتری بود، همان موضوع حقوق بشر و مسئله فضای باز سیاسی. در میان جمع یکی از حاضران از دکتر پرسید: «اگر روزی فضای سیاسی کشور باز شود و شما بتوانید فعالیت سیاسی کنید، چه می کنید؟» در واقع می خواست نظر دکتر شریعتی را در چنان فضایی جویا شود به خصوص که فعالیتهای مسلحانه در جامعه اقبال داشت و در جریان بود. با این پرسش دکتر گفت: «هیچ! ما همان کارهای قبلیمان را از سر خواهیم گرفت. دوباره به حسینیه ارشاد و جاهای دیگر می رویم، سخنرانی می کنیم، نظریات خودمان را می گوییم.» در واقع نظر دکتر شریعتی ناظر به آگاهی بخشی به جامعه بود. و این نکته ای بسیار مهم در شناخت دیدگاههای دکتر شریعتی است.»

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    10 3
    درود بر دکتر علی شریعتی هنوز کتابهایش زنده و پویاست