تهران از لحاظ اداره سیاسی همواره از موارد مورد بحث در وزارت کشور فرمانداری و حتی مجمع تشخیص مصلت نظام بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در سالهای اخیر از دوره دولت قبل تا دولت فعلی طرحهای متفاوتی برای اداره شهر تهران ارایه شده است.

از طرح تقسیم تهران به استان گرفته تا تبدیل به 22 فرمانداری از خروج شهر ری گرفته تا قطعیت عدم خروج شهر اما در آخرین خبر فرماندار تهران خبر از تشکیل 9 بخشداری برای اداره تهران داد.

وی پیش از این در مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه این طرح در استانداری به تصویب رسیده است،‌ افزود: اسامی این بخشداری ها نام های قدیمی محله های تهران است که می تواند احیاگر این مناطق نیز باشد.

فرماندار تهران همچنین از ارسال طرح به وزارت کشور برای تشکیل 9 بخشداری در شهر تهران خبر داد.

عیسی فرهادی امروز در خصوص لزوم گسترش فرمانداری تهران با توجه به وسعت و جمعیت شهر تهران، به ایسنا گفت: دو شیوه برای اداره شهر تهران در نظر گرفته شده که هر دو شیوه در قالب طرح به وزارت کشور ارائه شده است؛ در شیوه اول معتقدیم با توجه به جمعیت 10 میلیونی شهر تهران باید نمایندگی‌هایی وجود داشته باشد که وظیفه انتقال اخبار و اطلاعات برعهده بگیرند و در انتخابات‌ها نقش داشته باشند و رابط میان مردم و دستگاه‌های خدمت رسان در جهت ارائه خدمات بیشتر و بهتر باشند.

به گفته فرهادی براساس قانون بخشداری زیرمجموعه فرمانداری است: برهمین اساس پیش‌بینی کردیم هر دو یا سه منطقه تهران در قالب یک بخشداری قرار بگیرند. این طرح توسط استاندار تهران تایید و در وزارت کشور ارسال شده است، البته به قانون تبدیل شدن چنین طرحی نیازمند مصوبه دولت است و در صورت تصویب و ابلاغ می‌تواند به لحاظ اداره امورات شهر تهران کارساز باشد. قطعا اجرای چنین طرحی نیازمند هزینه‌های سنگین نیست و با حداقل هزینه می‌توان آن را اجرایی کرد.

فرماندار تهران تبدیل تمامی ادارات شهر تهران به اداره کل را نیز یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی فرمانداری تهران برای اداره شهر خواند و افزود: در این طرح الگو آموزش و پرورش بوده است، به طوری که یک اداره کل استان دارد و یک اداره کل شهر تهران؛ براین اساس در نظر داریم برای تمامی ادارات استان چنین طرحی اجرا شود و ادارات کل مستقل در شهر تهران تشکیل و از این طریق نظارت بهتری صورت گیرد، این طرح نیز به وزارت کشور داده شده و از طریق فرمانداری و استاندار تهران در حال پیگیری است.
فرهادی درخصوص موضوع جدایی ری از تهران نیز تاکید کرد: این موضوع به کلی منتفی شده است و در زمان اخیر انتخابات شورا هم انتخابات ری با تهران انجام شد. البته در زمان انتخاباتی غیر از شوراها، علاوه بر ری و شمیرانات، شهرستان‌های پردیس و اسلامشهر نیز جز تهران محسوب می‌شوند.

فرهادی در توضیح بیشتر این موضوع تاکید کرد: در حقیقت در انتخابات‌ سیاسی پنج فرمانداری تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر با مرکزیت تهران با هم هستند و در انتخابات شوراهای شهر و روستا سه فرمانداری تهران، ری و شمیرانات به مرکزیت فرمانداری تهران با هم خواهند بود.

طرح 22 فرمانداری هنوز در دست بررسی
وزارت کشور نیز در این رابطه در حال بررسی طرح تقسیم تهران به ۲۲ فرمانداری است اما این موضوع هنوز به مرحله جمع‌بندی نرسیده است.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشورپیش از این در گفت‌وگو با آنا، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور با ایجاد 22 منطقه فرمانداری در تهران موافق است یا خیر، گفت: این موضوع در حال بررسی کارشناسی در وزارت کشور است اما هنوز به جمع‌بندی در این خصوص نرسیده ایم.

اوگفت: نظرات کارشناسی متعددی درباره این موضوع وجود دارد؛ برخی کارشناسان معتقدند تهران باید به تعداد مناطق شهرداری فعلی به فرمانداری تبدیل شود و برخی نیز نظرشان این است که به همان شکلی که دستگاه قضایی در نواحی و مناطق یک دادستان دارد و معاونین دادستان‌ها نیز سرپرست دادسرای نواحی هستند همین شکل برای فرمانداری تهران اجرا شود ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

پیشتر مرتضی تمدن استاندار وقت تهران، در آبان 91 موضوع تقسیم تهران به 22 فرمانداری را مطرح و اعلام کرد که هدف از این طرح این نیست که برای هر منطقه تهران یک فرماندار منصوب کنیم بلکه کارمندان فرمانداری تهران را در سطح مناطق تهران مستقر می کنیم.

شهریور سال گذشته نیز عیسی فرهادی فرماندار کنونی تهران نداشتن بودجه و نیروی کافی را علت عدم اجرای این طرح دانست و اظهار کرد که اجرای این طرح به سیاست‌های وزارت کشور و استانداری تهران بستگی دارد.

در همین ایام نیز طرح دیگر از سوی نمایندگان شهرستان‌های استان تهران مبنی بر تقسیم تهران به سه استان مطرح شد تا استان تهران نیز همانند استان خراسان به سه بخش تقسیم شود، که این طرح نیز سرانجامی نداشت و در حال بررسی است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    این شهردار تهران چرا به خیابان تهران نو یا دماوند سابق رسیدگی نمیکنه ۰۰ عرض خیابان کمه و همیشه ترافیک داره۰۰۰۰ کلا شهردار با شرق تهران مشکل داره و فقط یک اتوبان امام علی رو ساخت بعدش دیگه یک خیابان رو عریض نکرد و فقط داره به عباس آباد و شمیران میرسه