برخی کشورها حرکت به سوی رادیوی دیجیتال / Digital Audio Broadcasting را آغاز کرده‌اند اما تاکنون کشوری نبوده که اعلام کند قصد تعطیلی دائم رادیوی اف ام را دارد.

به گزارش خبرآنلاین مسئولان نروژی اخیراً اعلام کرده‌اند که به عنوان اولین کشور توسعه‌دهنده رادیوی دیجیتال قصد دارند تا سال 2017 رادیوی اف ام را در این کشور برای همیشه تعطیل کنند.

وزیر فرهنگ نروژ ضمن اعلام این خبر نقشه‌های خود برای خاموش کردن دائم رادیو اف ام تا سال 2017 را در سراسر کشور اعلام کرد.

نروژ یازده سالی است که روی توسعه کانال‌های دیجیتال خود اقدام کرده (گران‌تر از اف ام) و تعداد آن را به 42 رسانده، درحالی‌که این کشور در سطح ملی فقط 5 کانال رادیویی به صورت اف ام و سراسری در حال پخش دارد.

البته خطر نقصان و تاریک شدن مردم مناطق در اثر این قطعی دیده می‌شود اما وزیر فرهنگ با این استدلال که بیش از 50 درصد مردم از رادیوی دیجیتال استفاده می‌کنند، این خطر را کم‌اهمیت جلوه داد.

به هر حال تأکیدات وزیر فرهنگ نروژ دلیل بر رضایت عمومی نیست اما این دولت مصمم است تا جمعیت 5.1 میلیونی خود را به‌طور کامل دیجیتال کند.

انتقال مردم به عصر دیجیتالی شاید در کشورهای کوچکی مانند نروژ جواب دهد اما در کشورهایی مانند امریکا قطعاً چالشی بزرگ خواهد بود.

گفتنی است پخش رادیویی دیجیتال / DAB استانداردی برای پخش دیجیتال صوتی است که برای بهتر کردن این سیستم در برابر اف ام به جای کدک قدیمی لایه دوم MPEG1 از کدک AAC استفاده می‌شود.

 

 

منبع: انگجت

56502

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    23 0
    جمعیت نروژ فقط پنج میلیون نفره ؟ خوشبحالشون
  • تنها IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    11 1
    دریغ و آه