یعقوبی نماینده اداره اوقاف ناحیه 3 در بازار گفت: احیاء و عمران موقوفاتی که متولی ندارند در بازار تهران شروع شد.

بهزاد یعقوبی نماینده اداره اوقاف ناحیه 3 در بازار و مدیرعامل موسسه میراث باستان پارسیان در گفت وگو با خبرآنلاین گفت: احیا و عمران سه موقوفه بزرگ در تهران شروع شده چون هويت بازار به عنوان يک ميراث فرهنگی برای همه از شهرداری تا سازمان ميراث ، کسبه و مردم عادی و توريست‌ها مهم است وبخشي از اين ميراث هم که موقوفه است متأسفانه در حال ويرانی است.

او ادامه داد: احیاء يکی از بزرگ‌ترين موقوفات بازار موقوفه وزير علي‌آبادی که معروف به سرای بازرگانان است شروع شده چون اين موقوفه خیلی مهم است وجالب است بدانيد،کشورهایی مانند ترکيه‌، چين، ژاپن، وقتی قرار است جنسی بفرستند به آدرس ايران، تهران، سراي بازرگانان ارسال می کنند.

او گفت: به طوری کلی در تاریخ هم آمده است که وقف از بازار تهران شروع شده و بعداً در عودلاجان و بعد در سنگلج شروع می‌شود، چون افراد متشرع در بازار بودند و طبق اعتقادات مذهبی‌شان وقف می ‌کردند.

یعقوبی در مورد علاقه خود به بازسازی این آثار گفت: 16 سال است که عضو هيات امناي بازارهستم و شغل نخ‌فروشي را از پدربزرگ مادری‌ام مرحوم نبی‌الله منافی به ارث برده‌ام در حاشيه اين کار نماينده اوقاف و و امور خيريه ناحيه 3 در بازار هم هستم .

او با بیان اینکه همه سعی من مرمت موقوفات بازار است گفت: خوشبختانه با پيگيري‌های آقایان احمد مسجدجامعی و حجت‌الاسلام محمدزاده مديرکل اوقاف و امور خيريه استان تهران جلسات ماهانه‌ای با مديرکل ميراث استان تهران برگزار کردیم تا کار مرمت بهتر انجام شود.

او ادامه داد: اما کار مرمت این آثار با کاغذبازیهای شهرداری و میراث فرهنگی به کندی انجام می شود .
یعقوبی با تاکید بر حفظ حريم امامزاده‌های بازار گفت: حریم امامزاده (زيد) يا سيداسماعيل است که از اولین و قدیمی ترین امامزاده ها است باید حفظ بشود و ما در این زمینه در تلاش هستیم.

او در مورد بودجه بازسازی و احیا این آثار گفت: این کار با مشارکت سازمان اوقاف و مستاجران انجام می شود چون برخی از این آثار هویت تاریخی و مشاهیری دارند.

او گفت: در حال حاضر 300 موقوفه داریم که برخی از آنها قدمت 2 قرن دارند اما موقوفات به طرف ويرانی می روند و ما نگران این موضوع هستیم.

یعقوبی گفت: این ویرانی نه تنها آثار تاریخی بازار را خراب می کند بلکه ویرانی آنها باعث می‌شود که قيمت سرقفلی کم شود و اين تنزل سرقفلی درآمد موقوفات را کم می کند و به مرور زمان موقوفه از بين می‌رود.

 

46232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =