رییس جمهور خبرداد:همکاری اطلاعاتی و امنیتی مشترک ایران و افغانستان در برابر باندهای قاچاق

رییس جمهوری در نشست مشترک خبری در تشریح مذاکرات انجام شده با همتای افغانستانی خود، گفت: قرار شد همکاری مشترک اطلاعاتی و امنیتی در برابر باندهای قاچاق مواد مخدر شکل گیرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان افزود: در مذاکرات خصوصی دو رییس جمهوری و مذاکرات عمومی بر مساله حل و فصل مهاجرین افغانستانی در ایران تاکید شد.

روحانی ادامه داد: قرار شد همه افرادی که در ایران حضور دارند به دقت ثبت نام شوند و دو دولت بتوانند تصمیمی اتخاذ کنند که افرادی که می خواهند در ایران برای فعالیت کاری یا تحصیل حضور پیدا کنند در چارچوب ویزا و قانونی انجام شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: در زمینه مواد مخدر که معضلی برای منطقه، ایران و خود افغانستان است؛ قرار شد همکاری اطلاعاتی و امنیتی در برابر باندهای قاچاق داشته باشیم و همکاری زیر بنایی در زمینه کشاورزی هم داشته باشیم تا این کشور دوست بتواند نجات یابند.

روحانی اظهار داشت: قرار شد در زمینه مقابله با تروریزم، خشونت و افراط گری در منطقه از جمله مناطق مرزی با ایران همکاری اطلاعاتی داشته باشیم و در صورت لزوم همکاری عملیاتی انجام دهیم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که دو کشور باید کشورهای دیگر منطقه را هم یاری کنند، گفت: چون معضلات موجود اختصاص به یک کشور ندارد و به تدریج کل منطقه را فرا می گیرد، به همکاری یکدیگر برای حل و فصل مسایل منطقه نیاز داریم.

روحانی همچنین با اشاره به بحران یمن افزود: امیدواریم همه کشورهای منطقه تلاش کنند تا برخی از مسایل منطقه که به سمت جنگ کشیده شده است، راه حل سیاسی را انتخاب کنند؛ از جمله یمن که مردم یمن بتوانند خودشان در پای میز مذاکره مسایلشان را حل و فصل کنند و به صلح و آرامش برسند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره همکاری های ایران و افغانستان برای مبارزه با تروریزم و مواد مخدر در منطقه، گفت: یکی از مباحثی که ما هم در جلسه خصوصی و هم جلسه عمومی آن را دنبال کردیم بحث امنیت و مبارزه با مواد مخدر بود.

روحانی افزود: مشکل مواد مخدر این است که تولید آن در سال های اخیر افزایش یافته و تلاش می کنیم در قدم اول آن را کنترل، مهار و کاهش دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: برای این که مواد مخدر در منطقه حل و فصل نهایی شود دو نوع اقدام نیاز است؛ اقدام امنیتی و اطلاعاتی قدم اول است که دو کشور بتوانند هماهنگی های لازم برای اقدامات داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: بخش دیگر این که بتوانیم با مواد مخدر و تولید آن به طور ریشه ای اقدام کنیم و آن کشت جاگزین است؛ وزارت جهاد ما هر کاری بتواند انجام می دهد. در افغانستان، زمین و آب وجود دارد. مردم افغانستان در طول تاریخ سخت کوش بودند و زمینه برای کشت پربرکت برای مردم افغانستان و منطقه وجود دارد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =