۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
ارشاد مانع یک تعطیلی دیگر شد

مدیر کتاب‌فروشی طهوری گفت: در صورتی که از کتاب‌فروشی طهوری حمایت صورت بگیرد، این کتاب‌فروشی به کار خود ادامه می‌دهد.

احمد طهوری در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درباره خبر تعطیلی این کتاب‌فروشی گفت: فروش کتاب‌فروشی طهوری به معنی تعطیل شدن کتاب‌فروشی و انتشارات طهوری نیست؛ فقط قرار است آن را کوچک‌تر کنیم و به یکی از خیابان‌های اطراف خیابان انقلاب نقل مکان کنیم؛ بنابراین بحث تعطیلی کتاب‌فروشی طهوری اصلا مطرح نیست.

این ناشر و کتاب‌فروش اضافه کرد: ضمن این‌که دیروز (شنبه، 29 فروردین) از وزارت ارشاد با ما تماس گرفتند و قرار شد توجهی به کتاب‌فروشی طهوری شود تا این کتاب‌فروشی تعطیل نشود. در این صورت ممکن است انتقال کتاب‌فروشی عقب بیفتد.

او با بیان این‌که برای فروش کتاب‌فروشی به دنبال مشتری هستند اظهار کرد: البته این به معنی تعطیلی آن نیست. فعلا در حال دست و پا زدن هستیم، اما اگر بتوانیم به هر طریقی حمایت‌هایی داشته باشیم ممکن است این اتفاق نیفتد. البته در همین وضعیت کتاب‌فروش‌هایی هستند که مشکل و گله‌ای از وضعیت‌شان ندارند ولی من راهی را که آن‌ها می‌روند بلد نیستم. کار من فروش کتاب در حوزه ادبیات، تاریخ و فرهنگ است و نمی‌توانم در کتاب‌فروشی اسباب‌بازی و پازل و کیف پول بفروشم.

طهوری با بایان این‌که امیدوار است به کتاب و کتاب‌فروشی‌ها توجه بیش‌تری شود تا کتاب‌فروشی‌ها تعطیل نشوند اظهار کرد: تا به حال چند کتاب‌فروشی تعطیل شده است. در همین روبه‌روی دانشگاه تهران کتاب‌فروشی وجود داشت که الان به ساندویچ‌فروشی تبدیل شده است. این به خاطر مشکلاتی است که برای کتاب‌فروشی‌ها به وجود آمده است؛ مشکلاتی که نیازمند بررسی از سوی کارشناسان است.

او با بیان این‌که در حال حاضر توجه به کتاب و کتاب‌خوانی به حداقل رسیده است گفت: در حال حاضر تیراژ کتاب به 100 تا 200 نسخه رسیده است و این باعث شده ناشران کتاب‌های دیجتال چاپ کنند. من خیلی دلیل به وجود آمدن این وضعیت را نمی‌دانم اما این موضوع باید بررسی شود. باید از سوی کارشناسان بررسی شود که چرا کتاب‌فروشی‌ها روز به روز در حال تعطیل شدن هستند و چرا تیراژ کتاب این‌قدر پایین آمده است. آیا به کتاب نخواندن مردم مربوط است یا مسائل مالی و مالیات و عوارض کتاب‌فروشی‌ها.

او در پاسخ به این‌که ظاهرا عده‌ای در فراخوانی خودجوش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در جهت حمایت از کتاب‌فروشی طهوری امروز به این محل می‌آیند و از کتاب‌فروشی کتاب می‌خرند، اظهار کرد: من از این موضوع مطلع نبودم اما امروز صبح این موضوع را از یکی از مشتریان شنیدم. تعجب کردم و گریه‌ام گرفت که چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد. چرا باید کار در حوزه فرهنگ چنین سرنوشتی داشته باشد.

طهوری در ادامه گفت: اساسا چرا باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که توجه به فرهنگ و کتاب از ذهن مردم دور شود. البته بخشی از دلایل این موضوع مشخص است و آن هم به خاطر سیاست‌های نهادهایی مثل تلویزیون است که صبح تا شب 50 برنامه از کانال‌های مختلف درباره فوتبال پخش می‌کند؛ برنامه‌هایی که صبح تا شب از مردم می‌خواهند به تلویزیون پیامک بزنند و در جایزه «مسی قدبلندتر است یا رونالدو؟» شرکت کنند.

کتاب‌فروشی طهوری از سال 1342 در مقابل دانشگاه تهران تاسیس شده و مساحت آن حدود 40 مترمربع است. همچنین انتشارات طهوری نخستین کتاب خود را در سال 1332 منتشر کرده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =