انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در نامه‌ای سرگشاده، وصف حال کسب وکار سنگ آهن کشور را به گوش اعضای شورای عالی معادن کشور رساند.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران بعد از تهیه گزارش آماری از آخرین وضعیت معدن‌کاران بخش خصوصی، در نامه‌ای سرگشاده به شورای عالی معادن کشور، پیشنهاداتی را برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های معدنی سنگ آهن ارائه کرد. در این نامه عنوان شده که وضعیت بحرانی سنگ‌آهن طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و معادن این بخش در شرایط بسیار خطیری قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن سنگ آهن ایران، این تشکل با بغرنج قلمداد کردن وضعیت معدن‌کاری سنگ آهن کشور و ناتوانی در خصوص پرداخت حقوق دولتی در شرایط کنونی، به صراحت خواستار کاهش هزینه‌های معدن کاری سنگ آهن ناشی از سیاست های دولت شده است.

متن نامه به این شرح است: «طی یک‌سال اخیر وضعیت کسب‌وکار سنگ آهن کشور، به علل مختلف با وجود خروج کشور از رکود اقتصادی، شرایط رکود و بحران را تجربه کرده است. این وضعیت بغرنج، متاسفانه منجر به توقف تولید یا تعطیلی تعداد قابل توجهی از معادن فعال سنگ آهن کشور شده است. تداوم روند کنونی که براساس پیش‌بینی‌های مراجع بین‌المللی قیمت‌گذاری، دستکم تا دوسال آینده ادامه خواهد داشت، بی‌شک باقی مانده ظرفیت‌های معدنکاری سنگ آهن ایران را به ورطه نابودی خواهد کشاند؛ ظرفیت‌هایی که محصول حداقل یک دهه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی صاحبان سرمایه، متخصصان و کارآفرینان معدنی کشور بوده‌است. این در حالی است که براساس سیاست‌های دولت مبنی بر تولید 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز، نه تنها نیازمند حفظ تولید کنونی انواع سنگ آهن مورد نیاز هستیم، بلکه به جذب سرمایه‌های لازم برای توسعه اکتشاف، استخراج و فراوری سنگ آهن مورد نیاز کشور تا حدود 120 میلیون تن در افق چشم‌انداز، نیاز است. در کمال نگرانی و با مسوولیت‌پذیری تمام به استحضار عالی می‌رساند با تداوم این شرایط، نه‌تنها امکان افزایش ظرفیت‌های تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله مورد نیاز برای تامین تقاضاهای آتی وجود ندارد، بلکه با تعطیلی پی در پی معادن و خروج سرمایه‌های مادی و معنوی انباشت شده از بخش معدن کشور، حفظ ظرفیت 50 میلیون تنی تولید کنونی نیز در مخاطره خواهد بود. براساس بررسی‌های این انجمن، در شرایط بحران فعلی، امکان کنترل هزینه‌های عملیاتی معدنکاری به شدت محدود و اساسا هزینه‌های سربار تولید غیرقابل کنترل و کاهش خواهد بود. تنها گزینه قابل اتکا که در جهت مهار بحران و عبور از چالش‌های فعلی باقی مانده است، کنترل و کاهش هزینه‌های محیط کسب و کار معدنکاری است که تماما در اختیار دولت است.

نکته قابل توجه این‌که مساله کاهش هزینه‌ها از طریق کاهش هزینه‌های تنظیم‌گری دولت، حقوق دولتی، حمل‌ونقل زمینی، عملیات بندری و... مسیری است که سایرکشورهای در معرض بحران مانند استرالیا و چین نیز مورد توجه قرار گرفته و دولت‌های مذکور سیاست‌های حمایتی خود از معادن را با کاهش 50 درصدی حقوق دولتی، بهره مالکانه و مالیات و حتی تخصیص یارانه به معدنکاری سنگ آهن اعلام و اجرا کرده‌اند.

با چنین وصفی، جلوگیری از تداوم بحران فزاینده تولید سنگ آهن، نیازمند همکاری و حمایت جدی و موثر سیاست‌گذاران بخش معدن کشور خواهد بود. به عنوان نماینده کسب و کار سنگ آهن ایران به جد انتظار دارد، شورای عالی معادن به عنوان یکی از ارکان اصلی سیاست‌گذاری کسب‌وکار معدنی کشور، در این شرایط خطیر و حساس، تمهیدات لازم را برای مهار بحران کنونی سنگ آهن از طریق موارد زیر در دستور کار قرار دهد:

1- عدم دریافت بهره مالکانه از معادن و توقف اخذ حقوق دولتی برای سال جاری تا زمانی که شرایط بحران ادامه دارد.

2- با توجه به کاهش 70 درصدی قیمت جهانی سنگ آهن در سال گذشته، تخفیف دست کم 70 درصدی حقوق دولتی برای سال 1393، اعمال شود.

3- پیشنهاد می‌شود تعهدات جاری معدنکاران سنگ آهن تا زمانی که شرایط بحرانی بر کسب و کار سنگ آهن حاکم است، به حالت تعلیق درآمده و یا برای سال‌های بعد استمهال شود.

4- تعیین منصفانه میزان حقوق دولتی براساس مولفه‌های تاثیرگذار هر معدن در شرایط عادی کسب و کار، از طریق تشکیل کارگروه‌های بررسی و تعیین میزان حقوق دولتی با حضور نمایندگان تشکل‌های معدنی کشور

5- حذف عوارض صادراتی گندله و کنسانتره برای ایجاد انگیزه احداث کارخانه‌های تولید گندله و کنسانتره برای معدنکاران بخش خصوصی

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =